Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193 |
Resumo: | This is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized. |
id |
UFSM_7161276cf27dab00a0ffbde7880c2160 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7193 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signosDocênciaAprendizagemEncontrosSignosProustTeachingLearningMeetingsSignsProustCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized.Dissertação de Mestrado escrita sob o olhar das inquietações e experimentações docentes com relação a alguns espaços e encontros com os signos produzidos por pessoas, leituras, conversas, situações de vida, fragmentos dos locais onde me fiz docente, estudante e leitora. Na pretensão de capturar os heterogêneos que estavam presentes nos encontros com as três escolas, as aulas de mestrado, os estudos do Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura e as leituras de Proust. Tais movimentações foram tecidas com o propósito de pensar uma docência garimpeira e a aprendizagem pelos encontros com signos (DELEUZE, 2010), que são conceitos problematizados ao longo desta escrita. Também se fez necessário o tensionamento com outros conceitos, como: heterogêneos, acontecimento, atenção cartográfica e memória involuntária. Estes compõem, juntamente com o método da cartografia, uma possibilidade para o que designo como garimpagem de signos. Portanto, não me propus ao exercício da memória recente enquanto um resgate, mas de uma memória involuntária, que permitisse sobrevoar certos acontecimentos e, assim, potencializar algo que já estava naturalizado.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1Heuser, Ester Maria Dreherhttp://lattes.cnpq.br/5548908138476554Charréu, Leonardo Augusto Verde Reishttp://lattes.cnpq.br/5572405424467953Neuscharank, Angelica2016-02-232016-02-232015-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-02T15:50:11Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7193Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-05-02T15:50:11Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
title |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
spellingShingle |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos Neuscharank, Angelica Docência Aprendizagem Encontros Signos Proust Teaching Learning Meetings Signs Proust CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
title_full |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
title_fullStr |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
title_full_unstemmed |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
title_sort |
Uma docência pela garimpagem: encontros com signos |
author |
Neuscharank, Angelica |
author_facet |
Neuscharank, Angelica |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1 Heuser, Ester Maria Dreher http://lattes.cnpq.br/5548908138476554 Charréu, Leonardo Augusto Verde Reis http://lattes.cnpq.br/5572405424467953 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neuscharank, Angelica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Aprendizagem Encontros Signos Proust Teaching Learning Meetings Signs Proust CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Docência Aprendizagem Encontros Signos Proust Teaching Learning Meetings Signs Proust CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-18 2016-02-23 2016-02-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193 |
identifier_str_mv |
NEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922172302000128 |