Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275 |
Resumo: | This paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. |
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Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience Os desafios da gestão da qualidade numa universidade pública brasileira: a experiência da UnicampBrazilian public universitiesinstitutional evaluationuniversity governancestrategic planninguniversidades públicasavaliação institucionalgovernança universitáriaThis paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes. Neste artigo, apresenta-se a experiência da Unicamp nos processos de avaliação institucional e de planejamento estratégico, a partir dos anos 2000, sob duas perspectivas: das recomendações pelos comitês externos e da análise da percepção das comissões internas. Apresenta-se, também, uma análise do Sinaes e do modelo do Conselho Estadual de Educação de São Paulo. Documentos referentes aos cinco ciclos mostram que os processos se tornam mais abrangentes, mas há limitações operacionais, que restringem a amplitude da avaliação. As questões formuladas às comissões internas de cada órgão avaliado, nos processos AI/2009-20013 e AI/2014-2018, prospectou a percepção da comunidade sobre a importância da avaliação e do planejamento decorrente dela, mostrando gradativa integração entre os mesmos.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7027510.5902/2318133870275Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-24Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e70275, p. 1-242318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/70275/49104Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtvars, Teresa Dib ZambonSerafim, Milena PavanCarneiro, Ana Maria2022-09-29T16:24:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70275Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T16:24:01Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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