The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418 |
Resumo: | Douglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis. |
id |
UFSM-4_6ffd17c259e94e4bf55122c6cdc74fcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418 |
network_acronym_str |
UFSM-4 |
network_name_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studiesLa apropiación de Guy Debord en Douglas Kellner: la teoría del espectáculo aplicada a los estudios de mediosA apropriação de Guy Debord em Douglas Kellner: a teoria do espetáculo aplicada aos estudos de mídiaDouglas KellnerGuy Debord. Jean BaudrillardMedia cultureSociety of the spectacleDouglas KellnerGuy DebordJean BaudrillardCultura mediáticaSociedad del espectáculoDouglas KellnerGuy DebordJean BaudrillardCultura da mídiaSociedade do espetáculoDouglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis.Douglas Kellner es un reconocido estudioso del fenómeno de la “cultura de los medios”. Su trabajo se enriquece con las ideas de pensadores franceses posmodernos, como Guy Debord y Jean Baudrillard. A través de la investigación bibliográfica, exponemos la propuesta teórica kellneriana y analizamos sus transformaciones conceptuales a lo largo del tiempo. Destacamos cómo el autor trabajó con los conceptos de “cultura de los medios” en la década de 1990 y luego pasó a hablar de “espectáculo de los medios”. ¿Qué está en juego en este cambio conceptual? Analizamos cómo el erudito estadounidense se apropió y actualizó el pensamiento de Guy Debord, así como también involucró a Jean Baudrillard en esta discusión, en el fondo. Llegamos a la conclusión de que Debord entendió el espectáculo como una relación social, y no como contenido de los medios. Kellner no siempre hace esta distinción: trata el espectáculo como una categoría cultural, para aplicarlo al análisis de los medios.Douglas Kellner é um reconhecido estudioso dos fenômenos da “cultura da mídia”. Seu pensamento tem sido enriquecido pelas ideias dos pós-modernos franceses, a exemplo de Guy Debord e Jean Baudrillard. Por meio de pesquisa bibliográfica, expomos a proposta teórica kellneriana e analisamos suas transformações ao longo do tempo. Evidenciamos como o autor trabalhou com conceitos de “cultura da mídia” na década de 1990 e, em seguida, passou a falar em “espetáculo da mídia”. O que está em jogo nessa mudança conceitual? Analisamos como o estudioso norte-americano se apropriou e atualizou o pensamento de Guy Debord, bem como envolveu Jean Baudrillard nessa discussão, mesmo que em segundo plano. Concluímos que Debord compreendeu o espetáculo como relação social, e não como conteúdo da mídia. Kellner nem sempre faz essa distinção: ele trata o espetáculo como categoria cultural, para aplicar à análise da mídia.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/4341810.5902/2316882X43418Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 3 (2020)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDaros, Otávio2021-02-10T15:43:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-02-10T15:43:57Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies La apropiación de Guy Debord en Douglas Kellner: la teoría del espectáculo aplicada a los estudios de medios A apropriação de Guy Debord em Douglas Kellner: a teoria do espetáculo aplicada aos estudos de mídia |
title |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
spellingShingle |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies Daros, Otávio Douglas Kellner Guy Debord. Jean Baudrillard Media culture Society of the spectacle Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura mediática Sociedad del espectáculo Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura da mídia Sociedade do espetáculo |
title_short |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
title_full |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
title_fullStr |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
title_full_unstemmed |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
title_sort |
The appropriation about Guy Debord in Douglas Kellner: the theory of spectacle applied to the media studies |
author |
Daros, Otávio |
author_facet |
Daros, Otávio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daros, Otávio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Douglas Kellner Guy Debord. Jean Baudrillard Media culture Society of the spectacle Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura mediática Sociedad del espectáculo Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura da mídia Sociedade do espetáculo |
topic |
Douglas Kellner Guy Debord. Jean Baudrillard Media culture Society of the spectacle Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura mediática Sociedad del espectáculo Douglas Kellner Guy Debord Jean Baudrillard Cultura da mídia Sociedade do espetáculo |
description |
Douglas Kellner is a famous scholar of the phenomena of “media culture”. His work is enriched by the ideas of French postmodern thinkers, such as Guy Debord and Jean Baudrillard. Through bibliographic research, we expose the Kellnerian theoretical proposal and analyze its conceptual transformations over time. We show how the author worked with concepts of “media culture” in the 1990s and then went on to talk about “media spectacle”. What is at stake in this conceptual change? We analyze how the American scholar appropriated and updated Guy Debord’s thinking, as well as involved Jean Baudrillard in this discussion, even if in the background. We conclude that Debord understood the spectacle as a social relationship, not as media content. Kellner does not always make this distinction: he treats the spectacle as a cultural category to apply to media analysis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418 10.5902/2316882X43418 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418 |
identifier_str_mv |
10.5902/2316882X43418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/43418/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 3 (2020) 2316-882X 1677-9061 reponame:Cadernos de Comunicação (Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
collection |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com |
_version_ |
1799950605562675200 |