Uma docência pela garimpagem: encontros com signos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neuscharank, Angelica
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193
Resumo: This is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized.
id UFSM_7161276cf27dab00a0ffbde7880c2160
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7193
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Uma docência pela garimpagem: encontros com signosDocênciaAprendizagemEncontrosSignosProustTeachingLearningMeetingsSignsProustCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized.Dissertação de Mestrado escrita sob o olhar das inquietações e experimentações docentes com relação a alguns espaços e encontros com os signos produzidos por pessoas, leituras, conversas, situações de vida, fragmentos dos locais onde me fiz docente, estudante e leitora. Na pretensão de capturar os heterogêneos que estavam presentes nos encontros com as três escolas, as aulas de mestrado, os estudos do Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura e as leituras de Proust. Tais movimentações foram tecidas com o propósito de pensar uma docência garimpeira e a aprendizagem pelos encontros com signos (DELEUZE, 2010), que são conceitos problematizados ao longo desta escrita. Também se fez necessário o tensionamento com outros conceitos, como: heterogêneos, acontecimento, atenção cartográfica e memória involuntária. Estes compõem, juntamente com o método da cartografia, uma possibilidade para o que designo como garimpagem de signos. Portanto, não me propus ao exercício da memória recente enquanto um resgate, mas de uma memória involuntária, que permitisse sobrevoar certos acontecimentos e, assim, potencializar algo que já estava naturalizado.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1Heuser, Ester Maria Dreherhttp://lattes.cnpq.br/5548908138476554Charréu, Leonardo Augusto Verde Reishttp://lattes.cnpq.br/5572405424467953Neuscharank, Angelica2016-02-232016-02-232015-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-02T15:50:11Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7193Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-05-02T15:50:11Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
title Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
spellingShingle Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
Neuscharank, Angelica
Docência
Aprendizagem
Encontros
Signos
Proust
Teaching
Learning
Meetings
Signs
Proust
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
title_full Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
title_fullStr Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
title_full_unstemmed Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
title_sort Uma docência pela garimpagem: encontros com signos
author Neuscharank, Angelica
author_facet Neuscharank, Angelica
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Marilda Oliveira de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1
Heuser, Ester Maria Dreher
http://lattes.cnpq.br/5548908138476554
Charréu, Leonardo Augusto Verde Reis
http://lattes.cnpq.br/5572405424467953
dc.contributor.author.fl_str_mv Neuscharank, Angelica
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Aprendizagem
Encontros
Signos
Proust
Teaching
Learning
Meetings
Signs
Proust
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Docência
Aprendizagem
Encontros
Signos
Proust
Teaching
Learning
Meetings
Signs
Proust
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This is a master s thesis written under the view of teaching anxieties and experimentations in relation to some spaces and meetings with signs produced by people, readings, conversations, life situations and fragments of the places where I have made myself as a teacher, student and reader. With the intention to capture the heterogeneous which were present in the meetings with the three schools, master s lectures, the meetings with the Group of Studies and Research in Art, Education and Culture and Proust readings. Such movements were weaved in order to think a mining teaching and a learning by the meeting with the signs (DELEUZE, 2010), which are concepts I problematize along this writing. Also, the tensioning with other concepts such as: heterogeneous, happening, cartographic attention and involuntary memory have been necessary. These concepts compose, along with the cartographic method, a possibility for what I designate as a mining of signs. Therefore, I have not concentrated on the exercise of the recent memory as a rescue, but as an involuntary memory, which allowed to overfly certain happenings and, thus, potentiate something that was already naturalized.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-18
2016-02-23
2016-02-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193
identifier_str_mv NEUSCHARANK, Angelica. UMA DOCÊNCIA PELA GARIMPAGEM: ENCONTROS COM SIGNOS. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922172302000128