Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223 |
Resumo: | This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment. |
id |
UFSM-9_aff67f91663ef9289d38d337147fb271 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37223 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the LiteratureIntervenciones psicopedagógicas y Discalculia del Desarrollo: una Revisión Sistemática de la LiteraturaIntervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática da literaturaDevelopmental DyscalculiaMathematical skillsPsychopedagogical interventions.Discalculia del DesarrolloHabilidades matemáticasIntervenciones psicopedagógicasDiscalculia do DesenvolvimentoHabilidades matemáticasIntervenções psicopedagógicas.This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment.Este artículo presenta un análisis de tesis, disertaciones y artículos, en el ámbito nacional, teniendo como foco principal propuestas de intervenciones psicopedagógicas para estudiantes de la Enseñanza Fundamental con Discalculia del Desarrollo - DD, usando la Revisión Sistemática de la Literatura - RSL, como método de la investigación. Se tiene como cuestión guía de investigación "Cómo intervenciones psicopedagógicas pueden auxiliar a estudiantes de la Enseñanza Fundamental con DD?". De este modo, el objetivo es verificar la existencia de propuestas psicopedagógicas para ser desarrolladas con esos estudiantes, potenciando y rehabilitando las habilidades matemáticas en desfase en la DD. Para seleccionar las producciones, se utilizó la base de datos Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones - BDTD y en relación a la selección de los artículos, se optó por Google Académico. Se evidencia que Brasil todavía carece de investigaciones en el área de la Educación Matemática que tengan como preocupación la evaluación, pues la falta de instrumentos estandarizados impide que los profesionales de hecho comprendan específicamente las áreas debilitadas y establezcan un plan de intervención eficaz para los estudiantes en tratamiento terapéutico.Este artigo apresenta uma análise de teses, dissertações e artigos, no âmbito nacional, tendo como foco principal propostas de intervenções psicopedagógicas para estudantes do Ensino Fundamental com Discalculia do Desenvolvimento - DD, usando-se da Revisão Sistemática da Literatura - RSL, como método de pesquisa. Tem-se como questão guia de pesquisa “Como intervenções psicopedagógicas podem auxiliar estudantes do Ensino Fundamental com DD?”. Desse modo, o objetivo é verificar a existência de propostas psicopedagógicas para serem desenvolvidas com esses estudantes, potencializando e reabilitando as habilidades matemáticas em defasagem na DD. Para selecionar as produções, utilizou-se da base de dados Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações - BDTD e em relação à seleção dos artigos, optou-se pelo Google Acadêmico. Evidencia-se que o Brasil ainda carece de pesquisas na área da Educação Matemática que tenham como preocupação a avaliação, pois a falta de instrumentos padronizados impede que os profissionais de fato compreendam especificamente as áreas debilitadas e estabeleçam um plano de intervenção eficaz para os estudantes em tratamento terapêutico.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3722310.5902/1984686X37223Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-211984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/37223http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/htmlCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessAvila, Lanúzia Almeida BrumLara, Isabel Cristina Machado deLima, Valderez Marina do Rosário2020-11-12T14:57:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37223Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-11-12T14:57:32Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature Intervenciones psicopedagógicas y Discalculia del Desarrollo: una Revisión Sistemática de la Literatura Intervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática da literatura |
title |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
spellingShingle |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature Avila, Lanúzia Almeida Brum Developmental Dyscalculia Mathematical skills Psychopedagogical interventions. Discalculia del Desarrollo Habilidades matemáticas Intervenciones psicopedagógicas Discalculia do Desenvolvimento Habilidades matemáticas Intervenções psicopedagógicas. |
title_short |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
title_full |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
title_fullStr |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
title_full_unstemmed |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
title_sort |
Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature |
author |
Avila, Lanúzia Almeida Brum |
author_facet |
Avila, Lanúzia Almeida Brum Lara, Isabel Cristina Machado de Lima, Valderez Marina do Rosário |
author_role |
author |
author2 |
Lara, Isabel Cristina Machado de Lima, Valderez Marina do Rosário |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Avila, Lanúzia Almeida Brum Lara, Isabel Cristina Machado de Lima, Valderez Marina do Rosário |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Developmental Dyscalculia Mathematical skills Psychopedagogical interventions. Discalculia del Desarrollo Habilidades matemáticas Intervenciones psicopedagógicas Discalculia do Desenvolvimento Habilidades matemáticas Intervenções psicopedagógicas. |
topic |
Developmental Dyscalculia Mathematical skills Psychopedagogical interventions. Discalculia del Desarrollo Habilidades matemáticas Intervenciones psicopedagógicas Discalculia do Desenvolvimento Habilidades matemáticas Intervenções psicopedagógicas. |
description |
This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223 10.5902/1984686X37223 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X37223 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/37223 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944201776922624 |