Teachers' perception about university dropout

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Ana Carolina da Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Thales Fabricio da Costa e, Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968
Resumo: University dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout.
id UFSM-7_e2cc88f2938e746f80abfe3362ac3064
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68968
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Teachers' perception about university dropoutPercepção de docentes acerca da evasão universitáriaUniversity dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout.A evasão universitária gera consequências a nível individual, organizacional e social e uma forma de combate-la é compreender como os envolvidos no processo educacional percebem o fenômeno e como atuam no seu enfrentamento. Assim, apresenta-se resultados de pesquisa que teve como objetivo compreender a percepção dos docentes do Centro de Saúde e Tecnologia Rural da Universidade Federal de Campina Grande acerca do processo de evasão dos estudantes universitários. Após o levantamento feito com 45 professores do campus e a análise quantitativa e qualitativa dos dados, emergiram diversas categorias de análise que ilustram os fatores que influenciam o processo de evasão do discente e as estratégias e ações para redução da evasão.Universidade Federal de Santa Maria2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6896810.5902/2318133868968Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-202318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968/45984Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Ana Carolina da CostaSilva, Thales Fabricio da Costa ePederneiras, Marcleide Maria Macêdo2022-09-29T13:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68968Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T13:37:17Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers' perception about university dropout
Percepção de docentes acerca da evasão universitária
title Teachers' perception about university dropout
spellingShingle Teachers' perception about university dropout
Araujo, Ana Carolina da Costa
title_short Teachers' perception about university dropout
title_full Teachers' perception about university dropout
title_fullStr Teachers' perception about university dropout
title_full_unstemmed Teachers' perception about university dropout
title_sort Teachers' perception about university dropout
author Araujo, Ana Carolina da Costa
author_facet Araujo, Ana Carolina da Costa
Silva, Thales Fabricio da Costa e
Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo
author_role author
author2 Silva, Thales Fabricio da Costa e
Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Ana Carolina da Costa
Silva, Thales Fabricio da Costa e
Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo
description University dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968
10.5902/2318133868968
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968
identifier_str_mv 10.5902/2318133868968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968/45984
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068827672576