Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Russi, Madalena
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rocha, Karla Marques da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673
Resumo: The constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability.
id UFSM-7_439872bbbf0ab7be03fe2df1faad74da
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14673
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa MariaArquitetura do espaço escolar, adequação da edificação aos parâmetros ambientais: estudo de caso Ctism - Colégio Técnico Industrial de Santa MariaThe constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability.A constante busca por conforto térmico nas habitações tem como um impasse o crescente apelo pela redução do consumo da energia elétrica. O presente artigo trata das estratégias possíveis para o melhoramento do conforto ambiental térmico nos ambientes escolares. Para definir parâmetros de conforto térmico nas edificações escolares e evidenciar estratégias de condicionamento térmico, utilizamos os resultados do preenchimento das cartas bioclimáticas de Givoni e o método de Mahoney, consagrados estudiosos sobre a questão térmica em edificações em clima temperado. Escolheu-se o Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - para demonstrar as possibilidades que permeiam uma edificação existente. Como principais estratégias foram identificadas a adequação do tamanho e posição solar das esquadrias, com vistas à melhorar a ventilação interna da edificação e diminuir a carga solar recebida. Além disso, sugere-se a utilização de cores claras nos fechamentos laterais e na cobertura para diminuir a carga térmica absorvida.Palavras-chave: conforto térmico, cartas de Mahoney, método de Givoni, sustentabilidade.Universidade Federal de Santa Maria2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/1467310.5902/2176217114673Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-622318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673/9100Russi, MadalenaRocha, Karla Marques dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-11T19:35:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14673Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2018-07-11T19:35:35Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
Arquitetura do espaço escolar, adequação da edificação aos parâmetros ambientais: estudo de caso Ctism - Colégio Técnico Industrial de Santa Maria
title Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
spellingShingle Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
Russi, Madalena
title_short Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
title_full Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
title_fullStr Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
title_full_unstemmed Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
title_sort Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
author Russi, Madalena
author_facet Russi, Madalena
Rocha, Karla Marques da
author_role author
author2 Rocha, Karla Marques da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Russi, Madalena
Rocha, Karla Marques da
description The constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673
10.5902/2176217114673
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673
identifier_str_mv 10.5902/2176217114673
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673/9100
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281067736104960