Inequity inside schools: an analysis of classes social composition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270 |
Resumo: | This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria. |
id |
UFSM-7_ecf27b535a35b50c9285f1b6347d0033 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65270 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Inequity inside schools: an analysis of classes social compositionDesigualdades no interior das escolas: uma análise da composição social das turmasclasses allocationsocial composition of classesschool inequalities.alocação dos alunos em turmascomposição social das turmasdesigualdades escolares.This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria.Neste trabalho analisa-se as desigualdades de composição social das turmas de 5º ano da rede pública brasileira. Além disso, busca-se verificar se há correspondência entre a composição das turmas e os critérios de enturmação declarados pelos diretores. A composição social de cada uma das turmas foi calculada a partir do percentual de alunos negros, do sexo feminino, reprovados, de baixo nível socioeconômico e não proficientes em Leitura e Matemática. O Índice de Theil-L descreve a desigualdade entre as turmas quanto à sua composição e compara aos critérios para organização das turmas. Constatamos que há um descompasso entre a distribuição desigual dos alunos e a percepção dos diretores, mesmo quando afirmaram utilizar critérios de enturmação baseados na heterogeneidade.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6527010.5902/2318133865270Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Tatiana MariaXavier, Flavia PereiraOliveira, Valéria Cristina de2021-12-07T13:02:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65270Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:11Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition Desigualdades no interior das escolas: uma análise da composição social das turmas |
title |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
spellingShingle |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition Cruz, Tatiana Maria classes allocation social composition of classes school inequalities. alocação dos alunos em turmas composição social das turmas desigualdades escolares. |
title_short |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
title_full |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
title_fullStr |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
title_full_unstemmed |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
title_sort |
Inequity inside schools: an analysis of classes social composition |
author |
Cruz, Tatiana Maria |
author_facet |
Cruz, Tatiana Maria Xavier, Flavia Pereira Oliveira, Valéria Cristina de |
author_role |
author |
author2 |
Xavier, Flavia Pereira Oliveira, Valéria Cristina de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Tatiana Maria Xavier, Flavia Pereira Oliveira, Valéria Cristina de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
classes allocation social composition of classes school inequalities. alocação dos alunos em turmas composição social das turmas desigualdades escolares. |
topic |
classes allocation social composition of classes school inequalities. alocação dos alunos em turmas composição social das turmas desigualdades escolares. |
description |
This article analyzes the social composition of fifth grade classes in Brazilian public schools. Besides, investigates the correspondence between class social composition and the within-class criteria of grouping. We consider the social composition of classes as the percentage of students who failed in the past, who are black, female, low socioeconomic level or low achievement in reading and mathematics tests. Then, we use the Theil-L Index to describe at first the inequality between classes considering their social composition and, on the other hand, to compare it to the within-class criteria of grouping declared by the principal. As a result, we observe that there is a mismatch between the unequal distribution of students among classes and the perception of principals, even when they stated that were applied a heterogeneous grouping criteria. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270 10.5902/2318133865270 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133865270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65270/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65270, p. 1-19 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068760563712 |