CHALLENGES OF UNIVERSITY STUDENT PERMANENCE: A STUDY ABOUT THE TRAJECTORY OF STUDENTS ASSISTED BY STUDENT ASSISTANCE PROGRAMS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ALMEIDA SOARES GANAM, ELIANA
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: MOSCA PINEZI, ANA KEILA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37441
Resumo: This article discusses student permanence in Brazilian public higher education based on astudy conducted at the Federal University of São Paulo. In the study, we sought to understand how agroup of college students assisted by student assistance programs build their academic trajectory,considering their asymmetric socioeconomic background. This article analyzes part of the data from thein-depth interviews carried out in this research. It can be observed that the trajectory of students coming from social classes different from those that traditionally occupied the public university coexists withcontradictions that make their permanence in the university a constant challenge. Elements of thematerial world, linked to financial subsistence, and symbolic, linked to the perception of belonging,indicate that the passage through the public university does not guarantee, in itself, changes in the waythese students are perceived from the social "place", although these perceptions do not prevent studentsfrom overcoming the symbolic barriers of discrimination and exclusion and seeking ways to equalize thestandard condition of the university student.
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spelling CHALLENGES OF UNIVERSITY STUDENT PERMANENCE: A STUDY ABOUT THE TRAJECTORY OF STUDENTS ASSISTED BY STUDENT ASSISTANCE PROGRAMSDESAFÍOS DE LA PERMANENCIA ESCOLAR: TRAYECTORIA DE LOS ESTUDIANTES ATENDIDOS EN LOS PROGRAMAS DE ASISTENCIA UNIVERSITÁRIADESAFIOS DA PERMANÊNCIA ESTUDANTIL UNIVERSITÁRIA: UM ESTUDO SOBRE A TRAJETÓRIA DE ESTUDANTES ATENDIDOS POR PROGRAMAS DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTILpermanência estudantilassistência estudantiluniversidade públicastudent permanencestudent assistancepublic universitypermanencia estudantilasistencia estudiantiluniversidad públicaThis article discusses student permanence in Brazilian public higher education based on astudy conducted at the Federal University of São Paulo. In the study, we sought to understand how agroup of college students assisted by student assistance programs build their academic trajectory,considering their asymmetric socioeconomic background. This article analyzes part of the data from thein-depth interviews carried out in this research. It can be observed that the trajectory of students coming from social classes different from those that traditionally occupied the public university coexists withcontradictions that make their permanence in the university a constant challenge. Elements of thematerial world, linked to financial subsistence, and symbolic, linked to the perception of belonging,indicate that the passage through the public university does not guarantee, in itself, changes in the waythese students are perceived from the social "place", although these perceptions do not prevent studentsfrom overcoming the symbolic barriers of discrimination and exclusion and seeking ways to equalize thestandard condition of the university student.El artículo analiza la permanencia de los estudiantes en la educación superior públicabrasileña de un estudio realizado en la Universidad Federal de São Paulo. En el estúdio, buscamoscomprender cómo un grupo de estudiantes universitarios asistidos por programas de asistencia estudiantilconstruyen su trayectoria académica, considerando el origen socioeconómico assimétrico. En este artículose analizó parte de los datos de las entrevistas en profundidad realizadas en esta investigación. Se observaque la trayectoria de estudiantes de diferentes clases sociales que aquellos que tradicionalmente ocuparonla universidad pública coexiste con contradicciones que hacen la permanencia en la universidad sea undesafío constante. Elementos del mundo material, vinculados a la subsistencia financiera, y simbólicos,vinculados a la percepción de pertenencia, indican que el paso por la universidad pública no garantizacambios en la forma en que estos estudiantes son percibidos desde el “lugar” social. Sin embargo, estaspercepciones no impiden que los estudiantes superen las barreras simbólicas de discriminación yexclusión y busquen formas de equipararse con la condición padrón del estudiante universitario.O presente artigo discute a permanência estudantil no ensino superior público brasileiro apartir de um estudo realizado na Universidade Federal de São Paulo. No estudo realizado, buscou-secompreender como um grupo de estudantes universitários atendidos por programas de assistênciaestudantil constrói sua trajetória acadêmica, considerando a origem socioeconômica assimétrica. Foianalisada, neste artigo, parte dos dados de entrevistas em profundidade realizadas nesta pesquisa.Observa-se que a trajetória de estudantes provenientes de classes sociais diferentes das quetradicionalmente ocuparam a universidade pública convive com contradições que tornam suapermanência na universidade um desafio constante. Elementos do mundo material, ligados à subsistênciafinanceira, e simbólicos, ligados à percepção de pertencimento, indicam que a passagem pela universidadepública não garante, em si, mudanças na forma como esses estudantes são percebidos a partir do “lugar”social, embora essas percepções não impeçam que estudantes ultrapassem as barreiras simbólicas dediscriminação e exclusão e busquem formas de equiparação à condição standart do estudante universitário.Educação em Revista 2021-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37441Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37441/29117https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37441/29118https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessALMEIDA SOARES GANAM, ELIANA MOSCA PINEZI, ANA KEILA2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37441Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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