Avaliação do impacto do algoritmo de atribuição de demanda nos ganhos dos taxistas
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25170 |
Resumo: | Taxi is a well-established service and allows the customer to take advantage of the mobility service without being directly encumbered by vehicle related costs. The service provider is responsible for vehicle maintenance, payment of fuel, taxes, fines, etc. The service request can be carried out mainly through smartphones applications, where the customer selects desired options, including the payment method. The taxi-customer assignment is typically made by a central, using distance as a criterion. Therefore, taxi drivers who are closer to customers or who are at the most popular taxi stands earn more than those who do not have access to these facilities. This creates an imbalance between the earnings of taxi drivers. Customer-taxi assignment strategies seek time efficiency and agility in serving customers. In this work, in contrast, the different assignament strategies are evaluated seeking the taxi driver’s point of view. For this study, a taxi service with a standardized fleet of vehicles is considered. Given demand and costs, a simulation is proposed to detail and evaluate the balance between taxi drivers’ revenue with regard to different customer-taxi assignament strategies. The results show that ride-sharing strategies can be beneficial both for customers, with shorter waiting times, and for taxi drivers, with greater profit equality. |
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2022-07-01T19:15:29Z2022-07-01T19:15:29Z2022-05-10http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25170Taxi is a well-established service and allows the customer to take advantage of the mobility service without being directly encumbered by vehicle related costs. The service provider is responsible for vehicle maintenance, payment of fuel, taxes, fines, etc. The service request can be carried out mainly through smartphones applications, where the customer selects desired options, including the payment method. The taxi-customer assignment is typically made by a central, using distance as a criterion. Therefore, taxi drivers who are closer to customers or who are at the most popular taxi stands earn more than those who do not have access to these facilities. This creates an imbalance between the earnings of taxi drivers. Customer-taxi assignment strategies seek time efficiency and agility in serving customers. In this work, in contrast, the different assignament strategies are evaluated seeking the taxi driver’s point of view. For this study, a taxi service with a standardized fleet of vehicles is considered. Given demand and costs, a simulation is proposed to detail and evaluate the balance between taxi drivers’ revenue with regard to different customer-taxi assignament strategies. The results show that ride-sharing strategies can be beneficial both for customers, with shorter waiting times, and for taxi drivers, with greater profit equality.O táxi é um serviço bem estabelecido e permite ao cliente usufruir do serviço de mobilidade sem ser onerado diretamente com os custos relativos ao veículo. O prestador do serviço é o responsável pela manutenção do veículo, pagamento do combustível, impostos, multas, etc. A solicitação do serviço pode ser realizada principalmente por meio de aplicativos instalados em smartphones onde o cliente seleciona as opções desejadas, inclusive a forma de pagamento. A atribuição entre cliente e táxi é tipicamente feita por uma central, usando como critério a proximidade entre eles. Assim sendo, os taxistas que estão mais perto dos clientes ou que estão em pontos mais populares faturam mais que aqueles que não tem acesso a essas facilidades. Isso gera um desequilíbrio entre os ganhos dos taxistas. As estratégias de atribuição cliente-táxi buscam eficiência de tempo e agilidade para atendimento dos clientes. Neste trabalho, em contraste, são avaliadas as diferentes estratégias buscando o ponto de vista do taxista. Para este estudo, é considerado o serviço de táxi com frota de veículos padronizada. Dada uma demanda e custos, é proposta uma simulação para detalhar e avaliar o equilíbrio entre o faturamento dos taxistas frente a diferentes estratégias de atribuição cliente-táxi. Os resultados evidenciam que estratégias de compartilhamento de corridas podem ser benéficas tanto para os clientes, com tempos menores de espera, quanto para os taxistas, com maior igualdade no lucro.porUniversidade Federal de Santa MariaCentro de TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoUFSMBrasilCiência da ComputaçãoAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSimulaçãoServiço de táxiLucro dos motoristasSimulationTaxi serviceDrivers incomeCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOAvaliação do impacto do algoritmo de atribuição de demanda nos ganhos dos taxistasEvaluation of demand assignment algorithms with regard to taxi drivers’ earningsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPasin, Marciahttp://lattes.cnpq.br/1611789402968312Lima, Joao Carlos DamascenoBazzan, Ana Lucia Cetertichhttp://lattes.cnpq.br/8651831084522386Brizzi, André Vinicius Stolz1003000000076006006006006002a33b1b0-699a-49fd-bb15-7bcd226bc783e12dccc8-4987-4d12-b32f-3755e9da0f005bff3ff2-82e5-462d-b61c-b0ea7250e1546f49daf3-ac85-4139-82ca-d4edf3a3cc42reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALDIS_PPGCC_2022_BRIZZI_ANDRÉ.pdfDIS_PPGCC_2022_BRIZZI_ANDRÉ.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf2092017http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/25170/1/DIS_PPGCC_2022_BRIZZI_ANDR%c3%89.pdf8281f6b526c2317a7a4b1a8b5a186a35MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/25170/2/license_rdf4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-816http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/25170/3/license.txtf8fcb28efb1c8cf0dc096bec902bf4c4MD531/251702022-07-01 16:15:29.588oai:repositorio.ufsm.br:1/25170Q3JlYXRpdmUgQ29tbW9ucw==Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-07-01T19:15:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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