Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673 |
Resumo: | The constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability. |
id |
UFSM-7_439872bbbf0ab7be03fe2df1faad74da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14673 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa MariaArquitetura do espaço escolar, adequação da edificação aos parâmetros ambientais: estudo de caso Ctism - Colégio Técnico Industrial de Santa MariaThe constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability.A constante busca por conforto térmico nas habitações tem como um impasse o crescente apelo pela redução do consumo da energia elétrica. O presente artigo trata das estratégias possíveis para o melhoramento do conforto ambiental térmico nos ambientes escolares. Para definir parâmetros de conforto térmico nas edificações escolares e evidenciar estratégias de condicionamento térmico, utilizamos os resultados do preenchimento das cartas bioclimáticas de Givoni e o método de Mahoney, consagrados estudiosos sobre a questão térmica em edificações em clima temperado. Escolheu-se o Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - para demonstrar as possibilidades que permeiam uma edificação existente. Como principais estratégias foram identificadas a adequação do tamanho e posição solar das esquadrias, com vistas à melhorar a ventilação interna da edificação e diminuir a carga solar recebida. Além disso, sugere-se a utilização de cores claras nos fechamentos laterais e na cobertura para diminuir a carga térmica absorvida.Palavras-chave: conforto térmico, cartas de Mahoney, método de Givoni, sustentabilidade.Universidade Federal de Santa Maria2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/1467310.5902/2176217114673Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-622318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673/9100Russi, MadalenaRocha, Karla Marques dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-11T19:35:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14673Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2018-07-11T19:35:35Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria Arquitetura do espaço escolar, adequação da edificação aos parâmetros ambientais: estudo de caso Ctism - Colégio Técnico Industrial de Santa Maria |
title |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
spellingShingle |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria Russi, Madalena |
title_short |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
title_full |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
title_fullStr |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
title_full_unstemmed |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
title_sort |
Scholar space's architecture, adequation of edification environmental parameters: case study of Ctism - Colégio Técnico Industrial De Santa Maria |
author |
Russi, Madalena |
author_facet |
Russi, Madalena Rocha, Karla Marques da |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Karla Marques da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Russi, Madalena Rocha, Karla Marques da |
description |
The constant search for thermal comfort in residences has one great barrier to overcome, the emerging plea of electrical energy consumption reduction. This paper discuss some strategies to improve thermal comfort in educational environments.To set parameters for thermal comfort in educational buildings and to point strategies for thermal conditioning we used the Givoni`s bioclimatic charts results, through Mahoney`s method, they were experts in the field of thermal building in temperate climates. For demonstration, the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - Ctism - was chosen as study case, in order to demonstrate the possibilities around a building. The main identified strategies were the adjustment of the position, size and the miter`s solar position for the purpose of having better internal ventilation in the building and lower solar exposure. Furthermore, the use of bright colors in the sidewalls and roof in order to reduce the absorbed heat.Key-words: thermal comfort, mahoney`s chart, givoni`s method, sustainability. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673 10.5902/2176217114673 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176217114673 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/14673/9100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 3, n. 6, jul./dez., 2014; 43-62 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281067736104960 |