Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools
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Data de Publicação: | 2022 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542 |
Resumo: | In this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills. |
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Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schoolsGêneros orais nos livros didáticos: mapeando a diversidade textual/discursiva presente nas escolas públicas brasileirasGêneros oraisLivro didáticoGuia do livro didático de alfabetização e letramentoOral genresTextbookGuide to literacy textbookIn this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills.Neste trabalho, temos o objetivo de investigar a diversidade de gêneros orais disponível nos livros didáticos de alfabetização, avaliados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) em suas edições 2007, 2010, 2013 e 2016, e compreender quais capacidades de linguagem os gêneros priorizados podem desenvolver. Os dados foram analisados à luz da perspectiva qualitativa (BARDIN, 2016). O aporte teórico fundou-se em Schneuwly e Dolz (2004), dentre outros. Os resultados apontaram para um aumento na ocorrência de gêneros orais, ao longo das quatro edições do PNLD, com uma diversidade que propicia o desenvolvimento de capacidades de linguagem variadas.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3954210.5902/2176148539542Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 243-2602176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39542/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta-Maciel, Débora Amorim GomesBilro, Fabrini Katrine da SilvaMagalhães, Tânia2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39542Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:29.228428Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
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