Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944 |
Resumo: | The discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality. |
id |
UFSM-3_14b6fd2ebe7f8618fdcd19eb85797e3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5944 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de casoCritical senseEnvironmental educationDistance learningSenso críticoEducação ambientalEnsino à distânciaThe discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality.A discussão sobre o ensino em educação ambiental dentro e fora do ambiente escolar é umimportante fator na transmissão de valores de uma cultura de gerações. Nesse sentido, asatividades propostas em educação ambiental no ensino a distância devem estimular a análise dedados, a argumentação e o pensamento reflexivo, para que se instaure o espírito investigativo ecrítico do cursista. Neste estudo eu descrevi o desenvolvimento senso crítico em um curso deextensão em educação ambiental na modalidade EAD. Também, avaliei os fatores queinfluenciaram a apropriação do conhecimento no curso, como a taxa de evasão, o atraso naentrega de atividades, o nível de desempenho. A taxa de evasão apresentada foi de praticamentea metade dos inscritos (51% n=32). O comprometimento foi relativamente baixo com umaproporção de 88% das atividades entregues por cursista fora do prazo (n=25). O desempenhocrítico satisfatório dos cursistas foi maior que o insatisfatório (n=15). Os dados sugerem que o usode ferramentas como fóruns e chats tendem a ser mais interessantes e frequentes do que aquelasde elaboração de textos opinativos e projetos, provavelmente devido à facilidade de execução dasprimeiras. Tendo em vista a importância da educação ambiental formando cidadãos críticos ecapazes de intervir com eficiência e responsabilidade no ambiente em que vivem, a aprendizagempor projetos e o enfoque no debate parecem ser os melhores caminhos para o sucesso de futuroscursos em educação ambiental e modalidade na à distância.Universidade Federal de Santa Maria2012-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrelato de casoapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/594410.5902/223613085944Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-20462236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944/3905Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra Aparecida2021-05-07T12:40:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5944Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:48Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
title |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
spellingShingle |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso Santos, Alessandra Aparecida Critical sense Environmental education Distance learning Senso crítico Educação ambiental Ensino à distância |
title_short |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
title_full |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
title_fullStr |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
title_sort |
Educação ambiental à distância e o desenvolvimento da consciência ambiental crítica: um relato de caso |
author |
Santos, Alessandra Aparecida |
author_facet |
Santos, Alessandra Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alessandra Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical sense Environmental education Distance learning Senso crítico Educação ambiental Ensino à distância |
topic |
Critical sense Environmental education Distance learning Senso crítico Educação ambiental Ensino à distância |
description |
The discussion on environmental education inside and outside school is an important factor fortransmitting values of a culture of generations. So, on distance learning of environmentaleducation, the proposal of activities must stimulate data analyses, arguing and reflexive thoughtsfor the establishment of investigative and critical spirit of the student. In this study I described thedevelopment of critical sense in a course of environmental education in a distance learningmodality. Also, I evaluated the factors that probably influenced knowledge assimilationthroughout the course, as the evasion rate, the late delivery of activities and the quality ofindividual performance. The evasion rate was a little above the half of the class (51%, n=32). Thestudents commitment was relative low with a rate of 88% of activities delivered after the deadline(n=25). Critical performance of the students satisfactory was higher than insatisfactory (n=15). Thedata suggest that the use of tools like foruns and chats by the students tend to be more frequentthan those which require a production of discursive texts and projects, probably due to the easyexecution of these first ones. Once the importance of environmental education creating criticalcitizens who are capable of interfering with efficiency and responsibility at environment, thelearning by projects and the focus on the debate may be the greatest paths for the success offuture courses on education environment and distance modality. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion relato de caso |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944 10.5902/223613085944 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613085944 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5944/3905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2038-2046 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1814256513339883520 |