Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bilro, Fabrini Katrine da Silva, Magalhães, Tânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542
Resumo: In this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills.
id UFSM-19_6be9e8c06f6ac7463b553ee1b908a9e7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39542
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schoolsGêneros orais nos livros didáticos: mapeando a diversidade textual/discursiva presente nas escolas públicas brasileirasGêneros oraisLivro didáticoGuia do livro didático de alfabetização e letramentoOral genresTextbookGuide to literacy textbookIn this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills.Neste trabalho, temos o objetivo de investigar a diversidade de gêneros orais disponível nos livros didáticos de alfabetização, avaliados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) em suas edições 2007, 2010, 2013 e 2016, e compreender quais capacidades de linguagem os gêneros priorizados podem desenvolver. Os dados foram analisados à luz da perspectiva qualitativa (BARDIN, 2016). O aporte teórico fundou-se em Schneuwly e Dolz (2004), dentre outros. Os resultados apontaram para um aumento na ocorrência de gêneros orais, ao longo das quatro edições do PNLD, com uma diversidade que propicia o desenvolvimento de capacidades de linguagem variadas.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3954210.5902/2176148539542Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 243-2602176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta-Maciel, Débora Amorim GomesBilro, Fabrini Katrine da SilvaMagalhães, Tânia2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39542Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:29.228428Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
Gêneros orais nos livros didáticos: mapeando a diversidade textual/discursiva presente nas escolas públicas brasileiras
title Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
spellingShingle Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes
Gêneros orais
Livro didático
Guia do livro didático de alfabetização e letramento
Oral genres
Textbook
Guide to literacy textbook
title_short Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
title_full Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
title_fullStr Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
title_full_unstemmed Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
title_sort Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
author Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes
author_facet Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes
Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Magalhães, Tânia
author_role author
author2 Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Magalhães, Tânia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes
Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Magalhães, Tânia
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros orais
Livro didático
Guia do livro didático de alfabetização e letramento
Oral genres
Textbook
Guide to literacy textbook
topic Gêneros orais
Livro didático
Guia do livro didático de alfabetização e letramento
Oral genres
Textbook
Guide to literacy textbook
description In this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542
10.5902/2176148539542
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542
identifier_str_mv 10.5902/2176148539542
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 243-260
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205418019160064