Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Diego Sabbado
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3307
Resumo: The construction of environmental education has enabled a broad debate about the future ofsociety, in view of the current consequences (social, political, environmental in general) thatresulted from old paradigms. The action-research that we propose, resulted of an optimistic viewand a long walk, identifies in the authoritarian relations (and it's various faces and bodies), thefundamental principle of educational models (scientific, social) that reproduce inequality andexploitation. Thus the practice of autonomy and self-management of knowledge, of individualityand collectivity, and the many relationships established, stands as an alternative to radicaltransformation of our reality. In this context of dialogue and action, so we present an introductionand also encourage the multiplication of experiences and exchanges of experiences, somecontributions from the thought of Masanobu Fukuoka, and from the libertarian education for theconstruction of environmental education.
id UFSM-3_34a446a9d68deae28869750f2b85d0aa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3307
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambientalEnvironmental EducationLibertarian EducationMasanobu FukuokaEducação AmbientalEducação LibertáriaMasanobu FukuokaThe construction of environmental education has enabled a broad debate about the future ofsociety, in view of the current consequences (social, political, environmental in general) thatresulted from old paradigms. The action-research that we propose, resulted of an optimistic viewand a long walk, identifies in the authoritarian relations (and it's various faces and bodies), thefundamental principle of educational models (scientific, social) that reproduce inequality andexploitation. Thus the practice of autonomy and self-management of knowledge, of individualityand collectivity, and the many relationships established, stands as an alternative to radicaltransformation of our reality. In this context of dialogue and action, so we present an introductionand also encourage the multiplication of experiences and exchanges of experiences, somecontributions from the thought of Masanobu Fukuoka, and from the libertarian education for theconstruction of environmental education.A construção da educação ambiental tem possibilitado um amplo debate sobre os rumos da sociedade, tendo em vista as atuais conseqüências (sociais, políticas, ambientais de maneira geral) que resultaram de antigos paradigmas. A pesquisação a que nos propomos, fruto de um olhar otimista e de um caminhar longo, identifica nas relações autoritárias (e suas várias caras e instâncias), o princípio fundamental dos modelos educacionais (científicos, sociais) que reproduzem a desigualdade e exploração. Assim a prática da autonomia e autogestão dos saberes, das individualidades e coletividades e das múltiplas relações estabelecidas, se coloca como alternativa de transformação radical de nossa realidade. Nesse contexto de diálogo e ação, apresentamos de maneira introdutória e também como incentivo à multiplicação de vivências e trocas de experiências, algumas contribuições do pensamento de Masanobu Fukuoka, bem como da educação libertária à construção da educação ambiental.Universidade Federal de Santa Maria2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/330710.5902/223613083307Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 389-395Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 389-3952236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3307/1827Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Diego Sabbado2021-05-07T12:40:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3307Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:25Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
title Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
spellingShingle Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
Menezes, Diego Sabbado
Environmental Education
Libertarian Education
Masanobu Fukuoka
Educação Ambiental
Educação Libertária
Masanobu Fukuoka
title_short Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
title_full Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
title_fullStr Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
title_full_unstemmed Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
title_sort Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental
author Menezes, Diego Sabbado
author_facet Menezes, Diego Sabbado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Diego Sabbado
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Libertarian Education
Masanobu Fukuoka
Educação Ambiental
Educação Libertária
Masanobu Fukuoka
topic Environmental Education
Libertarian Education
Masanobu Fukuoka
Educação Ambiental
Educação Libertária
Masanobu Fukuoka
description The construction of environmental education has enabled a broad debate about the future ofsociety, in view of the current consequences (social, political, environmental in general) thatresulted from old paradigms. The action-research that we propose, resulted of an optimistic viewand a long walk, identifies in the authoritarian relations (and it's various faces and bodies), thefundamental principle of educational models (scientific, social) that reproduce inequality andexploitation. Thus the practice of autonomy and self-management of knowledge, of individualityand collectivity, and the many relationships established, stands as an alternative to radicaltransformation of our reality. In this context of dialogue and action, so we present an introductionand also encourage the multiplication of experiences and exchanges of experiences, somecontributions from the thought of Masanobu Fukuoka, and from the libertarian education for theconstruction of environmental education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3307
10.5902/223613083307
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3307
identifier_str_mv 10.5902/223613083307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3307/1827
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 389-395
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 389-395
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1814256512307036160