Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188 |
Resumo: | The Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination. |
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Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporâneaCultural PluralityRural SchoolPlural EducationInclusionPluralidade CulturalEscola RuralEducação PluralInclusãoThe Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination.A escola brasileira, que a partir da Constituição de 1988 se propõe a conviver democraticamente em uma sociedade plural, tem como principal desafio reconhecer sua diversidade e riqueza, proporcionando condições de superação a qualquer tipo de discriminação. Neste sentido é na escola, enquanto espaço público, que todos os brasileiros primeiro se deparam com a diferença. O objetivo deste artigo é analisar como a inclusão do Tema Transversal Pluralidade Cultural, prevista no Parâmetro Curricular Nacional, é tratada. A escola observada localiza-se no interior do município de São Gabriel/RS, tendo como grande parte dos alunos os filhos de agricultores assentados. Para tanto, realizaram-se pesquisa bibliográfica, observações de práticas pedagógicas, pesquisa, análise documental e entrevistas. A análise dos dados demonstra a necessidade de uma maior aproximação entre a execução das políticas públicas e a realidade da prática pedagógica local. Efetivando, assim, a escola como elemento agregador, que não só reconhece e valoriza a diversidade como parte inseparável da identidade e trajetória de seus educandos, mas também é capaz de superar a discriminação.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/618810.5902/223613086188Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-1816Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-18162236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188/3688Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessValentini, Lydia Maria Assis BrasilRocha, Jefferson Marçal2021-05-07T12:40:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6188Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:44Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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