Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caimi, Claudia Luiza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686
Resumo: The long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival.
id UFSM-19_3beeab9097311bdfca9ed12844d9220c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42686
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de JesusAssombros da memória em "Quarto de despejo: diário de uma favelada", de Carolina de Jesus EscravidãoViolênciaMemória ArquivoMontagemSlaveryViolenceMemoryArchiveAssemblyThe long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival.O longo período de escravidão adotado pelo Brasil, bem como as violências praticadas e vividas – mesmo depois da ruptura do sistema escravista oficial – não são temas esgotados na ficção brasileira; ao contrário, paira sobre esses acontecimentos silêncios incômodos. Silêncio que não é imposto pelo fato de não serem tratados na literatura nacional, mas – principalmente – por serem poucos os envolvidos diretamente nesses momentos históricos que tiveram voz. A obra Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), de Carolina de Jesus, é um grito tradutor de uma memória solapada. Na obra da autora, negra e favelada, o vestígio do passado é narrado no cotidiano presente de uma vida marcada pela exclusão social, pelo apagamento do gesto escravista e sua silenciosa sobrevivência.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/4268610.5902/2176148542686Letras; n. 61: (Dez. 2020) - Representações da violência na cultura brasileira; 245-2602176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686/pdfCopyright (c) 2021 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaimi, Claudia Luiza2022-11-08T18:43:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42686Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:30.804915Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
Assombros da memória em "Quarto de despejo: diário de uma favelada", de Carolina de Jesus
title Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
spellingShingle Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
Caimi, Claudia Luiza
Escravidão
Violência
Memória
Arquivo
Montagem
Slavery
Violence
Memory
Archive
Assembly
title_short Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
title_full Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
title_fullStr Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
title_full_unstemmed Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
title_sort Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
author Caimi, Claudia Luiza
author_facet Caimi, Claudia Luiza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caimi, Claudia Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv Escravidão
Violência
Memória
Arquivo
Montagem
Slavery
Violence
Memory
Archive
Assembly
topic Escravidão
Violência
Memória
Arquivo
Montagem
Slavery
Violence
Memory
Archive
Assembly
description The long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686
10.5902/2176148542686
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686
identifier_str_mv 10.5902/2176148542686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; n. 61: (Dez. 2020) - Representações da violência na cultura brasileira; 245-260
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205418056908800