Inequity inside schools: an analysis of classes social composition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Tatiana Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Xavier, Flavia Pereira, Oliveira, Valéria Cristina de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270
Resumo: This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria.
id UFSM-7_ecf27b535a35b50c9285f1b6347d0033
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65270
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Inequity inside schools: an analysis of classes social compositionDesigualdades no interior das escolas: uma análise da composição social das turmasclasses allocationsocial composition of classesschool inequalities.alocação dos alunos em turmascomposição social das turmasdesigualdades escolares.This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria.Neste trabalho analisa-se as desigualdades de composição social das turmas de 5º ano da rede pública brasileira. Além disso, busca-se verificar se há correspondência entre a composição das turmas e os critérios de enturmação declarados pelos diretores. A composição social de cada uma das turmas foi calculada a partir do percentual de alunos negros, do sexo feminino, reprovados, de baixo nível socioeconômico e não proficientes em Leitura e Matemática. O Índice de Theil-L descreve a desigualdade entre as turmas quanto à sua composição e compara aos critérios para organização das turmas. Constatamos que há um descompasso entre a distribuição desigual dos alunos e a percepção dos diretores, mesmo quando afirmaram utilizar critérios de enturmação baseados na heterogeneidade.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6527010.5902/2318133865270Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Tatiana MariaXavier, Flavia PereiraOliveira, Valéria Cristina de2021-12-07T13:02:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65270Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:11Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
Desigualdades no interior das escolas: uma análise da composição social das turmas
title Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
spellingShingle Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
Cruz, Tatiana Maria
classes allocation
social composition of classes
school inequalities.
alocação dos alunos em turmas
composição social das turmas
desigualdades escolares.
title_short Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
title_full Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
title_fullStr Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
title_full_unstemmed Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
title_sort Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
author Cruz, Tatiana Maria
author_facet Cruz, Tatiana Maria
Xavier, Flavia Pereira
Oliveira, Valéria Cristina de
author_role author
author2 Xavier, Flavia Pereira
Oliveira, Valéria Cristina de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Tatiana Maria
Xavier, Flavia Pereira
Oliveira, Valéria Cristina de
dc.subject.por.fl_str_mv classes allocation
social composition of classes
school inequalities.
alocação dos alunos em turmas
composição social das turmas
desigualdades escolares.
topic classes allocation
social composition of classes
school inequalities.
alocação dos alunos em turmas
composição social das turmas
desigualdades escolares.
description This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270
10.5902/2318133865270
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270
identifier_str_mv 10.5902/2318133865270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1799944104341143552