Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
DOI: | 10.5902/1984686X69450 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450 |
Resumo: | This article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding. |
id |
UFSM-9_9bc0cf9f2d49480dad0ac30d6dd3784b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69450 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
spelling |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind studentsSoroban dos integers: material para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegosSoroban dos inteiros: material para o ensino de números inteiros a estudantes cegosIntegers NumbersSoroban of integersSpecial educationNúmeros InteirosSoroban dos inteirosEducação especialNúmeros EnterosSoroban enteroEducación especialThis article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding.Este artículo investigó las características que debe tener un material concreto que favorezca la comprensión epistemológica de los números enteros por parte de estudiantes invidentes. El lente teórico-metodológico utilizado se basó en la Perspectiva Lógico-Histórica y vínculos conceptuales articulados al uso de materiales concretos para la enseñanza de las matemáticas a estudiantes invidentes. Los resultados de la investigación revelaron que el ábaco de números enteros es un material adecuado para la enseñanza de los números enteros a estudiantes videntes, cuyo enfoque pedagógico podría ser utilizado con estudiantes invidentes si, adaptado a las características del soroban, es utilizado por estudiantes invidentes para registros y operaciones con números naturales. En este contexto, se construyóel soroban entero que, a través del desarrollo de tareas por parte de un estudiante ciego, demostró ser un material adecuado para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegos. Se concluyó que el soroban dos enteros puede ser un material para la inclusión de los estudiantes invidentes, al permitir a los invidentes y videntes estudiar los números enteros bajo una misma perspectiva epistemológica que favorezca su comprensión.Este artigo investigou as características que deve possuir um material concreto que favoreça a compreensão epistemológica de números inteiros por estudantes cegos. A lente teórico-metodológica utilizada pautou-se na Perspectiva Lógico-histórica e nexos conceituais articulada ao uso de materiais concretos para o ensino de matemática a estudantes cegos. Os resultados da pesquisa, revelaram o ábaco dos inteiros como material adequado ao ensino de números inteiros a estudantes videntes, cuja abordagem pedagógica pode ser utilizada com estudantes cegos se, adaptado às características do soroban, utilizado por estudantes cegos para registros e operações com números naturais. Nesse contexto, foi desenvolvido o soroban dos inteiros, o qual, por meio do desenvolvimento de tarefas por uma aluna cega, mostrou-se um material adequado para o ensino de números inteiros a estudantes cegos. Concluiu-se que o soroban dos inteiros pode ser um material de inclusão de estudantes cegos, ao permitir que estudantes cegos e videntes estudem os números inteiros sob a mesma perspectiva epistemológica que favoreça sua compreensão.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/6945010.5902/1984686X69450Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-271984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48112http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48126Copyright (c) 2022 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Natali AngelaBasniak, Maria IveteSilva, Sani de Carvalho Rutz da2022-09-13T18:09:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69450Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2022-09-13T18:09:57Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students Soroban dos integers: material para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegos Soroban dos inteiros: material para o ensino de números inteiros a estudantes cegos |
title |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
spellingShingle |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students Felipe, Natali Angela Integers Numbers Soroban of integers Special education Números Inteiros Soroban dos inteiros Educação especial Números Enteros Soroban entero Educación especial Felipe, Natali Angela Integers Numbers Soroban of integers Special education Números Inteiros Soroban dos inteiros Educação especial Números Enteros Soroban entero Educación especial |
title_short |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
title_full |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
title_fullStr |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
title_full_unstemmed |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
title_sort |
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students |
author |
Felipe, Natali Angela |
author_facet |
Felipe, Natali Angela Felipe, Natali Angela Basniak, Maria Ivete Silva, Sani de Carvalho Rutz da Basniak, Maria Ivete Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
author_role |
author |
author2 |
Basniak, Maria Ivete Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felipe, Natali Angela Basniak, Maria Ivete Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integers Numbers Soroban of integers Special education Números Inteiros Soroban dos inteiros Educação especial Números Enteros Soroban entero Educación especial |
topic |
Integers Numbers Soroban of integers Special education Números Inteiros Soroban dos inteiros Educação especial Números Enteros Soroban entero Educación especial |
description |
This article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450 10.5902/1984686X69450 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X69450 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48112 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1822181520937320448 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/1984686X69450 |