MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Szundy, Paula Tatianne Carréra
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12153
Resumo: Framed on the conception that the construction of didactic models of genres can become a meaningful instrument in pre-service teacher education since it engages the future teacher in the reflection about the didactic triad (subjects, teaching object and tool) and in research about his/her own practice (CRISTÓVÃO, 2002; SZUNDY; CRISTÓVÃO, 2008), this paper discusses the construction of knowledge about the future pedagogical practice triggered by a didactic modeling genre project developed during English Methodology classes in a university in the North of Brazil. The reflection about the teaching-learning process fostered by the project is based on two data sources: a didactic sequence (SD) about blogs developed by two teachers during their pre-service education and excerpts from the final report written by them after the experience of applying the SD with high school pupils. The comparison between these two data sources indicates the relevance of genres didactic transposition in pre-service education processes.
id UFSM-19_aa8c62613950b940ece4063f653222b8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12153
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTOgenresdidactic modelingpre-service educationFramed on the conception that the construction of didactic models of genres can become a meaningful instrument in pre-service teacher education since it engages the future teacher in the reflection about the didactic triad (subjects, teaching object and tool) and in research about his/her own practice (CRISTÓVÃO, 2002; SZUNDY; CRISTÓVÃO, 2008), this paper discusses the construction of knowledge about the future pedagogical practice triggered by a didactic modeling genre project developed during English Methodology classes in a university in the North of Brazil. The reflection about the teaching-learning process fostered by the project is based on two data sources: a didactic sequence (SD) about blogs developed by two teachers during their pre-service education and excerpts from the final report written by them after the experience of applying the SD with high school pupils. The comparison between these two data sources indicates the relevance of genres didactic transposition in pre-service education processes.Com  base  na  concepção  de  que  a  construção  de  modelos  didáticos  de gêneros pode se tornar um instrumento significativo na formação pré-serviço do professor ao engajá-lo na reflexão sobre a tríade didática (sujeitos, objeto de ensino e ferramenta), tornando-o um pesquisador da própria prática (CRIStÓVÃo, 2002;  SZUNdY;  CRIStÓVÃo,  2008),  este  artigo  discute  a  construção  do  conhecimento sobre a futura prática pedagógica em um projeto de modelização didática de gêneros desenvolvido na disciplina Prática de Ensino da Língua Inglesa em uma universidade pública do norte do Brasil. Para reflexão sobre o processo de ensino-aprendizagem decorrente do projeto, a análise é realizada com base em duas fontes de dados: uma Sdelaborada por duas professoras em formação em torno do gênero bloge excertos dos relatórios finais escritos pelas professoras após a experiência de aplicação da Sdcom alunos do ensino médio. acomparação entre os dados destas duas fontes indica a relevância da transposição didática de gêneros no processo de formação pré-serviço.Universidade Federal de Santa Maria2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/1215310.5902/2176148512153Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 217-2372176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12153/7547Szundy, Paula Tatianne Carrérainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-27T19:45:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12153Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:09.581303Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
title MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
spellingShingle MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
Szundy, Paula Tatianne Carréra
genres
didactic modeling
pre-service education
title_short MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
title_full MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
title_fullStr MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
title_full_unstemmed MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
title_sort MODELIZAÇÃO DIDÁTICA DE GÊNEROS E A FORMAÇÃO DO FUTURO PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA: IMPLICAÇÕES NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO
author Szundy, Paula Tatianne Carréra
author_facet Szundy, Paula Tatianne Carréra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Szundy, Paula Tatianne Carréra
dc.subject.por.fl_str_mv genres
didactic modeling
pre-service education
topic genres
didactic modeling
pre-service education
description Framed on the conception that the construction of didactic models of genres can become a meaningful instrument in pre-service teacher education since it engages the future teacher in the reflection about the didactic triad (subjects, teaching object and tool) and in research about his/her own practice (CRISTÓVÃO, 2002; SZUNDY; CRISTÓVÃO, 2008), this paper discusses the construction of knowledge about the future pedagogical practice triggered by a didactic modeling genre project developed during English Methodology classes in a university in the North of Brazil. The reflection about the teaching-learning process fostered by the project is based on two data sources: a didactic sequence (SD) about blogs developed by two teachers during their pre-service education and excerpts from the final report written by them after the experience of applying the SD with high school pupils. The comparison between these two data sources indicates the relevance of genres didactic transposition in pre-service education processes.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12153
10.5902/2176148512153
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12153
identifier_str_mv 10.5902/2176148512153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12153/7547
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 217-237
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205416788131840