Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jucemeire Borges Soares da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Benetti, Luciana Borba
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20642
Resumo: Interdisciplinary approach means exchanging reciprocity and intensity among different school subjects allowing students to get a wider comprehension and understanding of situations and problems, overcoming the fragmentation of the knowledge. This article deals with the transversal theme Environment in the subject of Geography, which was developed at Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr Pery da Cunha Gonçalves, located in São Gabriel/ RS, 6º grade, class A. The following themes were studied: garbage separation, selective collection of the garbage, pollution, reasonable use of water. The methodology used was doing projects to help students understand all the multiple aspects of their reality, showing them that a sustainable approach is possible and this way the learning process becomes more significant as it was demonstrated by the evaluation process results that were compared to the group which was not part of the research.
id UFSM-3_c8cc4c813ada10208a4e320f7d8f59c1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20642
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategyInterdisciplinaridade e transversalidade na geografia: uma estratégia de ensino-aprendizagemInterdisciplinary approachEnvironmentGeographyTheme projectsInterdisciplinaridadeMeio ambienteGeografiaProjetos temáticosInterdisciplinary approach means exchanging reciprocity and intensity among different school subjects allowing students to get a wider comprehension and understanding of situations and problems, overcoming the fragmentation of the knowledge. This article deals with the transversal theme Environment in the subject of Geography, which was developed at Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr Pery da Cunha Gonçalves, located in São Gabriel/ RS, 6º grade, class A. The following themes were studied: garbage separation, selective collection of the garbage, pollution, reasonable use of water. The methodology used was doing projects to help students understand all the multiple aspects of their reality, showing them that a sustainable approach is possible and this way the learning process becomes more significant as it was demonstrated by the evaluation process results that were compared to the group which was not part of the research.A interdisciplinaridade propõe a troca de reciprocidade e intensidade entre as disciplinas tornando possível aos alunos uma compreensão mais completa de uma situação problema, ultrapassando a fragmentação do conhecimento. O presente artigo versa sobre uma estratégia interdisciplinar, envolvendo o tema transversal: Meio Ambiente, na disciplina de Geografia, a qual foi aplicada na Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr. Pery da Cunha Gonçalves, localizada no município de São Gabriel/RS, no 6º ano, turma A, do Ensino Fundamental. Foram abordados temas como: separação do lixo, coleta seletiva, reciclagem, poluição, uso consciente da água. A metodologia desenvolvida foi a partir da prática de projetos temáticos, que proporcionaram uma compreensão da multiplicidade de aspectos que compõem a realidade, uma vez que permite a articulação de contribuições de diversos campos de conhecimento. Um dos resultados importantes deste trabalho foi o de despertar nos educandos uma consciência ambiental e promover uma aprendizagem mais significativa, o que ficou evidenciado nos resultados das avaliações em comparação aos resultados da turma onde não foi aplicada a estratégia interdisciplinar.Universidade Federal de Santa Maria2015-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2064210.5902/2236130820642Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 107-120Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 107-1202236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20642/pdfCopyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jucemeire Borges Soares daBenetti, Luciana Borba2021-05-07T12:42:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20642Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:42:32Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
Interdisciplinaridade e transversalidade na geografia: uma estratégia de ensino-aprendizagem
title Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
spellingShingle Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
Silva, Jucemeire Borges Soares da
Interdisciplinary approach
Environment
Geography
Theme projects
Interdisciplinaridade
Meio ambiente
Geografia
Projetos temáticos
title_short Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
title_full Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
title_fullStr Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
title_full_unstemmed Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
title_sort Interdisciplinary approach and transversal themes uses in geography: a learning strategy
author Silva, Jucemeire Borges Soares da
author_facet Silva, Jucemeire Borges Soares da
Benetti, Luciana Borba
author_role author
author2 Benetti, Luciana Borba
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jucemeire Borges Soares da
Benetti, Luciana Borba
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinary approach
Environment
Geography
Theme projects
Interdisciplinaridade
Meio ambiente
Geografia
Projetos temáticos
topic Interdisciplinary approach
Environment
Geography
Theme projects
Interdisciplinaridade
Meio ambiente
Geografia
Projetos temáticos
description Interdisciplinary approach means exchanging reciprocity and intensity among different school subjects allowing students to get a wider comprehension and understanding of situations and problems, overcoming the fragmentation of the knowledge. This article deals with the transversal theme Environment in the subject of Geography, which was developed at Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr Pery da Cunha Gonçalves, located in São Gabriel/ RS, 6º grade, class A. The following themes were studied: garbage separation, selective collection of the garbage, pollution, reasonable use of water. The methodology used was doing projects to help students understand all the multiple aspects of their reality, showing them that a sustainable approach is possible and this way the learning process becomes more significant as it was demonstrated by the evaluation process results that were compared to the group which was not part of the research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20642
10.5902/2236130820642
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20642
identifier_str_mv 10.5902/2236130820642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20642/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 107-120
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 107-120
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950554287308800