YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cobos, Tania Lucía
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Sousa, Ana Lúcia Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790
Resumo: This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis.
id UFSM-4_0afbc873ceff3e7cb6f51662f353882b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63790
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication researchYouTube, Facebook, TwitCasting y Google News: uso de métodos computacionales y big data en la investigación en comunicaciónYouTube, Facebook, TwitCasting e Google News: Uso de métodos digitais e big data na pesquisa em comunicaçãoDigital methodsmethodologyresearchbig datamass communication and journalism.Métodos digitalesmetodologíainvestigacióndatos masivoscomunicación y periodismo.Métodos computacionaismetodologiapesquisadados massivoscomunicação e jornalismo.This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis.Este trabajo analiza dos casos de recolección de datos utilizando métodos digitales. El primero se centra en utilizar Netvizz, Nvivo y Gephi para trabajar con datos de Facebook, YouTube y TwitCasting; y el segundo, usando un scraper bot, Microsoft Excel y Tag Cloud Generator para explorar datos de la plataforma Google News. Las experiencias muestran que el uso de métodos digitales en la investigación en comunicación presenta una gran riqueza informativa y posibilidades de profundización analítica que justifican su uso, a pesar de las debilidades presentadas y el cuidado necesario para la recopilación y análisis.Este trabalho analisa dois casos de coleta de dados utilizando métodos digitais. A primeira se centra no uso de Netvizz, Nvivo y Gephi para trabalhar com dados de Facebook, YouTube e TwitCasting; e a segunda, na utilização de um scraper bot, Microsoft Excel e Tag Cloud Generator para explorar dados da plataforma Google News. As experiências demonstram que a utilização de métodos digitais na pesquisa em comunicação apresentam grande riqueza informativa e possibilidades de aprofundamento analítico que justificam seu uso, pese às debilidades apresentadas e cuidados necessários à coleta e análise.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/6379010.5902/2316882X63790Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCobos, Tania Lucíade Sousa, Ana Lúcia Nunes2021-08-18T16:32:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63790Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-08-18T16:32:44Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
YouTube, Facebook, TwitCasting y Google News: uso de métodos computacionales y big data en la investigación en comunicación
YouTube, Facebook, TwitCasting e Google News: Uso de métodos digitais e big data na pesquisa em comunicação
title YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
spellingShingle YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
Cobos, Tania Lucía
Digital methods
methodology
research
big data
mass communication and journalism.
Métodos digitales
metodología
investigación
datos masivos
comunicación y periodismo.
Métodos computacionais
metodologia
pesquisa
dados massivos
comunicação e jornalismo.
title_short YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
title_full YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
title_fullStr YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
title_full_unstemmed YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
title_sort YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
author Cobos, Tania Lucía
author_facet Cobos, Tania Lucía
de Sousa, Ana Lúcia Nunes
author_role author
author2 de Sousa, Ana Lúcia Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cobos, Tania Lucía
de Sousa, Ana Lúcia Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Digital methods
methodology
research
big data
mass communication and journalism.
Métodos digitales
metodología
investigación
datos masivos
comunicación y periodismo.
Métodos computacionais
metodologia
pesquisa
dados massivos
comunicação e jornalismo.
topic Digital methods
methodology
research
big data
mass communication and journalism.
Métodos digitales
metodología
investigación
datos masivos
comunicación y periodismo.
Métodos computacionais
metodologia
pesquisa
dados massivos
comunicação e jornalismo.
description This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790
10.5902/2316882X63790
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790
identifier_str_mv 10.5902/2316882X63790
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1809464000185892864