Challenges of online psychological care for the deaf community
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087 |
Resumo: | The deaf community faces specific difficulties and psychological suffering, a fact that requires careful attention on the part of psychology professionals. In view of this, the present work aims to discuss the challenges of online psychological care for the deaf community. For this, we initially carried out a bibliographic survey, of an exploratory nature, with the purpose of systematizing studies relevant to the theme and object of this research. In the second moment, we analyzed and categorized interviews of researchers from the deaf community, which were disseminated on public websites. In view of this research, we understand the need for bilingual professionals who are capable of directly accessing symbolic material during the therapeutic process and who understand the particular ways deaf people experience their experiences. |
id |
UFSM-9_1b7b08d2809aae3e42bbd971f7b0cb28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/84087 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges of online psychological care for the deaf communityDesafíos de la atención psicológica en línea para la comunidad sordaDesafios do atendimento psicológico online à comunidade surdaDeaf communityInformation and Communication Technology (ICT)Psychological supportComunidad sordaApoyo psicológicoTecnologías de la Información y la Comunicación (TIC)Comunidade SurdaTecnologia da Informação e da Comunicação (TIC)Atendimento psicológicoThe deaf community faces specific difficulties and psychological suffering, a fact that requires careful attention on the part of psychology professionals. In view of this, the present work aims to discuss the challenges of online psychological care for the deaf community. For this, we initially carried out a bibliographic survey, of an exploratory nature, with the purpose of systematizing studies relevant to the theme and object of this research. In the second moment, we analyzed and categorized interviews of researchers from the deaf community, which were disseminated on public websites. In view of this research, we understand the need for bilingual professionals who are capable of directly accessing symbolic material during the therapeutic process and who understand the particular ways deaf people experience their experiences.La comunidad sorda se enfrenta a dificultades y sufrimientos psíquicos específicos, hecho que requiere una cuidadosa atención por parte de los profesionales de la psicología. En vista de eso, el presente trabajo tiene como objetivo discutir los desafíos de la atención psicológica en línea para la comunidad sorda. Para ello, inicialmente realizamos un levantamiento bibliográfico, de carácter exploratorio, con el propósito de sistematizar estudios pertinentes al tema y objeto de esta investigación. En el segundo momento, analizamos y categorizamos entrevistas de investigadores de la comunidad sorda, las cuales fueron difundidas en sitios web públicos. En vista de esta investigación, entendemos la necesidad de profesionales bilingües que sean capaces de acceder directamente al material simbólico durante el proceso terapéutico y que comprendan las formas particulares en que las personas sordas experimentan sus experiencias.As pessoas que compõem a comunidade surda enfrentam dificuldades e sofrimentos psíquicos específicos, fato que requer uma atenção cuidadosa por parte dos profissionais da psicologia. Diante disso, o presente trabalho tem por objetivo discorrer sobre os desafios do atendimento psicológico online à comunidade surda. Para isso, inicialmente realizamos um levantamento bibliográfico, de caráter exploratório, com a finalidade de sistematizar estudos pertinentes ao tema e ao objeto desta pesquisa. No segundo momento analisamos e categorizamos entrevistas de pesquisadoras da comunidade surda, que foram difundidas em sites públicos. Diante desta pesquisa, compreendemos a necessidade de profissionais bilíngues, que sejam capazes de acessar diretamente o material simbólico durante o processo terapêutico e que compreendam os modos particulares dos surdos vivenciarem suas experiências.Universidade Federal de Santa Maria2023-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8408710.5902/1984686X84087Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-18Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-18Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-181984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087/62139http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087/62140Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBagatin, ThiagoBonfim, Gabriele dos SantosXavier, Michele Cristina2023-12-11T13:02:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/84087Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-12-11T13:02:36Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges of online psychological care for the deaf community Desafíos de la atención psicológica en línea para la comunidad sorda Desafios do atendimento psicológico online à comunidade surda |
title |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
spellingShingle |
Challenges of online psychological care for the deaf community Bagatin, Thiago Deaf community Information and Communication Technology (ICT) Psychological support Comunidad sorda Apoyo psicológico Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) Comunidade Surda Tecnologia da Informação e da Comunicação (TIC) Atendimento psicológico |
title_short |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
title_full |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
title_fullStr |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
title_full_unstemmed |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
title_sort |
Challenges of online psychological care for the deaf community |
author |
Bagatin, Thiago |
author_facet |
Bagatin, Thiago Bonfim, Gabriele dos Santos Xavier, Michele Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Bonfim, Gabriele dos Santos Xavier, Michele Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagatin, Thiago Bonfim, Gabriele dos Santos Xavier, Michele Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deaf community Information and Communication Technology (ICT) Psychological support Comunidad sorda Apoyo psicológico Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) Comunidade Surda Tecnologia da Informação e da Comunicação (TIC) Atendimento psicológico |
topic |
Deaf community Information and Communication Technology (ICT) Psychological support Comunidad sorda Apoyo psicológico Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) Comunidade Surda Tecnologia da Informação e da Comunicação (TIC) Atendimento psicológico |
description |
The deaf community faces specific difficulties and psychological suffering, a fact that requires careful attention on the part of psychology professionals. In view of this, the present work aims to discuss the challenges of online psychological care for the deaf community. For this, we initially carried out a bibliographic survey, of an exploratory nature, with the purpose of systematizing studies relevant to the theme and object of this research. In the second moment, we analyzed and categorized interviews of researchers from the deaf community, which were disseminated on public websites. In view of this research, we understand the need for bilingual professionals who are capable of directly accessing symbolic material during the therapeutic process and who understand the particular ways deaf people experience their experiences. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087 10.5902/1984686X84087 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X84087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087/62139 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/84087/62140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-18 Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-18 Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e56/1-18 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944203468275712 |