Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Aline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233
Resumo: The decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility.
id UFSM-9_a4eec5e55f4cf3ecb3bf2348932f72f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69233
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federalLibrasdiscretionpublic policyLibrasdiscrecionalidadpolíticas públicasLibrasdiscricionariedadepolíticas públicasThe decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility.La decisión del agente de línea de frente sobre cuando se adecúa o rompe las reglas del Estado en función de percepciones sobre los individuos atendidos, puede ser comprendida como una práctica discrecional que influye los resultados de la política pública, indicando la importancia de investigar este fenómeno en las acciones que se realizan en la prestación de los servicios públicos. En el presente artículo, buscamos analizar las percepciones y juicios de esos agentes al fijar las identidades de los usuarios, las identidades profesionales y las formas de atender en la implementación de la política de utilización de la Lengua de Signos Brasileña (Libras) en una institución federal de enseñanza superior, con base en el referencial teórico sobre los agentes de la línea de frente (Street-level bureaucrats). Por medio del análisis de documentos, observación participante y entrevistas individuales, identificamos categorías y atributos que caracterizan la atención a los usuarios, percibiendo que la discrecionalidad de los agentes tiende a hacer la política más inclusiva frente a los reglamentos sobre accesibilidad lingüística.A decisão do agente de linha de frente sobre quando se adequar às regras do Estado ou quando rompê-las em função de percepções sobre os indivíduos atendidos, pode ser compreendida como uma prática discricionária que influencia os resultados da política pública, indicando a importância de investigar tal fenômeno em ações realizadas na prestação de serviços públicos. No presente artigo, buscamos analisar percepções e julgamentos desses agentes ao fixar as identidades dos usuários, as identidades profissionais entre os agentes e as formas de atendimento na implementação da política de utilização da Língua Brasileira de Sinais (Libras) em uma instituição federal de ensino superior, com base no referencial teórico sobre agentes de linha de frente (Street-level bureaucrats). Por meio da análise de documentos, observação participante e entrevistas individuais, identificamos categorias e atributos que caracterizam o atendimento aos usuários, percebendo que a discricionariedade dos agentes tende a tornar a política mais inclusiva frente aos regulamentos sobre acessibilidade linguística.Universidade Federal de Santa Maria2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/6923310.5902/1984686X69233Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-251984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52446http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52447Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, AlineAzevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de2023-05-15T18:57:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69233Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-05-15T18:57:22Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
title Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
spellingShingle Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
Correia, Aline
Libras
discretion
public policy
Libras
discrecionalidad
políticas públicas
Libras
discricionariedade
políticas públicas
title_short Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
title_full Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
title_fullStr Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
title_full_unstemmed Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
title_sort Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
author Correia, Aline
author_facet Correia, Aline
Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de
author_role author
author2 Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Aline
Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de
dc.subject.por.fl_str_mv Libras
discretion
public policy
Libras
discrecionalidad
políticas públicas
Libras
discricionariedade
políticas públicas
topic Libras
discretion
public policy
Libras
discrecionalidad
políticas públicas
Libras
discricionariedade
políticas públicas
description The decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233
10.5902/1984686X69233
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233
identifier_str_mv 10.5902/1984686X69233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52446
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52447
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25
Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25
Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944197761925120