Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Minuzi, Nathalie Assunção
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000h8f4
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610
Resumo: This work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices.
id UFSM_177c618661b4c0e8ba36942ef657ceaf
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/21610
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Competências digitais para a docência em Educação Profissional e TecnológicaDigital skills for Vocational and Technological EducationCompetências digitaisDocentesEducação profissional e tecnológicaDigital skillsTeachersVocational and technological educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho teve como foco o estudo das Competências Digitais na Educação Profissional e Tecnológica. Tal conceito é apresentado pela União Europeia e definido como o conjunto de habilidades e atitudes para a resolução de problemas complexos da sociedade. O estudo teve como objetivo principal investigar as Competências Digitais dos docentes em um colégio de Educação Profissional e Tecnológica no município de Santa Maria – RS. Como metodologia utilizou-se uma abordagem qualiquantitativa dos dados e foi aplicado uma pesquisa de natureza exploratória para mapear e analisar as potencialidades e fragilidades das Competências Digitais dos docentes. Para isso foram utilizados dois instrumentos para o mapeamento dessas competências, sendo eles, um questionário de perguntas fechadas e um Survey. Com o total de 22 respondentes, o referido estudo, por meio do mapeamento do perfil das Competências Docentes analisou as demandas e apresentou estratégias nas 6 áreas de Competências Digitais docentes. Como principal achado deste estudo, podemos citar os altos níveis de avaliação que os docentes possuem em relação a promoção das Competências Digitais assim como o elevado número de docentes que afirmou utilizar as Tecnologias Digitais em suas práticas pedagógicas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e TecnológicaColégio Técnico Industrial de Santa MariaSantos, Leila Maria Araújohttp://lattes.cnpq.br/0427736982554233Barin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Bottentuit Junior, João BatistaMedina, Roseclea DuarteMinuzi, Nathalie Assunção2021-07-27T17:10:36Z2021-07-27T17:10:36Z2019-12-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610ark:/26339/001300000h8f4porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-08-19T18:00:35Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21610Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-08-19T18:00:35Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
Digital skills for Vocational and Technological Education
title Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
spellingShingle Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
Minuzi, Nathalie Assunção
Competências digitais
Docentes
Educação profissional e tecnológica
Digital skills
Teachers
Vocational and technological education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
title_full Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
title_fullStr Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
title_full_unstemmed Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
title_sort Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
author Minuzi, Nathalie Assunção
author_facet Minuzi, Nathalie Assunção
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Leila Maria Araújo
http://lattes.cnpq.br/0427736982554233
Barin, Cláudia Smaniotto
http://lattes.cnpq.br/0832298305352059
Bottentuit Junior, João Batista
Medina, Roseclea Duarte
dc.contributor.author.fl_str_mv Minuzi, Nathalie Assunção
dc.subject.por.fl_str_mv Competências digitais
Docentes
Educação profissional e tecnológica
Digital skills
Teachers
Vocational and technological education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Competências digitais
Docentes
Educação profissional e tecnológica
Digital skills
Teachers
Vocational and technological education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16
2021-07-27T17:10:36Z
2021-07-27T17:10:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000h8f4
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610
identifier_str_mv ark:/26339/001300000h8f4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica
Colégio Técnico Industrial de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica
Colégio Técnico Industrial de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172343692001280