Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/88221 |
Resumo: | This study aimed to identify the socioeconomic profile of students assisted by student welfare at the Federal University of Santa Catarina in the years 2019, 2021, 2022, and 2023. The research encompassed socioeconomic data related to the mode of university entrance, race, income profile, and gender. The study follows the methodological path of quantitative research, being descriptive in its purpose. Data analysis revealed a reduction in the total number of registered students, from 4,213 in 2019 to 3,279 in 2023. Most students registered with Prae entered the university through public school quotas with an income of up to 1.5 minimum wages and self-identified as white. The income range of R$3 00.01 to R$ 1.000.00 includes the largest number of students registered with Prae. The results indicated a slight predominance of female students over the studied years. These findings enhance the understanding of the socioeconomic dynamics influencing student retention in higher education, serving as a basis for future research and public policy formulation. |
id |
UFSM-7_64332554f465f8d6b9ef8dd5537c15f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/88221 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023Assistência estudantil na UFSC: perfil socioeconômico dos estudantes atendidos entre 2019 e 2023assistência estudantilPermanênciaSocioeconômicoEducação SuperiorThis study aimed to identify the socioeconomic profile of students assisted by student welfare at the Federal University of Santa Catarina in the years 2019, 2021, 2022, and 2023. The research encompassed socioeconomic data related to the mode of university entrance, race, income profile, and gender. The study follows the methodological path of quantitative research, being descriptive in its purpose. Data analysis revealed a reduction in the total number of registered students, from 4,213 in 2019 to 3,279 in 2023. Most students registered with Prae entered the university through public school quotas with an income of up to 1.5 minimum wages and self-identified as white. The income range of R$3 00.01 to R$ 1.000.00 includes the largest number of students registered with Prae. The results indicated a slight predominance of female students over the studied years. These findings enhance the understanding of the socioeconomic dynamics influencing student retention in higher education, serving as a basis for future research and public policy formulation.Este estudo teve como objetivo identificar o perfil socioeconômico dos estudantes atendidos pela assistência estudantil na Universidade Federal de Santa Catarina, nos anos de 2019, 2021, 2022 e 2023. A pesquisa abrangeu dados socioeconômicos relativos à modalidade de ingresso na universidade, raça, perfil de renda e gênero. O estudo segue o percurso metodológico da pesquisa quantitativa, sendo descritivo quanto à sua finalidade. A análise dos dados revelou uma redução no número total de estudantes cadastrados, de 4.213 em 2019 para 3.279 em 2023. A maioria dos estudantes cadastrados na Prae ingressou na universidade pela modalidade de cota de escolas públicas, com renda de até 1,5 salários mínimos, e autodeclaram-se brancos. Na faixa de renda de R$ 300,01 a R$ 1.000,00 encontra-se o maior número de estudantes cadastrados na Prae. A partir dos resultados, foi observada uma leve predominância de estudantes do gênero feminino ao longo dos anos estudados. Os resultados favorecem um melhor entendimento das dinâmicas socioeconômicas que influenciam a permanência dos estudantes no ensino superior, servindo de base para futuras pesquisas e formulação de políticas públicas.Universidade Federal de Santa Maria2024-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/8822110.5902/2318133888221Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e88221Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e882212318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/88221/64246Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carlos HenriqueMendonça, Nadja MargottiPacheco, Andressa Sasaki Vasques2024-08-07T10:18:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/88221Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2024-08-07T10:18:47Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 Assistência estudantil na UFSC: perfil socioeconômico dos estudantes atendidos entre 2019 e 2023 |
title |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
spellingShingle |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 Oliveira, Carlos Henrique assistência estudantil Permanência Socioeconômico Educação Superior |
title_short |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
title_full |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
title_fullStr |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
title_full_unstemmed |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
title_sort |
Student welfare at the UFSC: socioeconomic profile of assisted students between 2019 and 2023 |
author |
Oliveira, Carlos Henrique |
author_facet |
Oliveira, Carlos Henrique Mendonça, Nadja Margotti Pacheco, Andressa Sasaki Vasques |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Nadja Margotti Pacheco, Andressa Sasaki Vasques |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Carlos Henrique Mendonça, Nadja Margotti Pacheco, Andressa Sasaki Vasques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
assistência estudantil Permanência Socioeconômico Educação Superior |
topic |
assistência estudantil Permanência Socioeconômico Educação Superior |
description |
This study aimed to identify the socioeconomic profile of students assisted by student welfare at the Federal University of Santa Catarina in the years 2019, 2021, 2022, and 2023. The research encompassed socioeconomic data related to the mode of university entrance, race, income profile, and gender. The study follows the methodological path of quantitative research, being descriptive in its purpose. Data analysis revealed a reduction in the total number of registered students, from 4,213 in 2019 to 3,279 in 2023. Most students registered with Prae entered the university through public school quotas with an income of up to 1.5 minimum wages and self-identified as white. The income range of R$3 00.01 to R$ 1.000.00 includes the largest number of students registered with Prae. The results indicated a slight predominance of female students over the studied years. These findings enhance the understanding of the socioeconomic dynamics influencing student retention in higher education, serving as a basis for future research and public policy formulation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-08-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/88221 10.5902/2318133888221 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/88221 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133888221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/88221/64246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e88221 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e88221 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281069362446336 |