Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bunzen Júnior, Clecio dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Garcia, Jéssica Máximo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521
Resumo: Based on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’.
id UFSM-19_bf2ca63fb41d5ee0ded9838b28802202
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39521
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?Rádio e oralidade: o que propõem os livros didáticos de português aprovados pelo programa nacional do livro didático?OracyRadiophonic genresL1 textbooksOralidadeGêneros radiofônicosLivros didáticos de primeira línguaBased on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’.Com base em discussões sobre as múltiplas linguagens na disciplina de Português, o presente artigo apresenta uma análise de como as coleções aprovadas pelo Ministério da Educação, no âmbito de duas edições do Programa Nacional do Livro Didáticos (PNLD 2014 e 2017), lidam com os gêneros radiofônicos. Nossas análises, de base interpretativa e situada no campo da Linguística Aplicada, demonstram a presença tímida de alguns gêneros radiofônicos ao longo de coleções específicas, com destaque para os gêneros ‘radionovela’  e ‘narração de jogo de futebol’.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3952110.5902/2176148539521Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 197-2202176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBunzen Júnior, Clecio dos SantosGarcia, Jéssica Máximo2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39521Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:29.099713Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
Rádio e oralidade: o que propõem os livros didáticos de português aprovados pelo programa nacional do livro didático?
title Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
spellingShingle Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
Bunzen Júnior, Clecio dos Santos
Oracy
Radiophonic genres
L1 textbooks
Oralidade
Gêneros radiofônicos
Livros didáticos de primeira língua
title_short Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
title_full Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
title_fullStr Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
title_full_unstemmed Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
title_sort Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
author Bunzen Júnior, Clecio dos Santos
author_facet Bunzen Júnior, Clecio dos Santos
Garcia, Jéssica Máximo
author_role author
author2 Garcia, Jéssica Máximo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bunzen Júnior, Clecio dos Santos
Garcia, Jéssica Máximo
dc.subject.por.fl_str_mv Oracy
Radiophonic genres
L1 textbooks
Oralidade
Gêneros radiofônicos
Livros didáticos de primeira língua
topic Oracy
Radiophonic genres
L1 textbooks
Oralidade
Gêneros radiofônicos
Livros didáticos de primeira língua
description Based on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521
10.5902/2176148539521
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521
identifier_str_mv 10.5902/2176148539521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 197-220
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205418016014336