As (im)possibilidades da inclusão na educação superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955 |
Resumo: | This research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needs |
id |
UFSM_a2d98d061be82549244bdbcd392fc277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6955 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superiorThe (im) possibilities of inclusion in higher educationInclusãoInstituição de educação superiorAcessoCotasAções afirmativasInclusionInstitution of higher educationAccessQuotasAffirmative actionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needsA presente pesquisa discorre sobre as ações relacionadas ao processo de inclusão das pessoas com deficiência que tiveram seu acesso pela implantação de Cotas junto ao Programa de Ações Afirmativas no seu primeiro ingresso no início de 2009, na Universidade Federal de Santa Maria/UFSM-RS. A entrevista semiestruturada foi o instrumento de coleta de dados que proporcionou o contato com os 12 alunos, sujeitos de pesquisa. A revisão bibliográfica e documental constituiu-se num alicerce para a análise e consulta. O objetivo principal com a produção deste trabalho foi buscar, a partir do relato dos alunos ingressantes pelo Sistema Cidadão Presente B, uma análise do processo de inclusão educacional a partir desse ingresso, apontando os indicativos e as possibilidades de prosseguimento e de conclusão de curso desses alunos. À medida que se desenvolvia o trabalho de pesquisa busquei uma aproximação que estabelecesse uma relação com bem-estar humano e de qualidade de vida. É possível adiantar que um processo dessa natureza e em andamento é válido pela necessidade de acesso às Instituições de Educação Superior Públicas no Brasil, porém, quando não há uma política interna que especificamente possa garantir o atendimento das questões que surgem a partir desse acesso, de pessoas com deficiência, ou nomeadas pelo Programa de "pessoas com necessidades especiais", este não proporciona por si só a continuidade dos estudos, a qualidade de vida e o bem-estar social das pessoas, que por fim, apresentam de fato as necessidades educacionais especiais.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMunhóz, Maria Alcionehttp://lattes.cnpq.br/8152442171177224Moreira, Laura Cerettahttp://lattes.cnpq.br/6955080467665137Costas, Fabiane Adela Tonettohttp://lattes.cnpq.br/3514821940003826Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda2011-03-242011-03-242010-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfWATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-18T15:17:52Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6955Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-18T15:17:52Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior The (im) possibilities of inclusion in higher education |
title |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
spellingShingle |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda Inclusão Instituição de educação superior Acesso Cotas Ações afirmativas Inclusion Institution of higher education Access Quotas Affirmative action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
title_full |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
title_fullStr |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
title_full_unstemmed |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
title_sort |
As (im)possibilidades da inclusão na educação superior |
author |
Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda |
author_facet |
Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Munhóz, Maria Alcione http://lattes.cnpq.br/8152442171177224 Moreira, Laura Ceretta http://lattes.cnpq.br/6955080467665137 Costas, Fabiane Adela Tonetto http://lattes.cnpq.br/3514821940003826 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Watzlawick, Jaqueline Aparecida de Arruda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Instituição de educação superior Acesso Cotas Ações afirmativas Inclusion Institution of higher education Access Quotas Affirmative action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Inclusão Instituição de educação superior Acesso Cotas Ações afirmativas Inclusion Institution of higher education Access Quotas Affirmative action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research discusses the actions related to the social inclusion of disabled people who had access through the introduction of quotas by the Affirmative Action Program in its first entry in early 2009 at the Universidade Federal de Santa Maria / RS-UFSM. A semistructured interview was the instrument of data collection that provided the contact with 12 students, research subjects. The literature review and document constituted a foundation for analysis and consultation. The main goal with the production of this work was to seek, from the speech of students entering the System Present Citizen B, a process analysis of educational inclusion from this entry, pointing to the indicative and the potential for continuation and completion of course students. As it developed the research work I sought an approach that would establish a relationship with human well-being and quality of life. You can say that such a procedure is valid and ongoing need for access to Public Institutions of Higher Education in Brazil, however, when there is an internal policy that would specifically ensure compliance of the issues that arise from that access, disabled people, or appointed by the Program of "persons with special needs, this alone does not provide the continuity of studies, quality of life and welfare of the people who finally have indeed special educational needs |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-10 2011-03-24 2011-03-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
WATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955 |
identifier_str_mv |
WATZLAWICK, Jaqueline Aparecida de Arruda. THE (IM) POSSIBILITIES OF INCLUSION IN HIGHER EDUCATION. 2010. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922072034017280 |