Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
DOI: | 10.5902/223613085445 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5445 |
Resumo: | The established environment crisis requires a transforming education and with this ideal we havethe proposals of the Ambient Education. Ahead of this question, this article rescues philosophicalaspects of the Physical Education that related with the current educational necessities assumed tocontribute for the development and improvement of the perceptions. As tool we considers somealternative practices that are brought for the educational teachings of the Seicho-No-Ie, Onephilosophy of practical life with religious aspect. The lack of reflective works that approach theman as a unique being into the discipline of Physical Education, justifies the elaboration of thisdocument that had as main objective to construct methodological bases to assist the professionalsof this area to contribute significantly with the actions of Environmental Education. As secondaryobjective through a more holistic perspective of perception it was intended to innovate therelations between the Physical Education and the natural areas of the knowledge, emphasizing theeducational aspects of this discipline. Through the philosophy of life Seicho-No-Ie, appears newperspectives of work and aiming at the transformation of the individual perception for theimprovement of the holistic perception of the world, some practical for action of AmbientEducation are proposed. |
id |
UFSM-3_065f5894033738b7e5536dbd5ef50f4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5445 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
spelling |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambientalPhysical EducationEnvironmental EducationPhilosophy of LifePractical AlternativesEducação FísicaEducação AmbientalFilosofia de VidaPráticas AlternativasThe established environment crisis requires a transforming education and with this ideal we havethe proposals of the Ambient Education. Ahead of this question, this article rescues philosophicalaspects of the Physical Education that related with the current educational necessities assumed tocontribute for the development and improvement of the perceptions. As tool we considers somealternative practices that are brought for the educational teachings of the Seicho-No-Ie, Onephilosophy of practical life with religious aspect. The lack of reflective works that approach theman as a unique being into the discipline of Physical Education, justifies the elaboration of thisdocument that had as main objective to construct methodological bases to assist the professionalsof this area to contribute significantly with the actions of Environmental Education. As secondaryobjective through a more holistic perspective of perception it was intended to innovate therelations between the Physical Education and the natural areas of the knowledge, emphasizing theeducational aspects of this discipline. Through the philosophy of life Seicho-No-Ie, appears newperspectives of work and aiming at the transformation of the individual perception for theimprovement of the holistic perception of the world, some practical for action of AmbientEducation are proposed.A crise ambiental estabelecida requer uma educação transformadora e com esse ideal têm-se as propostas da Educação Ambiental. Diante dessa questão, este artigo resgata aspectos filosóficos da Educação Física que relacionados as necessidades educacionais atuais supõe-se contribuir para o desenvolvimento e aprimoramento das percepções. Como ferramenta propõe-se algumas práticas alternativas trazidas pelos ensinamentos educacionais da Seicho-No-Ie, uma filosofia de vida prática com aspecto religioso. A carência de trabalhos reflexivos que abordem o homem como um ser uno, na disciplina de Educação Física, justifica a elaboração desse documento que teve como objetivo principal construir bases metodológicas para auxiliar os profissionais dessa área a contribuírem significativamente com as ações de Educação Ambiental. Como objetivo secundário, através de uma perspectiva mais holística de percepção pretendeu-se inovar as relações entre a Educação Física e as áreas naturais do conhecimento, enfatizando os aspectos educacionais dessa disciplina. Através da filosofia de vida Seicho-No-Ie surgem novas perspectivas de trabalho e visando a transformação da percepção individual para o aprimoramento da percepção holística de mundo, propõem-se algumas práticas, correlacionando-as com as ações de Educação Ambiental.Universidade Federal de Santa Maria2012-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionProposta; Revisão Bibliográficaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/544510.5902/223613085445Monografias Ambientais; REMOA, V. 7, N. 7, MAR.-JUN., 2012; 1705-1716Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 7, N. 7, MAR.-JUN., 2012; 1705-17162236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5445/3317Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenturini, Estefania BertoldoCosta, Vânia Medianeira Flores2021-05-07T12:40:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5445Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:40Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
title |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
spellingShingle |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental Venturini, Estefania Bertoldo Physical Education Environmental Education Philosophy of Life Practical Alternatives Educação Física Educação Ambiental Filosofia de Vida Práticas Alternativas Venturini, Estefania Bertoldo Physical Education Environmental Education Philosophy of Life Practical Alternatives Educação Física Educação Ambiental Filosofia de Vida Práticas Alternativas |
title_short |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
title_full |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
title_fullStr |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
title_sort |
Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental |
author |
Venturini, Estefania Bertoldo |
author_facet |
Venturini, Estefania Bertoldo Venturini, Estefania Bertoldo Costa, Vânia Medianeira Flores Costa, Vânia Medianeira Flores |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Vânia Medianeira Flores |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venturini, Estefania Bertoldo Costa, Vânia Medianeira Flores |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education Environmental Education Philosophy of Life Practical Alternatives Educação Física Educação Ambiental Filosofia de Vida Práticas Alternativas |
topic |
Physical Education Environmental Education Philosophy of Life Practical Alternatives Educação Física Educação Ambiental Filosofia de Vida Práticas Alternativas |
description |
The established environment crisis requires a transforming education and with this ideal we havethe proposals of the Ambient Education. Ahead of this question, this article rescues philosophicalaspects of the Physical Education that related with the current educational necessities assumed tocontribute for the development and improvement of the perceptions. As tool we considers somealternative practices that are brought for the educational teachings of the Seicho-No-Ie, Onephilosophy of practical life with religious aspect. The lack of reflective works that approach theman as a unique being into the discipline of Physical Education, justifies the elaboration of thisdocument that had as main objective to construct methodological bases to assist the professionalsof this area to contribute significantly with the actions of Environmental Education. As secondaryobjective through a more holistic perspective of perception it was intended to innovate therelations between the Physical Education and the natural areas of the knowledge, emphasizing theeducational aspects of this discipline. Through the philosophy of life Seicho-No-Ie, appears newperspectives of work and aiming at the transformation of the individual perception for theimprovement of the holistic perception of the world, some practical for action of AmbientEducation are proposed. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Proposta; Revisão Bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5445 10.5902/223613085445 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5445 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613085445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5445/3317 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 7, N. 7, MAR.-JUN., 2012; 1705-1716 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 7, N. 7, MAR.-JUN., 2012; 1705-1716 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1822179349022900224 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/223613085445 |