Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Natali Angela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Basniak, Maria Ivete, Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
DOI: 10.5902/1984686X69450
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450
Resumo: This article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding.
id UFSM-9_9bc0cf9f2d49480dad0ac30d6dd3784b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69450
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
spelling Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind studentsSoroban dos integers: material para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegosSoroban dos inteiros: material para o ensino de números inteiros a estudantes cegosIntegers NumbersSoroban of integersSpecial educationNúmeros InteirosSoroban dos inteirosEducação especialNúmeros EnterosSoroban enteroEducación especialThis article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding.Este artículo investigó las características que debe tener un material concreto que favorezca la comprensión epistemológica de los números enteros por parte de estudiantes invidentes. El lente teórico-metodológico utilizado se basó en la Perspectiva Lógico-Histórica y vínculos conceptuales articulados al uso de materiales concretos para la enseñanza de las matemáticas a estudiantes invidentes. Los resultados de la investigación revelaron que el ábaco de números enteros es un material adecuado para la enseñanza de los números enteros a estudiantes videntes, cuyo enfoque pedagógico podría ser utilizado con estudiantes invidentes si, adaptado a las características del soroban, es utilizado por estudiantes invidentes para registros y operaciones con números naturales. En este contexto, se construyóel soroban entero que, a través del desarrollo de tareas por parte de un estudiante ciego, demostró ser un material adecuado para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegos. Se concluyó que el soroban dos enteros puede ser un material para la inclusión de los estudiantes invidentes, al permitir a los invidentes y videntes estudiar los números enteros bajo una misma perspectiva epistemológica que favorezca su comprensión.Este artigo investigou as características que deve possuir um material concreto que favoreça a compreensão epistemológica de números inteiros por estudantes cegos. A lente teórico-metodológica utilizada pautou-se na Perspectiva Lógico-histórica e nexos conceituais articulada ao uso de materiais concretos para o ensino de matemática a estudantes cegos. Os resultados da pesquisa, revelaram o ábaco dos inteiros como material adequado ao ensino de números inteiros a estudantes videntes, cuja abordagem pedagógica pode ser utilizada com estudantes cegos se, adaptado às características do soroban, utilizado por estudantes cegos para registros e operações com números naturais. Nesse contexto, foi desenvolvido o soroban dos inteiros, o qual, por meio do desenvolvimento de tarefas por uma aluna cega, mostrou-se um material adequado para o ensino de números inteiros a estudantes cegos. Concluiu-se que o soroban dos inteiros pode ser um material de inclusão de estudantes cegos, ao permitir que estudantes cegos e videntes estudem os números inteiros sob a mesma perspectiva epistemológica que favoreça sua compreensão.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/6945010.5902/1984686X69450Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-271984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48112http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48126Copyright (c) 2022 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Natali AngelaBasniak, Maria IveteSilva, Sani de Carvalho Rutz da2022-09-13T18:09:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69450Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2022-09-13T18:09:57Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Soroban dos integers: material para la enseñanza de números enteros a estudiantes ciegos
Soroban dos inteiros: material para o ensino de números inteiros a estudantes cegos
title Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
spellingShingle Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Felipe, Natali Angela
Integers Numbers
Soroban of integers
Special education
Números Inteiros
Soroban dos inteiros
Educação especial
Números Enteros
Soroban entero
Educación especial
Felipe, Natali Angela
Integers Numbers
Soroban of integers
Special education
Números Inteiros
Soroban dos inteiros
Educação especial
Números Enteros
Soroban entero
Educación especial
title_short Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
title_full Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
title_fullStr Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
title_full_unstemmed Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
title_sort Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students
author Felipe, Natali Angela
author_facet Felipe, Natali Angela
Felipe, Natali Angela
Basniak, Maria Ivete
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Basniak, Maria Ivete
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
author_role author
author2 Basniak, Maria Ivete
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Natali Angela
Basniak, Maria Ivete
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
dc.subject.por.fl_str_mv Integers Numbers
Soroban of integers
Special education
Números Inteiros
Soroban dos inteiros
Educação especial
Números Enteros
Soroban entero
Educación especial
topic Integers Numbers
Soroban of integers
Special education
Números Inteiros
Soroban dos inteiros
Educação especial
Números Enteros
Soroban entero
Educación especial
description This article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450
10.5902/1984686X69450
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450
identifier_str_mv 10.5902/1984686X69450
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48112
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69450/48126
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 35, 2022 – Publicação Contínua – Qualis – A2; e28/1-27
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1822181520937320448
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/1984686X69450