As (im)possibilidades da inclusão na educação superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955
Resumo: This research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needs
id UFSM_a2d98d061be82549244bdbcd392fc277
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6955
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling As (im)possibilidades da inclusão na educação superiorThe (im) possibilities of inclusion in higher educationInclusãoInstituição de educação superiorAcessoCotasAções afirmativasInclusionInstitution of higher educationAccessQuotasAffirmative actionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needsA presente pesquisa discorre sobre as ações relacionadas ao processo de inclusão das pessoas com deficiência que tiveram seu acesso pela implantação de Cotas junto ao Programa de Ações Afirmativas no seu primeiro ingresso no início de 2009, na Universidade Federal de Santa Maria/UFSM-RS. A entrevista semiestruturada foi o instrumento de coleta de dados que proporcionou o contato com os 12 alunos, sujeitos de pesquisa. A revisão bibliográfica e documental constituiu-se num alicerce para a análise e consulta. O objetivo principal com a produção deste trabalho foi buscar, a partir do relato dos alunos ingressantes pelo Sistema Cidadão Presente B, uma análise do processo de inclusão educacional a partir desse ingresso, apontando os indicativos e as possibilidades de prosseguimento e de conclusão de curso desses alunos. À medida que se desenvolvia o trabalho de pesquisa busquei uma aproximação que estabelecesse uma relação com bem-estar humano e de qualidade de vida. É possível adiantar que um processo dessa natureza e em andamento é válido pela necessidade de acesso às Instituições de Educação Superior Públicas no Brasil, porém, quando não há uma política interna que especificamente possa garantir o atendimento das questões que surgem a partir desse acesso, de pessoas com deficiência, ou nomeadas pelo Programa de "pessoas com necessidades especiais", este não proporciona por si só a continuidade dos estudos, a qualidade de vida e o bem-estar social das pessoas, que por fim, apresentam de fato as necessidades educacionais especiais.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMunhóz, Maria Alcionehttp://lattes.cnpq.br/8152442171177224Moreira, Laura Cerettahttp://lattes.cnpq.br/6955080467665137Costas, Fabiane Adela Tonettohttp://lattes.cnpq.br/3514821940003826Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda2011-03-242011-03-242010-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfWATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-18T15:17:52Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6955Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-18T15:17:52Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
The (im) possibilities of inclusion in higher education
title As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
spellingShingle As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda
Inclusão
Instituição de educação superior
Acesso
Cotas
Ações afirmativas
Inclusion
Institution of higher education
Access
Quotas
Affirmative action
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
title_full As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
title_fullStr As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
title_full_unstemmed As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
title_sort As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
author Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda
author_facet Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Munhóz, Maria Alcione
http://lattes.cnpq.br/8152442171177224
Moreira, Laura Ceretta
http://lattes.cnpq.br/6955080467665137
Costas, Fabiane Adela Tonetto
http://lattes.cnpq.br/3514821940003826
dc.contributor.author.fl_str_mv Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Instituição de educação superior
Acesso
Cotas
Ações afirmativas
Inclusion
Institution of higher education
Access
Quotas
Affirmative action
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Inclusão
Instituição de educação superior
Acesso
Cotas
Ações afirmativas
Inclusion
Institution of higher education
Access
Quotas
Affirmative action
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needs
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-10
2011-03-24
2011-03-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv WATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955
identifier_str_mv WATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922072034017280