A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Jairo Renato Araujo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970
Resumo: This dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%.
id UFSM_e62deadfe9f3c8252a5c4d5ce1a30222
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/16970
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometriaInteractivity in geogebra helping to understand trigonometryTrigonometriaFunções trigonométricasGeoGebraTrigonometryTrigonometric functionsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%.A presente dissertação tem como foco central verificar se a utilização do software GeoGebra contribui para a compreensão por parte dos alunos, dos conceitos básicos da Trigonometria, explorando a interatividade e o dinamismo proporcionado por essa ferramenta computacional. Este trabalho faz uso de uma sequência de doze atividades elaboradas pelo professor, nas quais os alunos puderam utilizar applets (mini-aplicativos) construídos com o GeoGebra, como auxílio na resolução das atividades. A aplicação das atividades aconteceu com um grupo de 19 alunos voluntários do 2º ano do Ensino Médio do Colégio Militar de Santa Maria, que tinham como expectativa reforçar os conhecimentos acerca do assunto, pois os mesmos já tinham em séries anteriores estudado Trigonometria. A pesquisa realizada foi do tipo intervenção pedagógica, de caráter qualitativo e quantitativo e procurou investigar o ganho percentual na aprendizagem relacionado à aplicação das atividades por meio do Método de Richard Hake. Para isso, foram utilizados pré e pós-testes sobre o conteúdo abordado com as atividades estudadas. Como resultado, observamos ganhos na aprendizagem de 66,22%.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMagnago, Karine Faverzanihttp://lattes.cnpq.br/6287633891820939Ferreira, Vera Lúcia Duartehttp://lattes.cnpq.br/8753645048719661Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardosohttp://lattes.cnpq.br/7057570207918370Chaves, Jairo Renato Araujo2019-06-12T18:23:24Z2019-06-12T18:23:24Z2019-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-06-13T06:01:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/16970Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-06-13T06:01:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
Interactivity in geogebra helping to understand trigonometry
title A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
spellingShingle A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
Chaves, Jairo Renato Araujo
Trigonometria
Funções trigonométricas
GeoGebra
Trigonometry
Trigonometric functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
title_full A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
title_fullStr A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
title_full_unstemmed A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
title_sort A interatividade do geogebra no auxílio da compreensão da trigonometria
author Chaves, Jairo Renato Araujo
author_facet Chaves, Jairo Renato Araujo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Magnago, Karine Faverzani
http://lattes.cnpq.br/6287633891820939
Ferreira, Vera Lúcia Duarte
http://lattes.cnpq.br/8753645048719661
Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso
http://lattes.cnpq.br/7057570207918370
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Jairo Renato Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Trigonometria
Funções trigonométricas
GeoGebra
Trigonometry
Trigonometric functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Trigonometria
Funções trigonométricas
GeoGebra
Trigonometry
Trigonometric functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation aims to verify whether the use of the software GeoGebra contributes for students’ learning about the basic concepts of Trigonometry, exploring the interactivity and the dynamics which are provided by this computational tool. This work approaches a sequence of twelve teacher-made activities that allowed students to use applets (mini-apps) built by GeoGebra as a help tool to solve to activities. This activity was carried out with a group of 19 volunteer students of the 2nd year of high school of the Military School of Santa Maria, who wanted to strengthen their knowledge about the topic, once they had already studied Trigonometry in previous school years. This research was one of a pedagogic intervention type, with a qualitative and quantitative approach and aimed to investigate the percentage gain in learning related to the use of the activities by the Richard Hake Method. In order to do so, we have used before and after tests about the contents that were approached with the activities. As a result, we have observed learning gains of 66,22%.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-12T18:23:24Z
2019-06-12T18:23:24Z
2019-02-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922093853835264