Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521 |
Resumo: | Based on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’. |
id |
UFSM-19_bf2ca63fb41d5ee0ded9838b28802202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39521 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose?Rádio e oralidade: o que propõem os livros didáticos de português aprovados pelo programa nacional do livro didático?OracyRadiophonic genresL1 textbooksOralidadeGêneros radiofônicosLivros didáticos de primeira línguaBased on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’.Com base em discussões sobre as múltiplas linguagens na disciplina de Português, o presente artigo apresenta uma análise de como as coleções aprovadas pelo Ministério da Educação, no âmbito de duas edições do Programa Nacional do Livro Didáticos (PNLD 2014 e 2017), lidam com os gêneros radiofônicos. Nossas análises, de base interpretativa e situada no campo da Linguística Aplicada, demonstram a presença tímida de alguns gêneros radiofônicos ao longo de coleções específicas, com destaque para os gêneros ‘radionovela’ e ‘narração de jogo de futebol’.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3952110.5902/2176148539521Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 197-2202176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBunzen Júnior, Clecio dos SantosGarcia, Jéssica Máximo2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39521Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:29.099713Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? Rádio e oralidade: o que propõem os livros didáticos de português aprovados pelo programa nacional do livro didático? |
title |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
spellingShingle |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? Bunzen Júnior, Clecio dos Santos Oracy Radiophonic genres L1 textbooks Oralidade Gêneros radiofônicos Livros didáticos de primeira língua |
title_short |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
title_full |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
title_fullStr |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
title_full_unstemmed |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
title_sort |
Radio and oracy: what does the brazilian languagetextbooks, provided by national textbook program propose? |
author |
Bunzen Júnior, Clecio dos Santos |
author_facet |
Bunzen Júnior, Clecio dos Santos Garcia, Jéssica Máximo |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Jéssica Máximo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bunzen Júnior, Clecio dos Santos Garcia, Jéssica Máximo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oracy Radiophonic genres L1 textbooks Oralidade Gêneros radiofônicos Livros didáticos de primeira língua |
topic |
Oracy Radiophonic genres L1 textbooks Oralidade Gêneros radiofônicos Livros didáticos de primeira língua |
description |
Based on discussions about multiple languages in L1 school subject in Brazil, this paper presents an analysis of how collections approved by the Ministry of Education, in the context of two editions of the National Textbook Program (PNLD 2014 and 2017), deal with radiophonic genres. Our interpretative-based analyzes in the field of Applied Linguistics demonstrate the timid presence of some radio genres throughout specific collections, with emphasis on the genres ‘radio soap opera’ and ‘soccer game narration’. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521 10.5902/2176148539521 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148539521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/39521/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 197-220 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205418016014336 |