Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686 |
Resumo: | The long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival. |
id |
UFSM-19_3beeab9097311bdfca9ed12844d9220c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42686 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de JesusAssombros da memória em "Quarto de despejo: diário de uma favelada", de Carolina de Jesus EscravidãoViolênciaMemória ArquivoMontagemSlaveryViolenceMemoryArchiveAssemblyThe long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival.O longo período de escravidão adotado pelo Brasil, bem como as violências praticadas e vividas – mesmo depois da ruptura do sistema escravista oficial – não são temas esgotados na ficção brasileira; ao contrário, paira sobre esses acontecimentos silêncios incômodos. Silêncio que não é imposto pelo fato de não serem tratados na literatura nacional, mas – principalmente – por serem poucos os envolvidos diretamente nesses momentos históricos que tiveram voz. A obra Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), de Carolina de Jesus, é um grito tradutor de uma memória solapada. Na obra da autora, negra e favelada, o vestígio do passado é narrado no cotidiano presente de uma vida marcada pela exclusão social, pelo apagamento do gesto escravista e sua silenciosa sobrevivência.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/4268610.5902/2176148542686Letras; n. 61: (Dez. 2020) - Representações da violência na cultura brasileira; 245-2602176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686/pdfCopyright (c) 2021 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaimi, Claudia Luiza2022-11-08T18:43:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42686Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:30.804915Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus Assombros da memória em "Quarto de despejo: diário de uma favelada", de Carolina de Jesus |
title |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
spellingShingle |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus Caimi, Claudia Luiza Escravidão Violência Memória Arquivo Montagem Slavery Violence Memory Archive Assembly |
title_short |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
title_full |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
title_fullStr |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
title_full_unstemmed |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
title_sort |
Amazements of memory in Quarto de despejo:diário de uma favelada, by Carolina de Jesus |
author |
Caimi, Claudia Luiza |
author_facet |
Caimi, Claudia Luiza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caimi, Claudia Luiza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escravidão Violência Memória Arquivo Montagem Slavery Violence Memory Archive Assembly |
topic |
Escravidão Violência Memória Arquivo Montagem Slavery Violence Memory Archive Assembly |
description |
The long period of slavery adopted by Brazil, as well as the atrocities practiced and experienced - even after the rupture of the official slave system - are not exhausted themes in Brazilian fiction; quite the opposite, uncomfortable silences hang over these events. Silence that is not imposed by the fact that they are not treated in national literature, but, mainly, because few people directly involved in these historical moments had a voice. The work Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960), by Carolina de Jesus, is a cry translating an undermined memory. In the work of the author, black and living in a slum, the traces of the past are narrated in the present daily life of a life marked by social exclusion, by the erasure of the slavery gesture and its silent survival. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686 10.5902/2176148542686 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148542686 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/42686/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; n. 61: (Dez. 2020) - Representações da violência na cultura brasileira; 245-260 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205418056908800 |