A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9820 |
Resumo: | Throughout the last years, interest in and the quantity of studies regarding the evolvement of each school subject with its transformations along time have increased. Motivated by these studies, we directed our attention to the Portuguese language field in the attempt to better know the constitution of this teaching through its textbook observing specifically the organization of the didactic units. It is our aim to investigate to what extent the didactic unit can be perceived as a discourse genre that organizes the Portuguese textbook. The research has a Bakhtinian theoretical background which allows understanding the didactic unit from the starting point of a socio-historical process and the textbook as one of the fundamental means to make sure the acquisition of knowledge within this very process. For the present study, three textbooks from different editions published in the 1960s, 1970s and 1980s were analyzed. To support our investigation, we present cross-readings dealing with different historical researches focusing on the school subject of the Portuguese language, the textbook and the didactic unit of Portuguese. The investigation signals that changes which occurred in the process of organizing the didactic units are the result of a socio-historical process that enables small and progressive organizational modifications in the didactic units along the mentioned decades. |
id |
UFSM-20_0d13709078bf869a6ec4047773740b88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/9820 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
3913 |
spelling |
2012-10-102012-10-102010-03-04CARGNELUTTI, Joceli. DIDACTIC UNIT AS GENRE OF PORTUGUESE TEXTBOOKS: ITS CONSTITUTION ALONG THE 1960/1970/1980 DECADES. 2010. 90 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9820Throughout the last years, interest in and the quantity of studies regarding the evolvement of each school subject with its transformations along time have increased. Motivated by these studies, we directed our attention to the Portuguese language field in the attempt to better know the constitution of this teaching through its textbook observing specifically the organization of the didactic units. It is our aim to investigate to what extent the didactic unit can be perceived as a discourse genre that organizes the Portuguese textbook. The research has a Bakhtinian theoretical background which allows understanding the didactic unit from the starting point of a socio-historical process and the textbook as one of the fundamental means to make sure the acquisition of knowledge within this very process. For the present study, three textbooks from different editions published in the 1960s, 1970s and 1980s were analyzed. To support our investigation, we present cross-readings dealing with different historical researches focusing on the school subject of the Portuguese language, the textbook and the didactic unit of Portuguese. The investigation signals that changes which occurred in the process of organizing the didactic units are the result of a socio-historical process that enables small and progressive organizational modifications in the didactic units along the mentioned decades.Nos últimos anos tem aumentado o interesse e o número de estudos relativo ao surgimento de cada disciplina escolar e suas transformações ao longo do tempo. Motivados por esses estudos, direcionamos nossa atenção para a área de conhecimento língua portuguesa, na tentativa de melhor conhecer a constituição desse ensino, através do livro didático dessa disciplina, olhando especificamente para a constituição das unidades didáticas. Propomo-nos como objetivo investigar em que medida a unidade didática pode se constituir em um gênero do discurso organizador do livro didático de português. A pesquisa se sustenta na perspectiva teórica bakhtiniana, que permite compreender a unidade didática a partir de um processo sócio-histórico, e o livro didático como um dos instrumentos responsáveis para assegurar a aquisição de saberes nesse mesmo processo. Para esta investigação foram analisados três livros didáticos de coleções diferentes publicadas em décadas distintas: 1960, 1970 e 1980. Para subsidiar a investigação apresentamos um diálogo com diferentes pesquisas históricas já realizadas envolvendo a disciplina curricular língua portuguesa, o livro didático e a unidade didática de língua portuguesa. A investigação nos indicia que as mudanças ocorridas no processo de constituição das unidades didáticas são resultado de um processo sócio-histórico que possibilita pequenas e progressivas alterações nas unidades em decorrência de sua constituição ao longo das décadas.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFSMBRLetrasUnidade didáticaGênero do discursoEnsino de língua portuguesaDidactic unitDiscourse genrePortuguese teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980Didactic unit as genre of portuguese textbooks: its constitution along the 1960/1970/1980 decadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAngelo, Graziela Lucci dehttp://lattes.cnpq.br/9609852805557412Sartori, Adriane Teresinhahttp://lattes.cnpq.br/1534306895274601Corrêa, Marcia Cristinahttp://lattes.cnpq.br/4758168670271026http://lattes.cnpq.br/3706797928856083Cargnelutti, Joceli8002000000014005005003005000e70d28d-3a27-4a94-9da6-baf3edc7a9941c23bd3d-19e1-4a58-9053-c130978e6e27a8058f4d-1423-4d71-b5fc-ee144d19d54e8fd98ae2-d2ea-4785-a671-b8c3aff3bdadinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALCARGNELUTTI, JOCELI.pdfapplication/pdf442765http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/1/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdfd5162b4a8eebee76b1fe84a0f83d74d6MD51TEXTCARGNELUTTI, JOCELI.pdf.txtCARGNELUTTI, JOCELI.pdf.txtExtracted texttext/plain223902http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/2/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdf.txt7bed9f1c6ba3abf3756f30f99e698ddfMD52THUMBNAILCARGNELUTTI, JOCELI.pdf.jpgCARGNELUTTI, JOCELI.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4649http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/3/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdf.jpg566d1ee344bd69ecaae1db702f85588fMD531/98202021-10-05 14:10:46.534oai:repositorio.ufsm.br:1/9820Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-10-05T17:10:46Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Didactic unit as genre of portuguese textbooks: its constitution along the 1960/1970/1980 decades |
title |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
spellingShingle |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 Cargnelutti, Joceli Unidade didática Gênero do discurso Ensino de língua portuguesa Didactic unit Discourse genre Portuguese teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
title_full |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
title_fullStr |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
title_full_unstemmed |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
title_sort |
A unidade didática como gênero do livro didático de português: sua constituição nas décadas de 1960/1970/1980 |
author |
Cargnelutti, Joceli |
author_facet |
Cargnelutti, Joceli |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Angelo, Graziela Lucci de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9609852805557412 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sartori, Adriane Teresinha |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1534306895274601 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Corrêa, Marcia Cristina |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4758168670271026 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3706797928856083 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cargnelutti, Joceli |
contributor_str_mv |
Angelo, Graziela Lucci de Sartori, Adriane Teresinha Corrêa, Marcia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Unidade didática Gênero do discurso Ensino de língua portuguesa |
topic |
Unidade didática Gênero do discurso Ensino de língua portuguesa Didactic unit Discourse genre Portuguese teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactic unit Discourse genre Portuguese teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
Throughout the last years, interest in and the quantity of studies regarding the evolvement of each school subject with its transformations along time have increased. Motivated by these studies, we directed our attention to the Portuguese language field in the attempt to better know the constitution of this teaching through its textbook observing specifically the organization of the didactic units. It is our aim to investigate to what extent the didactic unit can be perceived as a discourse genre that organizes the Portuguese textbook. The research has a Bakhtinian theoretical background which allows understanding the didactic unit from the starting point of a socio-historical process and the textbook as one of the fundamental means to make sure the acquisition of knowledge within this very process. For the present study, three textbooks from different editions published in the 1960s, 1970s and 1980s were analyzed. To support our investigation, we present cross-readings dealing with different historical researches focusing on the school subject of the Portuguese language, the textbook and the didactic unit of Portuguese. The investigation signals that changes which occurred in the process of organizing the didactic units are the result of a socio-historical process that enables small and progressive organizational modifications in the didactic units along the mentioned decades. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2012-10-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-10-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CARGNELUTTI, Joceli. DIDACTIC UNIT AS GENRE OF PORTUGUESE TEXTBOOKS: ITS CONSTITUTION ALONG THE 1960/1970/1980 DECADES. 2010. 90 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9820 |
identifier_str_mv |
CARGNELUTTI, Joceli. DIDACTIC UNIT AS GENRE OF PORTUGUESE TEXTBOOKS: ITS CONSTITUTION ALONG THE 1960/1970/1980 DECADES. 2010. 90 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9820 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
800200000001 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 500 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
0e70d28d-3a27-4a94-9da6-baf3edc7a994 1c23bd3d-19e1-4a58-9053-c130978e6e27 a8058f4d-1423-4d71-b5fc-ee144d19d54e 8fd98ae2-d2ea-4785-a671-b8c3aff3bdad |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/1/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/2/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9820/3/CARGNELUTTI%2c%20JOCELI.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d5162b4a8eebee76b1fe84a0f83d74d6 7bed9f1c6ba3abf3756f30f99e698ddf 566d1ee344bd69ecaae1db702f85588f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801223821528662016 |