Sensory processing disorders in autism: some considerations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374 |
Resumo: | Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory. |
id |
UFSM-9_6a4e918d74c09244a3b901e277d7eb7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30374 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sensory processing disorders in autism: some considerationsTrastornos del procesamiento sensorial en el autismo: algunas consideracionesTranstornos do processamento sensorial no autismo: algumas consideraçõesAutismSensory integrationNarrative review.AutismoIntegración sensorialRevisión narrativa.Integração sensorialAutismoRevisão.Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory.La integración sensorial es un proceso neurológico de organización de las sensaciones corporales y del ambiente externo con propósito de producir respuestas adaptativas. La literatura científica ha registrado en los últimos años un expresivo aumento en el número de estudios que asocian la sintomatología del Trastorno del Espectro del Autismo (TEA) a fallas en el procesamiento e integración de estímulos sensoriales. El objetivo del presente artículo es describir los síntomas del TEA a la luz de la Teoría de Integración Sensorial propuesta por Ayres. Serán identificados, a través de una revisión narrativa, los fundamentos de esta teoría y las especificidades de los trastornos del procesamiento sensorial, evidenciados en el TEA y su concepción en la perspectiva de la teoria.A integração sensorial é um processo neurológico de organização das sensações corporais e do ambiente externo com vistas a emissão de respostas adaptativas pelo sujeito. A literatura científica tem, nos últimos anos, registrado um expressivo aumento no número de estudos que associam a sintomatologia do Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) a falhas no processamento e integração de estímulos sensoriais. O objetivo do presente artigo é descrever os sintomas do TEA à luz da Teoria de Integração Sensorial proposta por Ayres. Para tanto, serão identificados, com base em pesquisas empíricas, as especificidades dos transtornos do processamento sensorial, evidenciados no TEA e a sua concepção na perspectiva da referida teoriaUniversidade Federal de Santa Maria2019-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3037410.5902/1984686X30374Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-171984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374/pdfCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Renata Ferreira deNunes, Débora Regina de Paula2023-05-15T19:06:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30374Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-05-15T19:06:11Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sensory processing disorders in autism: some considerations Trastornos del procesamiento sensorial en el autismo: algunas consideraciones Transtornos do processamento sensorial no autismo: algumas considerações |
title |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
spellingShingle |
Sensory processing disorders in autism: some considerations Souza, Renata Ferreira de Autism Sensory integration Narrative review. Autismo Integración sensorial Revisión narrativa. Integração sensorial Autismo Revisão. |
title_short |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
title_full |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
title_fullStr |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
title_full_unstemmed |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
title_sort |
Sensory processing disorders in autism: some considerations |
author |
Souza, Renata Ferreira de |
author_facet |
Souza, Renata Ferreira de Nunes, Débora Regina de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Débora Regina de Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Renata Ferreira de Nunes, Débora Regina de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism Sensory integration Narrative review. Autismo Integración sensorial Revisión narrativa. Integração sensorial Autismo Revisão. |
topic |
Autism Sensory integration Narrative review. Autismo Integración sensorial Revisión narrativa. Integração sensorial Autismo Revisão. |
description |
Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374 10.5902/1984686X30374 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X30374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944201253683200 |