Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000pr6r |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797 |
Resumo: | During the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions. |
id |
UFSM_026e1561aee509a1ec09ba7d01f776ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/4797 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresasAdministrative tools for small companiesAdministração de empresasPlanejamento estratégicoTomada de decisãoMicro e pequena empresaGestãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAODuring the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions.Durante as últimas décadas as organizações enfrentaram uma concorrência por mercados que pouco se diferenciavam, pois os consumidores se contentavam com o que lhes era oferecido. Hoje os consumidores possuem mais informações sobre produtos e mercados, o mundo dos negócios passou por grande transformação, onde os clientes esperam produtos de alta qualidade, maior funcionalidade e preço baixo (BRIMSON 1996, p. 17). Para acompanhar essas novas demandas, as empresas estão tendo que repensar suas visões e estratégias, para tornarem-se mais flexíveis às flutuantes demandas do mercado. Para isso, necessitam estar preparadas para eventuais modificações nos seus produtos ou serviços, desenvolvendo capacidades individuais e organizacionais, aumentando assim a habilidade de identificar e solucionar problemas, gerando um embasamento sólido para a tomada de decisões estratégicas, vitais para a sobrevivência das empresas (BORGES, 2000, p.1). Por isso, este trabalho identificou as ferramentas de gestão administrativas utilizadas pelas Micro e Pequenas Empresas de Santa Maria-RS, e após sugeriu ferramentas de fácil aplicabilidade, para auxiliar na tomada de decisões.Universidade Federal de Santa MariaBRAdministraçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoEstrada, Rolando Juan Solizhttp://lattes.cnpq.br/8289981779028833Ansuj, Angela Pellegrinhttp://lattes.cnpq.br/4331195282444316Godoy, Leoni Pentiadohttp://lattes.cnpq.br/7499692835204617Cassanego Junior, Paulo Vanderlei2017-04-242017-04-242006-01-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797ark:/26339/001300000pr6rporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-02T19:52:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/4797Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-02T19:52:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas Administrative tools for small companies |
title |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
spellingShingle |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas Cassanego Junior, Paulo Vanderlei Administração de empresas Planejamento estratégico Tomada de decisão Micro e pequena empresa Gestão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
title_full |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
title_fullStr |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
title_full_unstemmed |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
title_sort |
Ferramentas administrativas para micro e pequenas empresas |
author |
Cassanego Junior, Paulo Vanderlei |
author_facet |
Cassanego Junior, Paulo Vanderlei |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Estrada, Rolando Juan Soliz http://lattes.cnpq.br/8289981779028833 Ansuj, Angela Pellegrin http://lattes.cnpq.br/4331195282444316 Godoy, Leoni Pentiado http://lattes.cnpq.br/7499692835204617 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassanego Junior, Paulo Vanderlei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Administração de empresas Planejamento estratégico Tomada de decisão Micro e pequena empresa Gestão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
Administração de empresas Planejamento estratégico Tomada de decisão Micro e pequena empresa Gestão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
During the last decades the organizations had faced a competition for markets that little were differentiated, therefore the consumers if they contented with what he was offered to them. Today the consumers possess more information on products and markets, "the world of the businesses passed for great transformation, where the customers wait products of high quality, greater functionality and low price" (BRIMSON 1996, p. 17). To follow these new demands, the companies are having that to rethink its visions and strategies, to become more flexible the floating demands of the market. For this, they need to be prepared for eventual modifications in its products or services, developing individual and organizational capacities, thus increasing the ability to identify and to solve problems, generating a solid basement for the taking of strategical, decisions for the survival of the companies (BORGES, 2000, p.1). Therefore, this work identified the administrative tools of management used by the Small Companies of Santa Maria-RS, and after it suggested tools of easy applicability, to assist in the taking of decisions. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-01-25 2017-04-24 2017-04-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000pr6r |
identifier_str_mv |
CASSANEGO JUNIOR, Paulo Vanderlei. Administrative tools for small companies. 2006. 119 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006. ark:/26339/001300000pr6r |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4797 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Administração UFSM Programa de Pós-Graduação em Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Administração UFSM Programa de Pós-Graduação em Administração |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172375005626368 |