Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla Nora, Lissandro Dorneles
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000mhm0
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8195
Resumo: Given the context of a growing stake in the Brazilian economy's service sector, contributing to increased competitiveness, innovation in services is an issue that demands to be studied in greater depth and understanding. On the way to work together to advance the number of searches is that this work was proposed to develop a proposal for diagnosis of innovation and competitiveness in the service sector. To meet this objective the research developed in the literature review in a comprehensive, covering the terms of service, innovation and competitiveness, with an integrated knowledge base of the proposal. The research strategy adopted was to action research, a qualitative analysis for the study of the unit under investigation. The proposed diagnosis developed seeks to direct the model presented by the Center for Innovation and competitiveness in the sector under study, and development geared to the five factors: Production, Technology, Human Resources, Finance and Marketing. After having constructed the model and its application demonstrated dynamically, its validity, presenting as a diagnostic tool productive and practical to support consultants and managers in evaluating global companies, allowing also analyze the performance of the company in developing a competitive positioning considering all the dimensions given in the diagnosis. This work eventually helped to fill the gap identified by articulating a set of reports related to services in the development of the proposed diagnosis.
id UFSM_2ffa15ecf9c4689fd59e04c06dd4073e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/8195
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviçosInovação organizacionalCompetitividade empresarialDiagnóstico organizacionalSetor serviçosOrganizational innovationBusiness competitivenessOrganizational diagnosisServices sectorCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOGiven the context of a growing stake in the Brazilian economy's service sector, contributing to increased competitiveness, innovation in services is an issue that demands to be studied in greater depth and understanding. On the way to work together to advance the number of searches is that this work was proposed to develop a proposal for diagnosis of innovation and competitiveness in the service sector. To meet this objective the research developed in the literature review in a comprehensive, covering the terms of service, innovation and competitiveness, with an integrated knowledge base of the proposal. The research strategy adopted was to action research, a qualitative analysis for the study of the unit under investigation. The proposed diagnosis developed seeks to direct the model presented by the Center for Innovation and competitiveness in the sector under study, and development geared to the five factors: Production, Technology, Human Resources, Finance and Marketing. After having constructed the model and its application demonstrated dynamically, its validity, presenting as a diagnostic tool productive and practical to support consultants and managers in evaluating global companies, allowing also analyze the performance of the company in developing a competitive positioning considering all the dimensions given in the diagnosis. This work eventually helped to fill the gap identified by articulating a set of reports related to services in the development of the proposed diagnosis.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDado o cenário de crescimento da participação na economia Brasileira do setor de serviço, contribuindo para uma maior competitividade, a inovação em serviços é um tema que demanda ser estudado com maior compreensão e aprofundamento. No caminho de colaborar para o avanço do número de pesquisas é que foi proposto este trabalho para o desenvolvimento de uma proposta de diagnóstico da inovação e competitividade para o setor de serviços. Para atender esse objetivo a pesquisa desenvolveu a revisão da literatura de maneira abrangente, cobrindo os termos serviço, inovação e competitividade, apresentando uma base de conhecimento integrado a proposta. A estratégia de pesquisa adotada foi à pesquisa-ação, para uma análise qualitativa do estudo da unidade em investigação. A proposta de diagnóstico desenvolvida buscou direcionar o modelo apresentado pelo Núcleo de Inovação e competitividade, ao âmbito do setor em estudo, sendo seu desenvolvimento orientado aos cinco fatores: Produção, Tecnologia, Recursos Humanos, Finanças e Marketing. Depois de construído o modelo, sua aplicação demonstrou de forma dinâmica, a sua validade, apresentando-se como um instrumento de diagnóstico produtivo e prático no sentido de apoiar consultores e gestores na avaliação global de empresas, permitindo também analisar a atuação da empresa no desenvolvimento de formas competitivas de posicionamento considerando todas as dimensões atribuídas no diagnóstico. Este trabalho, por fim, colaborou para preencher a lacuna identificada ao articular um conjunto de literatura direcionada aos serviços no desenvolvimento da proposta de diagnóstico.Universidade Federal de Santa MariaBREngenharia de ProduçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoSiluk, Julio Cezar Mairessehttp://lattes.cnpq.br/8315298509051752Simoneto, Eugênio de OliveiraRuppenthal, Janis Elisahttp://lattes.cnpq.br/7074971060238600Dalla Nora, Lissandro Dorneles2012-02-242012-02-242011-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNORA, Lissandro Dorneles Dalla. PROPOSTA DE DIAGNÓSTICO DA INOVAÇÃO E COMPETITIVIDADE NO SETOR DE SERVIÇOS. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8195ark:/26339/001300000mhm0porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-05T14:01:19Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8195Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-05T14:01:19Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
title Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
spellingShingle Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
Dalla Nora, Lissandro Dorneles
Inovação organizacional
Competitividade empresarial
Diagnóstico organizacional
Setor serviços
Organizational innovation
Business competitiveness
Organizational diagnosis
Services sector
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
title_full Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
title_fullStr Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
title_full_unstemmed Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
title_sort Proposta de diagnóstico da inovação e competitividade no setor de serviços
author Dalla Nora, Lissandro Dorneles
author_facet Dalla Nora, Lissandro Dorneles
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Siluk, Julio Cezar Mairesse
http://lattes.cnpq.br/8315298509051752
Simoneto, Eugênio de Oliveira
Ruppenthal, Janis Elisa
http://lattes.cnpq.br/7074971060238600
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla Nora, Lissandro Dorneles
dc.subject.por.fl_str_mv Inovação organizacional
Competitividade empresarial
Diagnóstico organizacional
Setor serviços
Organizational innovation
Business competitiveness
Organizational diagnosis
Services sector
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Inovação organizacional
Competitividade empresarial
Diagnóstico organizacional
Setor serviços
Organizational innovation
Business competitiveness
Organizational diagnosis
Services sector
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description Given the context of a growing stake in the Brazilian economy's service sector, contributing to increased competitiveness, innovation in services is an issue that demands to be studied in greater depth and understanding. On the way to work together to advance the number of searches is that this work was proposed to develop a proposal for diagnosis of innovation and competitiveness in the service sector. To meet this objective the research developed in the literature review in a comprehensive, covering the terms of service, innovation and competitiveness, with an integrated knowledge base of the proposal. The research strategy adopted was to action research, a qualitative analysis for the study of the unit under investigation. The proposed diagnosis developed seeks to direct the model presented by the Center for Innovation and competitiveness in the sector under study, and development geared to the five factors: Production, Technology, Human Resources, Finance and Marketing. After having constructed the model and its application demonstrated dynamically, its validity, presenting as a diagnostic tool productive and practical to support consultants and managers in evaluating global companies, allowing also analyze the performance of the company in developing a competitive positioning considering all the dimensions given in the diagnosis. This work eventually helped to fill the gap identified by articulating a set of reports related to services in the development of the proposed diagnosis.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-27
2012-02-24
2012-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NORA, Lissandro Dorneles Dalla. PROPOSTA DE DIAGNÓSTICO DA INOVAÇÃO E COMPETITIVIDADE NO SETOR DE SERVIÇOS. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8195
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000mhm0
identifier_str_mv NORA, Lissandro Dorneles Dalla. PROPOSTA DE DIAGNÓSTICO DA INOVAÇÃO E COMPETITIVIDADE NO SETOR DE SERVIÇOS. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
ark:/26339/001300000mhm0
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172362113384448