“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852 |
Resumo: | This articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project. |
id |
UFSM-19_f586bf4dc4926666bb8a9e1619cefe7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34852 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class"O som que faz a nossa cabeça": relato de engajamento numa experiência pedagógica na aula de português do ensino públicoLiteracyWritingProject pedagogyEnsino e aprendizagem de língua portuguesaSequências didáticasGêneros do discursoRelato de prática pedagógicaThis articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project.Este artigo apresenta o relato interpretativo da implementação do projeto didático “O som que faz a nossa cabeça” em uma turma de 6º ano de uma escola estadual de ensino fundamental. O projeto foi baseado nos Referenciais Curriculares de Língua Portuguesa e Literatura do RS e consistiu na produção de um CD da turma, com as canções preferidas dos alunos e notas autobiográficas, relacionando a canção escolhida a aspectos de suas vivências. A análise dos dados qualitativos indica que o projeto foi bem-sucedido, pois revela engajamento por parte dos alunos na execução do projeto tanto dentro como fora de aula. Universidade Federal de Santa Maria2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3485210.5902/2176148534852Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 157-1822176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852/pdf_1Copyright (c) 2019 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKirsch, WilliamSarmento, Simone2022-11-08T17:29:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34852Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:24.726883Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class "O som que faz a nossa cabeça": relato de engajamento numa experiência pedagógica na aula de português do ensino público |
title |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
spellingShingle |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class Kirsch, William Literacy Writing Project pedagogy Ensino e aprendizagem de língua portuguesa Sequências didáticas Gêneros do discurso Relato de prática pedagógica |
title_short |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
title_full |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
title_fullStr |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
title_full_unstemmed |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
title_sort |
“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class |
author |
Kirsch, William |
author_facet |
Kirsch, William Sarmento, Simone |
author_role |
author |
author2 |
Sarmento, Simone |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kirsch, William Sarmento, Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Writing Project pedagogy Ensino e aprendizagem de língua portuguesa Sequências didáticas Gêneros do discurso Relato de prática pedagógica |
topic |
Literacy Writing Project pedagogy Ensino e aprendizagem de língua portuguesa Sequências didáticas Gêneros do discurso Relato de prática pedagógica |
description |
This articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852 10.5902/2176148534852 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148534852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 157-182 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205417651109888 |