Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Taciano Balardin de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
Resumo: The management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.
id UFSM-20_939fb23f3725d7d1fe9fff70a21fa1d4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/5416
network_acronym_str UFSM-20
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str 3913
spelling 2014-02-172014-02-172013-03-27Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416The management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.A gerência dos problemas ocorridos em ambientes que fazem uso da Tecnologia da Informação (TI), aliada a necessidade de uma resposta rápida das equipes de suporte, faz com que organizações necessitem de sistemas para gerenciamento desses incidentes. O Service Desk apresenta-se como uma boa solução para centralizar estes registros. Conceitos de computação baseada em contexto, sistemas de recomendação, computação móvel podem incrementar estes aplicativos. Portanto, o objetivo deste trabalho é projetar e implementar um sistema de Service Desk móvel, denominado Mobile Service Desk (MSD), que agrega funcionalidades de sensibilidade ao contexto, tais como localização do usuário, experiência do técnico e contexto temporal. Além disso, está integrado à ferramenta um sistema de recomendação, que armazena interações passadas e as sugere como possível solução para novos incidentes similares ocorridos no ambiente gerenciado. Como contribuições deste trabalho, além do projeto do sistema que visa redução de tempo com deslocamentos desnecessários e otimização do alocamento de técnicos, foram comparados algoritmos para análise de similaridade e aplicado a norma NBR 9241-11 para avaliação de usabilidade de alguns produtos de Service Desk.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em InformáticaUFSMBRCiência da ComputaçãoService DeskDispositivos móveisSensível ao contextoSistema de recomendaçãoService deskMobile deviceContext awarenessRecommendation systemCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOMobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendaçãoMobile service desk: integrating context awareness and system recommendationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMedina, Roseclea Duartehttp://lattes.cnpq.br/6560346309368052Keller, Rodrigo dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/1613605618572571Nunes, Raul Cerettahttp://lattes.cnpq.br/7947423722511295http://lattes.cnpq.br/9162591311410111Oliveira, Taciano Balardin de100300000007400300300300500c6918a1d-9f6d-45ed-a020-d36997573c795c03c3f9-57b7-428e-a0a7-18f8aef2d906bb59a81f-8e8c-492e-b6c6-f43dafd8f42f03d96a4a-a5e5-4e30-95ce-d8e373349b37info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALOLIVEIRA, TACIANO BALARDIN DE.pdfapplication/pdf3258863http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/1/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdff9aa4b2c04fa4e9fd21d19136fb50050MD51TEXTOLIVEIRA, TACIANO BALARDIN DE.pdf.txtOLIVEIRA, TACIANO BALARDIN DE.pdf.txtExtracted texttext/plain178847http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/2/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdf.txt11612f8ad21f6c17f2394a653a47cd26MD52THUMBNAILOLIVEIRA, TACIANO BALARDIN DE.pdf.jpgOLIVEIRA, TACIANO BALARDIN DE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4651http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/3/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdf.jpgfbc1e0efa0b73138ea1335722efa4ff2MD531/54162022-01-03 12:24:35.136oai:repositorio.ufsm.br:1/5416Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-01-03T15:24:35Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation
title Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
spellingShingle Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
Oliveira, Taciano Balardin de
Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_full Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_fullStr Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_full_unstemmed Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_sort Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
author Oliveira, Taciano Balardin de
author_facet Oliveira, Taciano Balardin de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Medina, Roseclea Duarte
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6560346309368052
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Keller, Rodrigo dos Santos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1613605618572571
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Nunes, Raul Ceretta
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7947423722511295
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9162591311410111
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Taciano Balardin de
contributor_str_mv Medina, Roseclea Duarte
Keller, Rodrigo dos Santos
Nunes, Raul Ceretta
dc.subject.por.fl_str_mv Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
topic Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-02-17
dc.date.available.fl_str_mv 2014-02-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
identifier_str_mv Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 100300000007
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
300
300
300
500
dc.relation.authority.fl_str_mv c6918a1d-9f6d-45ed-a020-d36997573c79
5c03c3f9-57b7-428e-a0a7-18f8aef2d906
bb59a81f-8e8c-492e-b6c6-f43dafd8f42f
03d96a4a-a5e5-4e30-95ce-d8e373349b37
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Informática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciência da Computação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/1/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/2/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5416/3/OLIVEIRA%2c%20TACIANO%20BALARDIN%20DE.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f9aa4b2c04fa4e9fd21d19136fb50050
11612f8ad21f6c17f2394a653a47cd26
fbc1e0efa0b73138ea1335722efa4ff2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801223730864586752