Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Atvars, Teresa Dib Zambon
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Serafim, Milena Pavan, Carneiro, Ana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275
Resumo: This paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. 
id UFSM-7_f19142178ed7843c1f89ede18e6dcc89
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70275
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience Os desafios da gestão da qualidade numa universidade pública brasileira: a experiência da UnicampBrazilian public universitiesinstitutional evaluationuniversity governancestrategic planninguniversidades públicasavaliação institucionalgovernança universitáriaThis paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. Neste artigo, apresenta-se a experiência da Unicamp nos processos de avaliação institucional e de planejamento estratégico, a partir dos anos 2000, sob duas perspectivas: das recomendações pelos comitês externos e da análise da percepção das comissões internas. Apresenta-se, também, uma análise do Sinaes e do modelo do Conselho Estadual de Educação de São Paulo. Documentos referentes aos cinco ciclos mostram que os processos se tornam mais abrangentes, mas há limitações operacionais, que restringem a amplitude da avaliação. As questões formuladas às comissões internas de cada órgão avaliado, nos processos AI/2009-20013 e AI/2014-2018, prospectou a percepção da comunidade sobre a importância da avaliação e do planejamento decorrente dela, mostrando gradativa integração entre os mesmos.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7027510.5902/2318133870275Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-24Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-242318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275/49104Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtvars, Teresa Dib ZambonSerafim, Milena PavanCarneiro, Ana Maria2022-09-29T16:24:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70275Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T16:24:01Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
Os desafios da gestão da qualidade numa universidade pública brasileira: a experiência da Unicamp
title Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
spellingShingle Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
Atvars, Teresa Dib Zambon
Brazilian public universities
institutional evaluation
university governance
strategic planning
universidades públicas
avaliação institucional
governança universitária
title_short Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
title_full Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
title_fullStr Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
title_full_unstemmed Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
title_sort Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
author Atvars, Teresa Dib Zambon
author_facet Atvars, Teresa Dib Zambon
Serafim, Milena Pavan
Carneiro, Ana Maria
author_role author
author2 Serafim, Milena Pavan
Carneiro, Ana Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Atvars, Teresa Dib Zambon
Serafim, Milena Pavan
Carneiro, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian public universities
institutional evaluation
university governance
strategic planning
universidades públicas
avaliação institucional
governança universitária
topic Brazilian public universities
institutional evaluation
university governance
strategic planning
universidades públicas
avaliação institucional
governança universitária
description This paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275
10.5902/2318133870275
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275
identifier_str_mv 10.5902/2318133870275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275/49104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-24
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-24
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1799944104588607488