Arborização do campus da Universidade Federal de Santa Maria e conscientização da comunidade acadêmica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3311 |
Resumo: | This work aimed to raise the academic community, at the Federal University of Santa Maria, regarding the importance of using appropriate tree species in public places. The tree density and species richness were evaluated. Conflicts were identified in afforestation and measures were proposed in order to solving it. The following data were collected: tree species, height (m), CAP (cm), presence or absence of overhead wires; list of examples of buildings with setback (m); existence of architectural elements, evaluation of the effect of the root system, and , presence or absence of adequate free area (1 m2). There was the presence of 1270 copies, distributed in 75 species, 60 genera and 32 botanical families. The most abundant species were Handroanthus chrysotrichus (Mart. ex DC) Mattos, Peltophorum dubium (Spreng.) Taub., Tipuana tipu (Benth.) Kuntze, Handroanthus heptaphyllus (Vell.) Mattos e Ligustrum japonicum Thunb. Through this work, conflicts related to the size of trees coupled with inadequate small free area, and the use of exotic species on native restriction, when used to add value to the landscape diversity, were observed. Environmental education is a fundamental technique of solving these problems, because it promotes the community awareness concerning the appropriate tree species and the correct way to do the planting in every situation. |
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Arborização do campus da Universidade Federal de Santa Maria e conscientização da comunidade acadêmicaLandscapingConflictsarboreal sizeNative speciesPaisagismoConflitosPorte arbóreoEspécies nativasThis work aimed to raise the academic community, at the Federal University of Santa Maria, regarding the importance of using appropriate tree species in public places. The tree density and species richness were evaluated. Conflicts were identified in afforestation and measures were proposed in order to solving it. The following data were collected: tree species, height (m), CAP (cm), presence or absence of overhead wires; list of examples of buildings with setback (m); existence of architectural elements, evaluation of the effect of the root system, and , presence or absence of adequate free area (1 m2). There was the presence of 1270 copies, distributed in 75 species, 60 genera and 32 botanical families. The most abundant species were Handroanthus chrysotrichus (Mart. ex DC) Mattos, Peltophorum dubium (Spreng.) Taub., Tipuana tipu (Benth.) Kuntze, Handroanthus heptaphyllus (Vell.) Mattos e Ligustrum japonicum Thunb. Through this work, conflicts related to the size of trees coupled with inadequate small free area, and the use of exotic species on native restriction, when used to add value to the landscape diversity, were observed. Environmental education is a fundamental technique of solving these problems, because it promotes the community awareness concerning the appropriate tree species and the correct way to do the planting in every situation.Este trabalho teve como objetivo a conscientização da comunidade acadêmica da Universidade Federal de Santa Maria, RS, no que se refere à importância da utilização de espécies arbóreas adequadas em espaços públicos. A densidade de árvores e a riqueza de espécies foram avaliadas. Foram identificados conflitos na arborização e propostas medidas para solucioná-los. Os seguintes dados foram levantados: espécie arbórea; altura (m), CAP (cm); existência ou não de fiação aérea; relação dos exemplares com recuo de edificações (m); existência de elementos arquitetônicos; avaliação do efeito do sistema radicular; e; presença ou ausência de área livre adequada (1 m2). Verificou-se a presença de 1270 exemplares, distribuídos em 75 espécies, 60 gêneros e 32 famílias botânicas. As espécies mais abundantes foram Handroanthus chrysotrichus, Peltophorum dubium, Tipuana tipu, Handroanthus heptaphyllus e Ligustrum japonicum. A partir deste trabalho, observaram-se conflitos em relação ao porte inadequado de árvores aliados à pequena dimensão de área livre, e a utilização de espécies exóticas em restrição de nativas, que quando utilizadas agregam valor de diversidade a paisagem. A educação ambiental técnica é fundamental na resolução destes problemas, pois promove a conscientização da comunidade a respeito das espécies arbóreas adequadas e da maneira correta de se realizar o plantio em cada situação.Universidade Federal de Santa Maria2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/331110.5902/223613083311Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 421-429Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 421-4292236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3311/2261Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessGracioli, CibeleBohner, Tanny Oliveira LimaRedin, Cristina GouvêaSilva, Daniela Thomas da2021-05-07T12:40:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3311Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:26Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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