The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564 |
Resumo: | The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez. |
id |
UFSM-7_c3b419dd6a9dc97dd3ab75b0b36af349 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38564 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourseO discurso dos professores das escolas premiadas e apoiadas sobre o Prêmio Escola Nota Dez do Cearáavaliações em larga escalapolíticas educacionaisaccountabilityThe paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.Neste texto aborda-se a política educacional adotada pelo governo do Estado do Ceará e seu sistema de avaliação. Objetiva-se conhecer as concepções dos professores acerca dessa política de accountability, marcada por avaliações de monitoramento, classificação e premiação. Nossa análise, aportada na perspectiva das agências dos burocratas, busca explorar os elementos centrais no discurso dos docentes das escolas premiadas e apoiadas e refletir sobre suas consonâncias e divergências. Os resultados apontam para uma aproximação entre as avaliações das aprendizagens e as avaliações externas no cotidiano escolar. Por meio desse alinhamento o currículo escolar converge com os descritores das avaliações de monitoramento, os quais ganham centralidade na prática pedagógica.Palavras-chave: avaliações em larga escala; políticas educacionais; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3856410.5902/2318133838564Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564/pdfCopyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Maria OcéliaMota, Diego2020-08-16T19:45:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38564Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2020-08-16T19:45:15Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse O discurso dos professores das escolas premiadas e apoiadas sobre o Prêmio Escola Nota Dez do Ceará |
title |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
spellingShingle |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse Mota, Maria Océlia avaliações em larga escala políticas educacionais accountability |
title_short |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
title_full |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
title_fullStr |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
title_full_unstemmed |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
title_sort |
The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse |
author |
Mota, Maria Océlia |
author_facet |
Mota, Maria Océlia Mota, Diego |
author_role |
author |
author2 |
Mota, Diego |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Maria Océlia Mota, Diego |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliações em larga escala políticas educacionais accountability |
topic |
avaliações em larga escala políticas educacionais accountability |
description |
The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564 10.5902/2318133838564 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133838564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-19 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-19 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068255150080 |