The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142 |
Resumo: | The present essay focuses on how the body is emphasized in postmodernity through colorpolatry, and how the body of the physically handicapped is devalued or not evidenced in this context. Its purpose is to discuss how colorpollation is strongly influenced and dictated by the media, exacerbating narcissism and placing the beautiful and referential physical form in evidence. It reflects on the binary logic between body worship and people with physical disabilities that are outside the standards of the perfect or referential body, pre-established by society. It discusses how stereotypes are culturally created and how they influence negatively or pejoratively in social minorities. We will theorize the problems faced by this social minority, based on cultural studies theorists. Finally, it shows how the body becomes an important object that presents or represents individuals in social relations from the other. |
id |
UFSM-9_fb1705a3d58b66725b0763e0b1589eb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33142 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logicLa cultura de la corolatría en la posmodernidad y el deficiente físico: una reflexión acerca de esa lógica binariaA cultura da corpolatria na pós modernidade e o deficiente físico: uma reflexão acerca dessa lógica bináriaCorpolatriaBodyDisability.Altas habilidades / superdotaciónPiagetNoción de justiciaEducación.CorpolatriaCorpoDeficiência.The present essay focuses on how the body is emphasized in postmodernity through colorpolatry, and how the body of the physically handicapped is devalued or not evidenced in this context. Its purpose is to discuss how colorpollation is strongly influenced and dictated by the media, exacerbating narcissism and placing the beautiful and referential physical form in evidence. It reflects on the binary logic between body worship and people with physical disabilities that are outside the standards of the perfect or referential body, pre-established by society. It discusses how stereotypes are culturally created and how they influence negatively or pejoratively in social minorities. We will theorize the problems faced by this social minority, based on cultural studies theorists. Finally, it shows how the body becomes an important object that presents or represents individuals in social relations from the other.El presente ensayo tiene como foco temático analizar cómo el cuerpo es realzado en la posmodernidad, a través de la corolatría, y cómo el cuerpo del deficiente físico es desvalorizado o no evidenciado en este contexto. Tiene como objetivo discutir cómo la corolatría es fuertemente influenciada y dictada por los medios, exacerbando el narcisismo y colocando la forma física bella y referencial en evidencia. Refleja sobre la lógica binaria entre el culto al cuerpo y las personas con discapacidad física que se encuentran fuera de los patrones del cuerpo perfecto o referencial, preestablecido por la sociedad. Discuta cómo los estereotipos se crean culturalmente y cómo influyen de forma negativa o peyorativa en las minorías sociales. Haremos la teorización de los problemas enfrentados por esta minoría social, teniendo como base los teóricos de los estudios culturales. Por último, evidencia cómo el cuerpo se convierte en un importante objeto que presenta o representa a los individuos en las relaciones sociales a partir del otro.O presente ensaio tem como foco temático analisar como o corpo é realçado na pós modernidade, através da corpolatria, e como o corpo do deficiente físico é desvalorizado ou não evidenciado neste contexto. Tem como objetivo discutir como a corpolatria é fortemente influenciada e ditada pela mídia, exacerbando o narcisismo e colocando a forma física bela e referencial em evidência. Reflete acerca da lógica binária entre o culto ao corpo e as pessoas com deficiência física que se encontram fora dos padrões do corpo perfeito ou referencial, preestabelecido pela sociedade. Discute como os estereótipos são criados culturalmente e como eles influenciam de forma negativa ou pejorativa nas minorias sociais. Faremos a teorização dos problemas enfrentados por esta minoria social, tendo como base os teóricos dos estudos culturais. Por fim, evidencia como o corpo se torna um importante objeto que apresenta ou representa os indivíduos nas relações sociais a partir do outro.Universidade Federal de Santa Maria2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3314210.5902/1984686X33142Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-12Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-12Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-121984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142/33142http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142/htmlCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabricio de PaulaPontes, Juliana2020-01-28T13:29:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33142Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-01-28T13:29:54Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic La cultura de la corolatría en la posmodernidad y el deficiente físico: una reflexión acerca de esa lógica binaria A cultura da corpolatria na pós modernidade e o deficiente físico: uma reflexão acerca dessa lógica binária |
title |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
spellingShingle |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic Santos, Fabricio de Paula Corpolatria Body Disability. Altas habilidades / superdotación Piaget Noción de justicia Educación. Corpolatria Corpo Deficiência. |
title_short |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
title_full |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
title_fullStr |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
title_full_unstemmed |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
title_sort |
The culture of corpolatry in post modernity and the physical handicap: a reflection on this binary logic |
author |
Santos, Fabricio de Paula |
author_facet |
Santos, Fabricio de Paula Pontes, Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Pontes, Juliana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fabricio de Paula Pontes, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpolatria Body Disability. Altas habilidades / superdotación Piaget Noción de justicia Educación. Corpolatria Corpo Deficiência. |
topic |
Corpolatria Body Disability. Altas habilidades / superdotación Piaget Noción de justicia Educación. Corpolatria Corpo Deficiência. |
description |
The present essay focuses on how the body is emphasized in postmodernity through colorpolatry, and how the body of the physically handicapped is devalued or not evidenced in this context. Its purpose is to discuss how colorpollation is strongly influenced and dictated by the media, exacerbating narcissism and placing the beautiful and referential physical form in evidence. It reflects on the binary logic between body worship and people with physical disabilities that are outside the standards of the perfect or referential body, pre-established by society. It discusses how stereotypes are culturally created and how they influence negatively or pejoratively in social minorities. We will theorize the problems faced by this social minority, based on cultural studies theorists. Finally, it shows how the body becomes an important object that presents or represents individuals in social relations from the other. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142 10.5902/1984686X33142 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X33142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142/33142 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33142/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-12 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-12 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e49/ 1-12 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944201696182272 |