Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avila, Lanúzia Almeida Brum
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lara, Isabel Cristina Machado de, Lima, Valderez Marina do Rosário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223
Resumo: This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment.
id UFSM-9_aff67f91663ef9289d38d337147fb271
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37223
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the LiteratureIntervenciones psicopedagógicas y Discalculia del Desarrollo: una Revisión Sistemática de la LiteraturaIntervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática da literaturaDevelopmental DyscalculiaMathematical skillsPsychopedagogical interventions.Discalculia del DesarrolloHabilidades matemáticasIntervenciones psicopedagógicasDiscalculia do DesenvolvimentoHabilidades matemáticasIntervenções psicopedagógicas.This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment.Este artículo presenta un análisis de tesis, disertaciones y artículos, en el ámbito nacional, teniendo como foco principal propuestas de intervenciones psicopedagógicas para estudiantes de la Enseñanza Fundamental con Discalculia del Desarrollo - DD, usando la Revisión Sistemática de la Literatura - RSL, como método de la investigación. Se tiene como cuestión guía de investigación "Cómo intervenciones psicopedagógicas pueden auxiliar a estudiantes de la Enseñanza Fundamental con DD?". De este modo, el objetivo es verificar la existencia de propuestas psicopedagógicas para ser desarrolladas con esos estudiantes, potenciando y rehabilitando las habilidades matemáticas en desfase en la DD. Para seleccionar las producciones, se utilizó la base de datos Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones - BDTD y en relación a la selección de los artículos, se optó por Google Académico. Se evidencia que Brasil todavía carece de investigaciones en el área de la Educación Matemática que tengan como preocupación la evaluación, pues la falta de instrumentos estandarizados impide que los profesionales de hecho comprendan específicamente las áreas debilitadas y establezcan un plan de intervención eficaz para los estudiantes en tratamiento terapéutico.Este artigo apresenta uma análise de teses, dissertações e artigos, no âmbito nacional, tendo como foco principal propostas de intervenções psicopedagógicas para estudantes do Ensino Fundamental com Discalculia do Desenvolvimento - DD, usando-se da Revisão Sistemática da Literatura - RSL, como método de pesquisa. Tem-se como questão guia de pesquisa “Como intervenções psicopedagógicas podem auxiliar estudantes do Ensino Fundamental com DD?”. Desse modo, o objetivo é verificar a existência de propostas psicopedagógicas para serem desenvolvidas com esses estudantes, potencializando e reabilitando as habilidades matemáticas em defasagem na DD. Para selecionar as produções, utilizou-se da base de dados Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações - BDTD e em relação à seleção dos artigos, optou-se pelo Google Acadêmico. Evidencia-se que o Brasil ainda carece de pesquisas na área da Educação Matemática que tenham como preocupação a avaliação, pois a falta de instrumentos padronizados impede que os profissionais de fato compreendam especificamente as áreas debilitadas e estabeleçam um plano de intervenção eficaz para os estudantes em tratamento terapêutico.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3722310.5902/1984686X37223Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-211984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/37223http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/htmlCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessAvila, Lanúzia Almeida BrumLara, Isabel Cristina Machado deLima, Valderez Marina do Rosário2020-11-12T14:57:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37223Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-11-12T14:57:32Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
Intervenciones psicopedagógicas y Discalculia del Desarrollo: una Revisión Sistemática de la Literatura
Intervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática da literatura
title Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
spellingShingle Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
Avila, Lanúzia Almeida Brum
Developmental Dyscalculia
Mathematical skills
Psychopedagogical interventions.
Discalculia del Desarrollo
Habilidades matemáticas
Intervenciones psicopedagógicas
Discalculia do Desenvolvimento
Habilidades matemáticas
Intervenções psicopedagógicas.
title_short Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
title_full Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
title_fullStr Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
title_full_unstemmed Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
title_sort Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature
author Avila, Lanúzia Almeida Brum
author_facet Avila, Lanúzia Almeida Brum
Lara, Isabel Cristina Machado de
Lima, Valderez Marina do Rosário
author_role author
author2 Lara, Isabel Cristina Machado de
Lima, Valderez Marina do Rosário
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Avila, Lanúzia Almeida Brum
Lara, Isabel Cristina Machado de
Lima, Valderez Marina do Rosário
dc.subject.por.fl_str_mv Developmental Dyscalculia
Mathematical skills
Psychopedagogical interventions.
Discalculia del Desarrollo
Habilidades matemáticas
Intervenciones psicopedagógicas
Discalculia do Desenvolvimento
Habilidades matemáticas
Intervenções psicopedagógicas.
topic Developmental Dyscalculia
Mathematical skills
Psychopedagogical interventions.
Discalculia del Desarrollo
Habilidades matemáticas
Intervenciones psicopedagógicas
Discalculia do Desenvolvimento
Habilidades matemáticas
Intervenções psicopedagógicas.
description This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223
10.5902/1984686X37223
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223
identifier_str_mv 10.5902/1984686X37223
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/37223
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37223/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e80/ 1-21
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201776922624