YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790 |
Resumo: | This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis. |
id |
UFSM-4_0afbc873ceff3e7cb6f51662f353882b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63790 |
network_acronym_str |
UFSM-4 |
network_name_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication researchYouTube, Facebook, TwitCasting y Google News: uso de métodos computacionales y big data en la investigación en comunicaciónYouTube, Facebook, TwitCasting e Google News: Uso de métodos digitais e big data na pesquisa em comunicaçãoDigital methodsmethodologyresearchbig datamass communication and journalism.Métodos digitalesmetodologíainvestigacióndatos masivoscomunicación y periodismo.Métodos computacionaismetodologiapesquisadados massivoscomunicação e jornalismo.This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis.Este trabajo analiza dos casos de recolección de datos utilizando métodos digitales. El primero se centra en utilizar Netvizz, Nvivo y Gephi para trabajar con datos de Facebook, YouTube y TwitCasting; y el segundo, usando un scraper bot, Microsoft Excel y Tag Cloud Generator para explorar datos de la plataforma Google News. Las experiencias muestran que el uso de métodos digitales en la investigación en comunicación presenta una gran riqueza informativa y posibilidades de profundización analítica que justifican su uso, a pesar de las debilidades presentadas y el cuidado necesario para la recopilación y análisis.Este trabalho analisa dois casos de coleta de dados utilizando métodos digitais. A primeira se centra no uso de Netvizz, Nvivo y Gephi para trabalhar com dados de Facebook, YouTube e TwitCasting; e a segunda, na utilização de um scraper bot, Microsoft Excel e Tag Cloud Generator para explorar dados da plataforma Google News. As experiências demonstram que a utilização de métodos digitais na pesquisa em comunicação apresentam grande riqueza informativa e possibilidades de aprofundamento analítico que justificam seu uso, pese às debilidades apresentadas e cuidados necessários à coleta e análise.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/6379010.5902/2316882X63790Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCobos, Tania Lucíade Sousa, Ana Lúcia Nunes2021-08-18T16:32:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63790Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-08-18T16:32:44Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research YouTube, Facebook, TwitCasting y Google News: uso de métodos computacionales y big data en la investigación en comunicación YouTube, Facebook, TwitCasting e Google News: Uso de métodos digitais e big data na pesquisa em comunicação |
title |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
spellingShingle |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research Cobos, Tania Lucía Digital methods methodology research big data mass communication and journalism. Métodos digitales metodología investigación datos masivos comunicación y periodismo. Métodos computacionais metodologia pesquisa dados massivos comunicação e jornalismo. |
title_short |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
title_full |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
title_fullStr |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
title_full_unstemmed |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
title_sort |
YouTube, Facebook, TwitCasting and Google News: Use of computational methods and big data in communication research |
author |
Cobos, Tania Lucía |
author_facet |
Cobos, Tania Lucía de Sousa, Ana Lúcia Nunes |
author_role |
author |
author2 |
de Sousa, Ana Lúcia Nunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cobos, Tania Lucía de Sousa, Ana Lúcia Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital methods methodology research big data mass communication and journalism. Métodos digitales metodología investigación datos masivos comunicación y periodismo. Métodos computacionais metodologia pesquisa dados massivos comunicação e jornalismo. |
topic |
Digital methods methodology research big data mass communication and journalism. Métodos digitales metodología investigación datos masivos comunicación y periodismo. Métodos computacionais metodologia pesquisa dados massivos comunicação e jornalismo. |
description |
This work analyzes two cases of data collection using digital methods. The first focuses on using Netvizz, Nvivo and Gephi to work with data from Facebook, YouTube and TwitCasting; and the second, using a scraper bot, Microsoft Excel and Tag Cloud Generator to explore data from the Google News platform. The experiences demonstrate that the use of digital methods in research in communication presents great informational wealth and possibilities of analytical deepening that justify its use, despite the weaknesses presented and the necessary care for collection and analysis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790 10.5902/2316882X63790 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790 |
identifier_str_mv |
10.5902/2316882X63790 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/63790/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021) 2316-882X 1677-9061 reponame:Cadernos de Comunicação (Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
collection |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com |
_version_ |
1809464000185892864 |