Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alessandra Aparecida
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944
Resumo: The discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality.
id UFSM-3_14b6fd2ebe7f8618fdcd19eb85797e3f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5944
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de casoCritical senseEnvironmental educationDistance learningSenso críticoEducação ambientalEnsino à distânciaThe discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality.A discussão sobre o ensino em educação ambiental dentro e fora do ambiente escolar é umimportante fator na transmissão de valores de uma cultura de gerações. Nesse sentido, asatividades propostas em educação ambiental no ensino a distância devem estimular a análise dedados, a argumentação e o pensamento reflexivo, para que se instaure o espírito investigativo ecrítico do cursista. Neste estudo eu descrevi o desenvolvimento senso crítico em um curso deextensão em educação ambiental na modalidade EAD. Também, avaliei os fatores queinfluenciaram a apropriação do conhecimento no curso, como a taxa de evasão, o atraso naentrega de atividades, o nível de desempenho. A taxa de evasão apresentada foi de praticamentea metade dos inscritos (51% n=32). O comprometimento foi relativamente baixo com umaproporção de 88% das atividades entregues por cursista fora do prazo (n=25). O desempenhocrítico satisfatório dos cursistas foi maior que o insatisfatório (n=15). Os dados sugerem que o usode ferramentas como fóruns e chats tendem a ser mais interessantes e frequentes do que aquelasde elaboração de textos opinativos e projetos, provavelmente devido à facilidade de execução dasprimeiras. Tendo em vista a importância da educação ambiental formando cidadãos críticos ecapazes de intervir com eficiência e responsabilidade no ambiente em que vivem, a aprendizagempor projetos e o enfoque no debate parecem ser os melhores caminhos para o sucesso de futuroscursos em educação ambiental e modalidade na à distância.Universidade Federal de Santa Maria2012-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrelato de casoapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/594410.5902/223613085944Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-20462236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944/3905Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra Aparecida2021-05-07T12:40:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5944Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:48Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
title Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
spellingShingle Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
Santos, Alessandra Aparecida
Critical sense
Environmental education
Distance learning
Senso crítico
Educação ambiental
Ensino à distância
title_short Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
title_full Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
title_fullStr Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
title_full_unstemmed Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
title_sort Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
author Santos, Alessandra Aparecida
author_facet Santos, Alessandra Aparecida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alessandra Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Critical sense
Environmental education
Distance learning
Senso crítico
Educação ambiental
Ensino à distância
topic Critical sense
Environmental education
Distance learning
Senso crítico
Educação ambiental
Ensino à distância
description The discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
relato de caso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944
10.5902/223613085944
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944
identifier_str_mv 10.5902/223613085944
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944/3905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552577081344