A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970 |
Resumo: | This dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%. |
id |
UFSM_e62deadfe9f3c8252a5c4d5ce1a30222 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/16970 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometriaInteractivity in geogebra helping to understand trigonometryTrigonometriaFunções trigonométricasGeoGebraTrigonometryTrigonometric functionsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%.A presente dissertação tem como foco central verificar se a utilização do software GeoGebra contribui para a compreensão por parte dos alunos, dos conceitos básicos da Trigonometria, explorando a interatividade e o dinamismo proporcionado por essa ferramenta computacional. Este trabalho faz uso de uma sequência de doze atividades elaboradas pelo professor, nas quais os alunos puderam utilizar applets (mini-aplicativos) construídos com o GeoGebra, como auxílio na resolução das atividades. A aplicação das atividades aconteceu com um grupo de 19 alunos voluntários do 2º ano do Ensino Médio do Colégio Militar de Santa Maria, que tinham como expectativa reforçar os conhecimentos acerca do assunto, pois os mesmos já tinham em séries anteriores estudado Trigonometria. A pesquisa realizada foi do tipo intervenção pedagógica, de caráter qualitativo e quantitativo e procurou investigar o ganho percentual na aprendizagem relacionado à aplicação das atividades por meio do Método de Richard Hake. Para isso, foram utilizados pré e pós-testes sobre o conteúdo abordado com as atividades estudadas. Como resultado, observamos ganhos na aprendizagem de 66,22%.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMagnago, Karine Faverzanihttp://lattes.cnpq.br/6287633891820939Ferreira, Vera Lúcia Duartehttp://lattes.cnpq.br/8753645048719661Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardosohttp://lattes.cnpq.br/7057570207918370Chaves, Jairo Renato Araujo2019-06-12T18:23:24Z2019-06-12T18:23:24Z2019-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-06-13T06:01:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/16970Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-06-13T06:01:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria Interactivity in geogebra helping to understand trigonometry |
title |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
spellingShingle |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria Chaves, Jairo Renato Araujo Trigonometria Funções trigonométricas GeoGebra Trigonometry Trigonometric functions CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
title_full |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
title_fullStr |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
title_full_unstemmed |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
title_sort |
A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria |
author |
Chaves, Jairo Renato Araujo |
author_facet |
Chaves, Jairo Renato Araujo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Magnago, Karine Faverzani http://lattes.cnpq.br/6287633891820939 Ferreira, Vera Lúcia Duarte http://lattes.cnpq.br/8753645048719661 Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso http://lattes.cnpq.br/7057570207918370 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Jairo Renato Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trigonometria Funções trigonométricas GeoGebra Trigonometry Trigonometric functions CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Trigonometria Funções trigonométricas GeoGebra Trigonometry Trigonometric functions CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-12T18:23:24Z 2019-06-12T18:23:24Z 2019-02-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922093853835264 |