A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adams, Berenice Gehlen
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6926
Resumo: The article focuses on the importance of dissemination of documents that legitimizeEnvironmental Education, especially Law No. 9.795/99 establishing the Environmental Educationin Brazil - which is the basis of Resolution No. 2 of 15 June 2012 laying down guidelines NationalCurriculum for Environmental Education - so that teachers can improve its practices becominginterdisciplinary environmental education in all grades and in all subjects and at all levels ofeducation, from kindergarten to college. It indicates that there is a gap regarding the teachers'knowledge of this important law and the guidelines recently approved EA, and without theknowledge of these documents and other important reference documents, EnvironmentalEducation will continue to be handled in a tight, fragmented, limited the dates of celebrations asWorld Water Day, Earth Day, Indian Day, Environment Day, and limited to issues such as wasteseparation, environmental disasters and catastrophic issues, - what more frightening than educate- to the awakening of environmental consciousness. Suggests the promotion of a mini-course forteachers of different educational levels to experience these important documents that legitimizeEnvironmental Education in Brazil.
id UFSM-3_72a84436aac91358d667e4251309dd81
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6926
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentesLegislação Lei 9.795/99 Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação AmbientalThe article focuses on the importance of dissemination of documents that legitimizeEnvironmental Education, especially Law No. 9.795/99 establishing the Environmental Educationin Brazil - which is the basis of Resolution No. 2 of 15 June 2012 laying down guidelines NationalCurriculum for Environmental Education - so that teachers can improve its practices becominginterdisciplinary environmental education in all grades and in all subjects and at all levels ofeducation, from kindergarten to college. It indicates that there is a gap regarding the teachers'knowledge of this important law and the guidelines recently approved EA, and without theknowledge of these documents and other important reference documents, EnvironmentalEducation will continue to be handled in a tight, fragmented, limited the dates of celebrations asWorld Water Day, Earth Day, Indian Day, Environment Day, and limited to issues such as wasteseparation, environmental disasters and catastrophic issues, - what more frightening than educate- to the awakening of environmental consciousness. Suggests the promotion of a mini-course forteachers of different educational levels to experience these important documents that legitimizeEnvironmental Education in Brazil.O artigo enfoca a importância da disseminação dos documentos que legitimam a Educação Ambiental, principalmente a LEI Nº 9.795/99 que institui a Educação Ambiental no Brasil - que é a base da resolução Nº 2, de 15 de junho de 2012, que estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental - para que docentes possam aprimorar suas práticas tornando a Educação Ambiental interdisciplinar, em todas as séries e em todas as disciplinas, bem como em todos os níveis de ensino, desde a Educação Infantil ao Ensino Superior. Aponta que há uma lacuna no que tange ao conhecimento dos professores desta importante Lei, bem como das diretrizes da EA recentemente aprovadas, e que sem o conhecimento destes documentos e de outros importantes documentos referência, a Educação Ambiental continuará a ser trabalhada de forma estanque, fragmentada, limitada a comemorações de datas como Dia da Água, Dia da Terra, Dia do Índio, Dia do Meio Ambiente, e limitada a temas como a separação de lixo, desastres ambientais e temáticas catastróficas, - que mais assustam do que educam - para o despertar de uma consciência ambiental. Sugere a promoção de um mini-curso para professores de diferentes níveis do ensino para vivenciarem estes importantes documentos que legitimam a Educação Ambiental no Brasil.Universidade Federal de Santa Maria2013-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/692610.5902/223613086926Monografias Ambientais; REMOA, V. 10, N. 10, OUT.-DEZ., 2012; 2148-2157Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 10, N. 10, OUT.-DEZ., 2012; 2148-21572236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6926/pdfCopyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdams, Berenice Gehlen2021-05-07T12:40:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6926Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:52Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
title A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
spellingShingle A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
Adams, Berenice Gehlen
Legislação Lei 9.795/99 Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Ambiental
title_short A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
title_full A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
title_fullStr A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
title_full_unstemmed A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
title_sort A importância da Lei 9.795/99 e das diretrizes curriculares nacionais da educação ambiental para docentes
author Adams, Berenice Gehlen
author_facet Adams, Berenice Gehlen
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adams, Berenice Gehlen
dc.subject.por.fl_str_mv Legislação Lei 9.795/99 Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Ambiental
topic Legislação Lei 9.795/99 Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Ambiental
description The article focuses on the importance of dissemination of documents that legitimizeEnvironmental Education, especially Law No. 9.795/99 establishing the Environmental Educationin Brazil - which is the basis of Resolution No. 2 of 15 June 2012 laying down guidelines NationalCurriculum for Environmental Education - so that teachers can improve its practices becominginterdisciplinary environmental education in all grades and in all subjects and at all levels ofeducation, from kindergarten to college. It indicates that there is a gap regarding the teachers'knowledge of this important law and the guidelines recently approved EA, and without theknowledge of these documents and other important reference documents, EnvironmentalEducation will continue to be handled in a tight, fragmented, limited the dates of celebrations asWorld Water Day, Earth Day, Indian Day, Environment Day, and limited to issues such as wasteseparation, environmental disasters and catastrophic issues, - what more frightening than educate- to the awakening of environmental consciousness. Suggests the promotion of a mini-course forteachers of different educational levels to experience these important documents that legitimizeEnvironmental Education in Brazil.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6926
10.5902/223613086926
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6926
identifier_str_mv 10.5902/223613086926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6926/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 10, N. 10, OUT.-DEZ., 2012; 2148-2157
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 10, N. 10, OUT.-DEZ., 2012; 2148-2157
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1788536195796434944