The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daros, Otávio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418
Resumo: Douglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis.
id UFSM-4_6ffd17c259e94e4bf55122c6cdc74fcb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studiesLa apropiación de Guy Debord en Douglas Kellner: la teoría del espectáculo aplicada a los estudios de mediosA apropriação de Guy Debord em Douglas Kellner: a teoria do espetáculo aplicada aos estudos de mídiaDouglas KellnerGuy Debord. Jean BaudrillardMedia cultureSociety of the spectacleDouglas KellnerGuy DebordJean BaudrillardCultura mediáticaSociedad del espectáculoDouglas KellnerGuy DebordJean BaudrillardCultura da mídiaSociedade do espetáculoDouglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis.Douglas Kellner es un reconocido estudioso del fenómeno de la “cultura de los medios”. Su trabajo se enriquece con las ideas de pensadores franceses posmodernos, como Guy Debord y Jean Baudrillard. A través de la investigación bibliográfica, exponemos la propuesta teórica kellneriana y analizamos sus transformaciones conceptuales a lo largo del tiempo. Destacamos cómo el autor trabajó con los conceptos de “cultura de los medios” en la década de 1990 y luego pasó a hablar de “espectáculo de los medios”. ¿Qué está en juego en este cambio conceptual? Analizamos cómo el erudito estadounidense se apropió y actualizó el pensamiento de Guy Debord, así como también involucró a Jean Baudrillard en esta discusión, en el fondo. Llegamos a la conclusión de que Debord entendió el espectáculo como una relación social, y no como contenido de los medios. Kellner no siempre hace esta distinción: trata el espectáculo como una categoría cultural, para aplicarlo al análisis de los medios.Douglas Kellner é um reconhecido estudioso dos fenômenos da “cultura da mídia”. Seu pensamento tem sido enriquecido pelas ideias dos pós-modernos franceses, a exemplo de Guy Debord e Jean Baudrillard. Por meio de pesquisa bibliográfica, expomos a proposta teórica kellneriana e analisamos suas transformações ao longo do tempo. Evidenciamos como o autor trabalhou com conceitos de “cultura da mídia” na década de 1990 e, em seguida, passou a falar em “espetáculo da mídia”. O que está em jogo nessa mudança conceitual? Analisamos como o estudioso norte-americano se apropriou e atualizou o pensamento de Guy Debord, bem como envolveu Jean Baudrillard nessa discussão, mesmo que em segundo plano. Concluímos que Debord compreendeu o espetáculo como relação social, e não como conteúdo da mídia. Kellner nem sempre faz essa distinção: ele trata o espetáculo como categoria cultural, para aplicar à análise da mídia.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/4341810.5902/2316882X43418Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 3 (2020)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDaros, Otávio2021-02-10T15:43:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-02-10T15:43:57Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
La apropiación de Guy Debord en Douglas Kellner: la teoría del espectáculo aplicada a los estudios de medios
A apropriação de Guy Debord em Douglas Kellner: a teoria do espetáculo aplicada aos estudos de mídia
title The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
spellingShingle The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
Daros, Otávio
Douglas Kellner
Guy Debord. Jean Baudrillard
Media culture
Society of the spectacle
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura mediática
Sociedad del espectáculo
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura da mídia
Sociedade do espetáculo
title_short The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
title_full The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
title_fullStr The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
title_full_unstemmed The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
title_sort The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
author Daros, Otávio
author_facet Daros, Otávio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daros, Otávio
dc.subject.por.fl_str_mv Douglas Kellner
Guy Debord. Jean Baudrillard
Media culture
Society of the spectacle
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura mediática
Sociedad del espectáculo
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura da mídia
Sociedade do espetáculo
topic Douglas Kellner
Guy Debord. Jean Baudrillard
Media culture
Society of the spectacle
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura mediática
Sociedad del espectáculo
Douglas Kellner
Guy Debord
Jean Baudrillard
Cultura da mídia
Sociedade do espetáculo
description Douglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418
10.5902/2316882X43418
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418
identifier_str_mv 10.5902/2316882X43418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 3 (2020)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1799950605562675200