Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000h8f4 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610 |
Resumo: | This work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices. |
id |
UFSM_177c618661b4c0e8ba36942ef657ceaf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/21610 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e TecnológicaDigital skills for Vocational and Technological EducationCompetências digitaisDocentesEducação profissional e tecnológicaDigital skillsTeachersVocational and technological educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho teve como foco o estudo das Competências Digitais na Educação Profissional e Tecnológica. Tal conceito é apresentado pela União Europeia e definido como o conjunto de habilidades e atitudes para a resolução de problemas complexos da sociedade. O estudo teve como objetivo principal investigar as Competências Digitais dos docentes em um colégio de Educação Profissional e Tecnológica no município de Santa Maria – RS. Como metodologia utilizou-se uma abordagem qualiquantitativa dos dados e foi aplicado uma pesquisa de natureza exploratória para mapear e analisar as potencialidades e fragilidades das Competências Digitais dos docentes. Para isso foram utilizados dois instrumentos para o mapeamento dessas competências, sendo eles, um questionário de perguntas fechadas e um Survey. Com o total de 22 respondentes, o referido estudo, por meio do mapeamento do perfil das Competências Docentes analisou as demandas e apresentou estratégias nas 6 áreas de Competências Digitais docentes. Como principal achado deste estudo, podemos citar os altos níveis de avaliação que os docentes possuem em relação a promoção das Competências Digitais assim como o elevado número de docentes que afirmou utilizar as Tecnologias Digitais em suas práticas pedagógicas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e TecnológicaColégio Técnico Industrial de Santa MariaSantos, Leila Maria Araújohttp://lattes.cnpq.br/0427736982554233Barin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Bottentuit Junior, João BatistaMedina, Roseclea DuarteMinuzi, Nathalie Assunção2021-07-27T17:10:36Z2021-07-27T17:10:36Z2019-12-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610ark:/26339/001300000h8f4porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-08-19T18:00:35Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21610Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-08-19T18:00:35Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica Digital skills for Vocational and Technological Education |
title |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
spellingShingle |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica Minuzi, Nathalie Assunção Competências digitais Docentes Educação profissional e tecnológica Digital skills Teachers Vocational and technological education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
title_full |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
title_fullStr |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
title_full_unstemmed |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
title_sort |
Competências digitais para a docência em Educação Profissional e Tecnológica |
author |
Minuzi, Nathalie Assunção |
author_facet |
Minuzi, Nathalie Assunção |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Leila Maria Araújo http://lattes.cnpq.br/0427736982554233 Barin, Cláudia Smaniotto http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 Bottentuit Junior, João Batista Medina, Roseclea Duarte |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Minuzi, Nathalie Assunção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências digitais Docentes Educação profissional e tecnológica Digital skills Teachers Vocational and technological education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Competências digitais Docentes Educação profissional e tecnológica Digital skills Teachers Vocational and technological education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work focused on the study of Digital Skills in Professional and Technological Education. This concept is presented by the European Union and defined as the set of skills and attitudes for solving complex problems in society. The main objective of the study was to investigate the Digital Skills of teachers in a college of Professional and Technological Education in the city of Santa Maria-RS. As a methodology, we used a qualitative and quantitative approach to the data and an exploratory research was applied to map and analyze the strengths and weaknesses of the Teachers' Digital Skills. For this, two instruments were used to map these competencies, namely, a closed-question questionnaire and a Survey. With a total of 22 respondents, the referred study, by mapping the profile of the Teaching Competencies, analyzed the demands and presented strategies in the 6 areas of teaching Digital Competencies. As the main finding of this study, we can mention the high levels of evaluation that teachers have in relation to the promotion of Digital Skills as well as the high number of teachers who claimed to use Digital Technologies in their pedagogical practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16 2021-07-27T17:10:36Z 2021-07-27T17:10:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000h8f4 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21610 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000h8f4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica Colégio Técnico Industrial de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica Colégio Técnico Industrial de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172343692001280 |