Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sobral, Renata Maria
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Paulini, Hélida Lúcia, Garcia, Paulo Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/87317
Resumo: With premises related to school manager education, elements of professional performance evaluation began to emerge as a procedure to assist in improvements. In this sense, manager evaluation has become more than an option. This study aims to analyze the instruments that have been used for evaluating school managers in one of the wealthiest regions of Brazil. A qualitative methodology was employed, based on document analysis. The results revealed inconsistencies in the examined instruments. We highlight the lack of clarity in objectives, high similarity between the aspects used to evaluate the principal or the pedagogical coordinator, and above all, the absence of quality criteria, making the instruments more subjective and inconsistent, compromising the validity and usefulness of the obtained results.
id UFSM-7_9a6357d280a4b5764832aed03c9c33e5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/87317
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differencesInstrumentos utilizados para a avaliação de gestores: similaridades e diferençasavaliaçãoinstrumentosqualidadeWith premises related to school manager education, elements of professional performance evaluation began to emerge as a procedure to assist in improvements. In this sense, manager evaluation has become more than an option. This study aims to analyze the instruments that have been used for evaluating school managers in one of the wealthiest regions of Brazil. A qualitative methodology was employed, based on document analysis. The results revealed inconsistencies in the examined instruments. We highlight the lack of clarity in objectives, high similarity between the aspects used to evaluate the principal or the pedagogical coordinator, and above all, the absence of quality criteria, making the instruments more subjective and inconsistent, compromising the validity and usefulness of the obtained results.Com premissas relacionadas à formação do gestor escolar, elementos da avaliação de desempenho do profissional começaram a surgir como um procedimento para auxiliar nas melhorias. Neste sentido, a avaliação de gestores se tornou mais do que uma opção. Este estudo teve como objetivo analisar os instrumentos que têm sido utilizados para avaliação de gestores escolares, numa das regiões mais ricas do Brasil. Utilizou-se metodologia qualitativa, a partir de análise de documentos. Os resultados revelaram inconsistências nos instrumentos examinados. Destacamos a falta de clareza nos objetivos, alta similaridade entre os aspectos usados para avaliar o diretor ou o coordenador pedagógico e, sobretudo, ausência de critérios de qualidade, tornando os instrumentos mais subjetivos e inconsistentes, comprometendo a validade e a utilidade dos resultados obtidos.Universidade Federal de Santa Maria2024-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/8731710.5902/2318133887317Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e87317Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e873172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/87317/64109Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSobral, Renata MariaPaulini, Hélida LúciaGarcia, Paulo Sérgio2024-08-07T10:18:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/87317Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2024-08-07T10:18:52Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
Instrumentos utilizados para a avaliação de gestores: similaridades e diferenças
title Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
spellingShingle Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
Sobral, Renata Maria
avaliação
instrumentos
qualidade
title_short Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
title_full Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
title_fullStr Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
title_full_unstemmed Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
title_sort Instruments used for the evaluation of managers: similarities and differences
author Sobral, Renata Maria
author_facet Sobral, Renata Maria
Paulini, Hélida Lúcia
Garcia, Paulo Sérgio
author_role author
author2 Paulini, Hélida Lúcia
Garcia, Paulo Sérgio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sobral, Renata Maria
Paulini, Hélida Lúcia
Garcia, Paulo Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação
instrumentos
qualidade
topic avaliação
instrumentos
qualidade
description With premises related to school manager education, elements of professional performance evaluation began to emerge as a procedure to assist in improvements. In this sense, manager evaluation has become more than an option. This study aims to analyze the instruments that have been used for evaluating school managers in one of the wealthiest regions of Brazil. A qualitative methodology was employed, based on document analysis. The results revealed inconsistencies in the examined instruments. We highlight the lack of clarity in objectives, high similarity between the aspects used to evaluate the principal or the pedagogical coordinator, and above all, the absence of quality criteria, making the instruments more subjective and inconsistent, compromising the validity and usefulness of the obtained results.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/87317
10.5902/2318133887317
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/87317
identifier_str_mv 10.5902/2318133887317
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/87317/64109
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e87317
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 13, n. 22, 2024, publicação contínua; e87317
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281069349863424