O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3831 |
Resumo: | The agricultural technician is a professional who has direct contact with the environment and investigate how this professional formation occurs is task necessary to understand how the world of work comes conceiving the relation x environmental education society. This work is a part of a research that examines the articulation of environmental education in a course curriculum in Technical Agriculture. At this stage, we bring the results obtained in semi-structured interviews with teachers of the course concerned. The objective was to investigate the conceptions of environment and environmental education of teachers, as well as understand their pedagogical practices. From dialogues with the teachers was possible to diagnose that prevails among them a conception of environmental non-anthropocentric, utilitarian and yet an understanding of environmental education as a process of awareness and awareness of people, targeting only practices conservationists. |
id |
UFSM-3_40ef59d9235a071289bd9626106bf2bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3831 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionaisProfessional educationEnvironmental educationTechnical educationConceptionsEnvironmental perceptionEducação profissionalEducação ambientalEnsino técnicoConcepção ambientalThe agricultural technician is a professional who has direct contact with the environment and investigate how this professional formation occurs is task necessary to understand how the world of work comes conceiving the relation x environmental education society. This work is a part of a research that examines the articulation of environmental education in a course curriculum in Technical Agriculture. At this stage, we bring the results obtained in semi-structured interviews with teachers of the course concerned. The objective was to investigate the conceptions of environment and environmental education of teachers, as well as understand their pedagogical practices. From dialogues with the teachers was possible to diagnose that prevails among them a conception of environmental non-anthropocentric, utilitarian and yet an understanding of environmental education as a process of awareness and awareness of people, targeting only practices conservationists.O técnico agrícola é um profissional que possui contato direto com o meio ambiente e investigar como ocorre a formação deste profissional é tarefa necessária para compreender como o mundo do trabalho vem concebendo a relação educação ambiental x sociedade. O presente trabalho é um recorte de uma pesquisa de mestrado que investiga a articulação da educação ambiental em um currículo de curso Técnico em Agricultura. Nesta etapa, trazemos os resultados obtidos em entrevistas semi-estruturadas com professores do curso em questão. O objetivo foi investigar as concepções de meio ambiente e educação ambiental dos docentes, bem como compreender suas práticas pedagógicas. A partir dos diálogos com os professores foi possível diagnosticar que entre eles impera uma concepção de meio ambiente não-antropocêntrica, porém utilitarista e um entendimento de educação ambiental como um processo de sensibilização e conscientização de pessoas, visando somente as práticas preservacionistas.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica Qualitativaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/383110.5902/223613083831Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 887-902Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 887-9022236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3831/2347Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Leila Cristina Aoyama2021-05-07T12:40:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3831Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:28Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
title |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
spellingShingle |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais Barbosa, Leila Cristina Aoyama Professional education Environmental education Technical education Conceptions Environmental perception Educação profissional Educação ambiental Ensino técnico Concepção ambiental |
title_short |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
title_full |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
title_fullStr |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
title_full_unstemmed |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
title_sort |
O técnico agrícola e a educação ambiental: concepções de meio ambiente e práticas pedagógicas de professores formadores destes profissionais |
author |
Barbosa, Leila Cristina Aoyama |
author_facet |
Barbosa, Leila Cristina Aoyama |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Leila Cristina Aoyama |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional education Environmental education Technical education Conceptions Environmental perception Educação profissional Educação ambiental Ensino técnico Concepção ambiental |
topic |
Professional education Environmental education Technical education Conceptions Environmental perception Educação profissional Educação ambiental Ensino técnico Concepção ambiental |
description |
The agricultural technician is a professional who has direct contact with the environment and investigate how this professional formation occurs is task necessary to understand how the world of work comes conceiving the relation x environmental education society. This work is a part of a research that examines the articulation of environmental education in a course curriculum in Technical Agriculture. At this stage, we bring the results obtained in semi-structured interviews with teachers of the course concerned. The objective was to investigate the conceptions of environment and environmental education of teachers, as well as understand their pedagogical practices. From dialogues with the teachers was possible to diagnose that prevails among them a conception of environmental non-anthropocentric, utilitarian and yet an understanding of environmental education as a process of awareness and awareness of people, targeting only practices conservationists. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Empírica Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3831 10.5902/223613083831 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3831 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613083831 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3831/2347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 887-902 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 4, N. 4, OUT., 2011; 887-902 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1814256512343736320 |