Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233 |
Resumo: | The decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility. |
id |
UFSM-9_a4eec5e55f4cf3ecb3bf2348932f72f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69233 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federalLibrasdiscretionpublic policyLibrasdiscrecionalidadpolíticas públicasLibrasdiscricionariedadepolíticas públicasThe decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility.La decisión del agente de línea de frente sobre cuando se adecúa o rompe las reglas del Estado en función de percepciones sobre los individuos atendidos, puede ser comprendida como una práctica discrecional que influye los resultados de la política pública, indicando la importancia de investigar este fenómeno en las acciones que se realizan en la prestación de los servicios públicos. En el presente artículo, buscamos analizar las percepciones y juicios de esos agentes al fijar las identidades de los usuarios, las identidades profesionales y las formas de atender en la implementación de la política de utilización de la Lengua de Signos Brasileña (Libras) en una institución federal de enseñanza superior, con base en el referencial teórico sobre los agentes de la línea de frente (Street-level bureaucrats). Por medio del análisis de documentos, observación participante y entrevistas individuales, identificamos categorías y atributos que caracterizan la atención a los usuarios, percibiendo que la discrecionalidad de los agentes tiende a hacer la política más inclusiva frente a los reglamentos sobre accesibilidad lingüística.A decisão do agente de linha de frente sobre quando se adequar às regras do Estado ou quando rompê-las em função de percepções sobre os indivíduos atendidos, pode ser compreendida como uma prática discricionária que influencia os resultados da política pública, indicando a importância de investigar tal fenômeno em ações realizadas na prestação de serviços públicos. No presente artigo, buscamos analisar percepções e julgamentos desses agentes ao fixar as identidades dos usuários, as identidades profissionais entre os agentes e as formas de atendimento na implementação da política de utilização da Língua Brasileira de Sinais (Libras) em uma instituição federal de ensino superior, com base no referencial teórico sobre agentes de linha de frente (Street-level bureaucrats). Por meio da análise de documentos, observação participante e entrevistas individuais, identificamos categorias e atributos que caracterizam o atendimento aos usuários, percebendo que a discricionariedade dos agentes tende a tornar a política mais inclusiva frente aos regulamentos sobre acessibilidade linguística.Universidade Federal de Santa Maria2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/6923310.5902/1984686X69233Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-251984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52446http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52447Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, AlineAzevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de2023-05-15T18:57:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69233Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-05-15T18:57:22Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
title |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
spellingShingle |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal Correia, Aline Libras discretion public policy Libras discrecionalidad políticas públicas Libras discricionariedade políticas públicas |
title_short |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
title_full |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
title_fullStr |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
title_full_unstemmed |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
title_sort |
Discricionariedade e políticas de difusão da Libras no ensino superior federal |
author |
Correia, Aline |
author_facet |
Correia, Aline Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Aline Azevedo, Adalberto Mantovani Martiniano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Libras discretion public policy Libras discrecionalidad políticas públicas Libras discricionariedade políticas públicas |
topic |
Libras discretion public policy Libras discrecionalidad políticas públicas Libras discricionariedade políticas públicas |
description |
The decision of the front-line agent about when to conform to the rules of the State or when breaking them in terms of perceptions about the individuals served can be understood as a discretionary practice that influences the results of public policy. That indicates the importance of investigating this phenomenon in actions performed in the provision of public services. In this article, we sought to analyze the perceptions and judgments of these agents in their actions of establishing the identities of users, the professional identities and the forms of assistance in the implementation of the policy of using the Brazilian Sign Language (Libras) in a federal institution of higher education, based on in the theoretical reference on front-line agents (Street-level bureaucrats). Through the analysis of documents, participant observation and individual interviews, we identified categories and attributes that characterize the service to the users, noting that the agents’ discretion tends to make the policy more inclusive in relation to the regulations on linguistic accessibility. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233 10.5902/1984686X69233 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X69233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52446 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69233/52447 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25 Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25 Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e18/1-25 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944197761925120 |