Sensory processing disorders in autism: some considerations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Renata Ferreira de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nunes, Débora Regina de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374
Resumo: Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory.
id UFSM-9_6a4e918d74c09244a3b901e277d7eb7c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30374
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Sensory processing disorders in autism: some considerationsTrastornos del procesamiento sensorial en el autismo: algunas consideracionesTranstornos do processamento sensorial no autismo: algumas consideraçõesAutismSensory integrationNarrative review.AutismoIntegración sensorialRevisión narrativa.Integração sensorialAutismoRevisão.Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory.La integración sensorial es un proceso neurológico de organización de las sensaciones corporales y del ambiente externo con propósito de producir respuestas adaptativas. La literatura científica ha registrado en los últimos años un expresivo aumento en el número de estudios que asocian la sintomatología del Trastorno del Espectro del Autismo (TEA) a fallas en el procesamiento e integración de estímulos sensoriales. El objetivo del presente artículo es describir los síntomas del TEA a la luz de la Teoría de Integración Sensorial propuesta por Ayres. Serán identificados, a través de una revisión narrativa, los fundamentos de esta teoría y las especificidades de los trastornos del procesamiento sensorial, evidenciados en el TEA y su concepción en la perspectiva de la teoria.A integração sensorial é um processo neurológico de organização das sensações corporais e do ambiente externo com vistas a emissão de respostas adaptativas pelo sujeito. A literatura científica tem, nos últimos anos, registrado um expressivo aumento no número de estudos que associam a sintomatologia do Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) a falhas no processamento e integração de estímulos sensoriais.  O objetivo do presente artigo é descrever os sintomas do TEA à luz da Teoria de Integração Sensorial proposta por Ayres. Para tanto, serão identificados, com base em pesquisas empíricas, as especificidades dos transtornos do processamento sensorial, evidenciados no TEA e a sua concepção na perspectiva da referida teoriaUniversidade Federal de Santa Maria2019-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3037410.5902/1984686X30374Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-171984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374/pdfCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Renata Ferreira deNunes, Débora Regina de Paula2023-05-15T19:06:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30374Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-05-15T19:06:11Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Sensory processing disorders in autism: some considerations
Trastornos del procesamiento sensorial en el autismo: algunas consideraciones
Transtornos do processamento sensorial no autismo: algumas considerações
title Sensory processing disorders in autism: some considerations
spellingShingle Sensory processing disorders in autism: some considerations
Souza, Renata Ferreira de
Autism
Sensory integration
Narrative review.
Autismo
Integración sensorial
Revisión narrativa.
Integração sensorial
Autismo
Revisão.
title_short Sensory processing disorders in autism: some considerations
title_full Sensory processing disorders in autism: some considerations
title_fullStr Sensory processing disorders in autism: some considerations
title_full_unstemmed Sensory processing disorders in autism: some considerations
title_sort Sensory processing disorders in autism: some considerations
author Souza, Renata Ferreira de
author_facet Souza, Renata Ferreira de
Nunes, Débora Regina de Paula
author_role author
author2 Nunes, Débora Regina de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Renata Ferreira de
Nunes, Débora Regina de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Autism
Sensory integration
Narrative review.
Autismo
Integración sensorial
Revisión narrativa.
Integração sensorial
Autismo
Revisão.
topic Autism
Sensory integration
Narrative review.
Autismo
Integración sensorial
Revisión narrativa.
Integração sensorial
Autismo
Revisão.
description Sensory integration is a neurological process of organizing body sensations and from environmental stimuli to produce adaptive responses. In recent years, the scientific literature has registered a significant increase in the number of studies associating symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) with failures in the capacity of processing and integrating sensory stimuli. The aim of the present article is to describe, based on the Theory of Sensory Integration proposed by Ayres, the symptoms of ASD. Through a narrative review, empirical research will be analyzed to elucidate the fundamentals of sensory processing disorders, prevalent in ASD and its conception based on this theory.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374
10.5902/1984686X30374
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374
identifier_str_mv 10.5902/1984686X30374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30374/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e22/ 1-17
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201253683200