Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Alexsandro dos Santos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Monteiro, Hugo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868
Resumo: This article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built.
id UFSM-18_a428034359686df6d74c708a55ee5210
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19868
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revisionA intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmáticaIntuitionSchoolFundamentals of ArtsParadigmatic revisionIntuiçãoEscolaFundamentos das ArtesRevisão ParadigmáticaThis article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built.Este artigo propõe reflexões sobre a intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmática. Situa o leitor, em termos históricos, quando do advento do chamado método intuitivo, ao tempo que traz à tona discussões sobre as bases epistêmicas que tornam a intuição uma espécie de matriz para um método que põe as artes como elemento fulcral dos processos escolares. Aqui, a intuição é tratada como o chão transdisciplinar no qual se edifica uma nova ordem para saberes.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/1986810.5902/1983734819868Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-1421983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868/pdfMachado, Alexsandro dos SantosMonteiro, Hugoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-12T15:16:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19868Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-12T15:16:36Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
A intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmática
title Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
spellingShingle Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
Machado, Alexsandro dos Santos
Intuition
School
Fundamentals of Arts
Paradigmatic revision
Intuição
Escola
Fundamentos das Artes
Revisão Paradigmática
title_short Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
title_full Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
title_fullStr Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
title_full_unstemmed Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
title_sort Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
author Machado, Alexsandro dos Santos
author_facet Machado, Alexsandro dos Santos
Monteiro, Hugo
author_role author
author2 Monteiro, Hugo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Alexsandro dos Santos
Monteiro, Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv Intuition
School
Fundamentals of Arts
Paradigmatic revision
Intuição
Escola
Fundamentos das Artes
Revisão Paradigmática
topic Intuition
School
Fundamentals of Arts
Paradigmatic revision
Intuição
Escola
Fundamentos das Artes
Revisão Paradigmática
description This article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868
10.5902/1983734819868
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868
identifier_str_mv 10.5902/1983734819868
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142
Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434627471966208