Teachers' perception about university dropout
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968 |
Resumo: | University dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout. |
id |
UFSM-7_e2cc88f2938e746f80abfe3362ac3064 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68968 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers' perception about university dropoutPercepção de docentes acerca da evasão universitáriaUniversity dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout.A evasão universitária gera consequências a nível individual, organizacional e social e uma forma de combate-la é compreender como os envolvidos no processo educacional percebem o fenômeno e como atuam no seu enfrentamento. Assim, apresenta-se resultados de pesquisa que teve como objetivo compreender a percepção dos docentes do Centro de Saúde e Tecnologia Rural da Universidade Federal de Campina Grande acerca do processo de evasão dos estudantes universitários. Após o levantamento feito com 45 professores do campus e a análise quantitativa e qualitativa dos dados, emergiram diversas categorias de análise que ilustram os fatores que influenciam o processo de evasão do discente e as estratégias e ações para redução da evasão.Universidade Federal de Santa Maria2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6896810.5902/2318133868968Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-202318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968/45984Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Ana Carolina da CostaSilva, Thales Fabricio da Costa ePederneiras, Marcleide Maria Macêdo2022-09-29T13:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68968Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T13:37:17Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers' perception about university dropout Percepção de docentes acerca da evasão universitária |
title |
Teachers' perception about university dropout |
spellingShingle |
Teachers' perception about university dropout Araujo, Ana Carolina da Costa |
title_short |
Teachers' perception about university dropout |
title_full |
Teachers' perception about university dropout |
title_fullStr |
Teachers' perception about university dropout |
title_full_unstemmed |
Teachers' perception about university dropout |
title_sort |
Teachers' perception about university dropout |
author |
Araujo, Ana Carolina da Costa |
author_facet |
Araujo, Ana Carolina da Costa Silva, Thales Fabricio da Costa e Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Thales Fabricio da Costa e Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Ana Carolina da Costa Silva, Thales Fabricio da Costa e Pederneiras, Marcleide Maria Macêdo |
description |
University dropouts generate consequences at individual, organizational and social levels and one way to combat it is to understand how the involved in the educational process perceive the phenomenon and how they act in its confrontation. Thus, this article aimed to understand the perception of professors at the Center for Rural Health and Technology at the Federal University of Campina Grande about the dropout process of university students. After a survey carried out with 45 professors on the campus and the quantitative and qualitative analysis of the data, several analysis categories emerged that illustrate the factors that influence the student dropout process and the strategies and actions to reduce dropout. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968 10.5902/2318133868968 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133868968 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68968/45984 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68968, p. 1-20 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068827672576 |