“Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kirsch, William
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sarmento, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852
Resumo: This articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project.
id UFSM-19_f586bf4dc4926666bb8a9e1619cefe7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34852
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class"O som que faz a nossa cabeça": relato de engajamento numa experiência pedagógica na aula de português do ensino públicoLiteracyWritingProject pedagogyEnsino e aprendizagem de língua portuguesaSequências didáticasGêneros do discursoRelato de prática pedagógicaThis articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project.Este artigo apresenta o relato interpretativo da implementação do projeto didático “O som que faz a nossa cabeça” em uma turma de 6º ano de uma escola estadual de ensino fundamental. O projeto foi baseado nos Referenciais Curriculares de Língua Portuguesa e Literatura do RS e consistiu na produção de um CD da turma, com as canções preferidas dos alunos e notas autobiográficas, relacionando a canção escolhida a aspectos de suas vivências. A análise dos dados qualitativos indica que o projeto foi bem-sucedido, pois revela engajamento por parte dos alunos na execução do projeto tanto dentro como fora de aula. Universidade Federal de Santa Maria2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3485210.5902/2176148534852Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 157-1822176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852/pdf_1Copyright (c) 2019 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKirsch, WilliamSarmento, Simone2022-11-08T17:29:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34852Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:24.726883Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
"O som que faz a nossa cabeça": relato de engajamento numa experiência pedagógica na aula de português do ensino público
title “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
spellingShingle “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
Kirsch, William
Literacy
Writing
Project pedagogy
Ensino e aprendizagem de língua portuguesa
Sequências didáticas
Gêneros do discurso
Relato de prática pedagógica
title_short “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
title_full “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
title_fullStr “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
title_full_unstemmed “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
title_sort “Music that Makes up our Minds”: interpretive report of engagement in a didactic project in a public school Portuguese class
author Kirsch, William
author_facet Kirsch, William
Sarmento, Simone
author_role author
author2 Sarmento, Simone
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kirsch, William
Sarmento, Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Writing
Project pedagogy
Ensino e aprendizagem de língua portuguesa
Sequências didáticas
Gêneros do discurso
Relato de prática pedagógica
topic Literacy
Writing
Project pedagogy
Ensino e aprendizagem de língua portuguesa
Sequências didáticas
Gêneros do discurso
Relato de prática pedagógica
description This articleaims at providing an interpretive account of the pedagogical project entitled “O som que faz a nossa cabeça”, implemented in a state-school in a metropolitan area of southern Brazil. The project was based on the guidelines proposed by the Rio Grande do Sul State Curriculum. Students produced a class CD in which each student picked a song and wrote an autobiographical essay (published in the CD insert) relating the song to his/her own life experiences. Data analysis (field notes and the collection of students’ compositions) indicates student engagement in the activities integral to the project.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852
10.5902/2176148534852
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852
identifier_str_mv 10.5902/2176148534852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34852/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 157-182
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205417651109888