Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868 |
Resumo: | This article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built. |
id |
UFSM-18_a428034359686df6d74c708a55ee5210 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19868 |
network_acronym_str |
UFSM-18 |
network_name_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revisionA intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmáticaIntuitionSchoolFundamentals of ArtsParadigmatic revisionIntuiçãoEscolaFundamentos das ArtesRevisão ParadigmáticaThis article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built.Este artigo propõe reflexões sobre a intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmática. Situa o leitor, em termos históricos, quando do advento do chamado método intuitivo, ao tempo que traz à tona discussões sobre as bases epistêmicas que tornam a intuição uma espécie de matriz para um método que põe as artes como elemento fulcral dos processos escolares. Aqui, a intuição é tratada como o chão transdisciplinar no qual se edifica uma nova ordem para saberes.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/1986810.5902/1983734819868Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-1421983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868/pdfMachado, Alexsandro dos SantosMonteiro, Hugoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-12T15:16:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19868Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-12T15:16:36Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision A intuição como fundamento do ensino das artes em tempos de revisão paradigmática |
title |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
spellingShingle |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision Machado, Alexsandro dos Santos Intuition School Fundamentals of Arts Paradigmatic revision Intuição Escola Fundamentos das Artes Revisão Paradigmática |
title_short |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
title_full |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
title_fullStr |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
title_full_unstemmed |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
title_sort |
Intuition as a fundamental of Art Education in times of paradigmatic revision |
author |
Machado, Alexsandro dos Santos |
author_facet |
Machado, Alexsandro dos Santos Monteiro, Hugo |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Hugo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Alexsandro dos Santos Monteiro, Hugo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intuition School Fundamentals of Arts Paradigmatic revision Intuição Escola Fundamentos das Artes Revisão Paradigmática |
topic |
Intuition School Fundamentals of Arts Paradigmatic revision Intuição Escola Fundamentos das Artes Revisão Paradigmática |
description |
This article presents reflections on intuition as the basis of Art Education in times of paradigmatic revision. It situates the reader historically, from the so-called intuitive method to the times that bring up discussions about the epistemic bases that make intuition a kind of blueprint for a method that places the arts as a core element of school processes. Here, intuition is treated as disciplinary ground on which a new order of knowledge is built. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868 10.5902/1983734819868 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868 |
identifier_str_mv |
10.5902/1983734819868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19868/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142 Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 118-142 1983-7348 1983-7348 reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
collection |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br |
_version_ |
1789434627471966208 |