Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassanego Junior, Paulo Vanderlei
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000pr6r
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797
Resumo: During the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions.
id UFSM_026e1561aee509a1ec09ba7d01f776ca
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/4797
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresasAdministrative tools for small companiesAdministração de empresasPlanejamento estratégicoTomada de decisãoMicro e pequena empresaGestãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAODuring the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions.Durante as últimas décadas as organizações enfrentaram uma concorrência por mercados que pouco se diferenciavam, pois os consumidores se contentavam com o que lhes era oferecido. Hoje os consumidores possuem mais informações sobre produtos e mercados, o mundo dos negócios passou por grande transformação, onde os clientes esperam produtos de alta qualidade, maior funcionalidade e preço baixo (BRIMSON 1996, p. 17). Para acompanhar essas novas demandas, as empresas estão tendo que repensar suas visões e estratégias, para tornarem-se mais flexíveis às flutuantes demandas do mercado. Para isso, necessitam estar preparadas para eventuais modificações nos seus produtos ou serviços, desenvolvendo capacidades individuais e organizacionais, aumentando assim a habilidade de identificar e solucionar problemas, gerando um embasamento sólido para a tomada de decisões estratégicas, vitais para a sobrevivência das empresas (BORGES, 2000, p.1). Por isso, este trabalho identificou as ferramentas de gestão administrativas utilizadas pelas Micro e Pequenas Empresas de Santa Maria-RS, e após sugeriu ferramentas de fácil aplicabilidade, para auxiliar na tomada de decisões.Universidade Federal de Santa MariaBRAdministraçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoEstrada, Rolando Juan Solizhttp://lattes.cnpq.br/8289981779028833Ansuj, Angela Pellegrinhttp://lattes.cnpq.br/4331195282444316Godoy, Leoni Pentiadohttp://lattes.cnpq.br/7499692835204617Cassanego Junior, Paulo Vanderlei2017-04-242017-04-242006-01-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797ark:/26339/001300000pr6rporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-02T19:52:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/4797Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-02T19:52:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
Administrative tools for small companies
title Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
spellingShingle Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
Cassanego Junior, Paulo Vanderlei
Administração de empresas
Planejamento estratégico
Tomada de decisão
Micro e pequena empresa
Gestão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
title_full Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
title_fullStr Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
title_full_unstemmed Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
title_sort Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
author Cassanego Junior, Paulo Vanderlei
author_facet Cassanego Junior, Paulo Vanderlei
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Estrada, Rolando Juan Soliz
http://lattes.cnpq.br/8289981779028833
Ansuj, Angela Pellegrin
http://lattes.cnpq.br/4331195282444316
Godoy, Leoni Pentiado
http://lattes.cnpq.br/7499692835204617
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassanego Junior, Paulo Vanderlei
dc.subject.por.fl_str_mv Administração de empresas
Planejamento estratégico
Tomada de decisão
Micro e pequena empresa
Gestão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Administração de empresas
Planejamento estratégico
Tomada de decisão
Micro e pequena empresa
Gestão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description During the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-01-25
2017-04-24
2017-04-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000pr6r
identifier_str_mv CASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.
ark:/26339/001300000pr6r
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172375005626368