The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Maria Océlia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mota, Diego
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564
Resumo: The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.
id UFSM-7_c3b419dd6a9dc97dd3ab75b0b36af349
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38564
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourseO discurso dos professores das escolas premiadas e apoiadas sobre o Prêmio Escola Nota Dez do Cearáavaliações em larga escalapolíticas educacionaisaccountabilityThe paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.Neste texto aborda-se a política educacional adotada pelo governo do Estado do Ceará e seu sistema de avaliação. Objetiva-se conhecer as concepções dos professores acerca dessa política de accountability, marcada por avaliações de monitoramento, classificação e premiação. Nossa análise, aportada na perspectiva das agências dos burocratas, busca explorar os elementos centrais no discurso dos docentes das escolas premiadas e apoiadas e refletir sobre suas consonâncias e divergências. Os resultados apontam para uma aproximação entre as avaliações das aprendizagens e as avaliações externas no cotidiano escolar. Por meio desse alinhamento o currículo escolar converge com os descritores das avaliações de monitoramento, os quais ganham centralidade na prática pedagógica.Palavras-chave: avaliações em larga escala; políticas educacionais; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3856410.5902/2318133838564Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564/pdfCopyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Maria OcéliaMota, Diego2020-08-16T19:45:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38564Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2020-08-16T19:45:15Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
O discurso dos professores das escolas premiadas e apoiadas sobre o Prêmio Escola Nota Dez do Ceará
title The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
spellingShingle The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
Mota, Maria Océlia
avaliações em larga escala
políticas educacionais
accountability
title_short The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
title_full The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
title_fullStr The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
title_full_unstemmed The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
title_sort The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
author Mota, Maria Océlia
author_facet Mota, Maria Océlia
Mota, Diego
author_role author
author2 Mota, Diego
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Maria Océlia
Mota, Diego
dc.subject.por.fl_str_mv avaliações em larga escala
políticas educacionais
accountability
topic avaliações em larga escala
políticas educacionais
accountability
description The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564
10.5902/2318133838564
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564
identifier_str_mv 10.5902/2318133838564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/38564/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-19
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-19
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068255150080