Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Wendel dos Santos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9912
Resumo: This research discusses the teaching work in the perspective of Socio- Discursive Interactionism - SDI - (Bronckart, 2009) and analyzes the representations of the educational activity of graduating students of Letras at a public university in the state of RS. The theoretical framework is based on the SDI in particular in shed that discusses the work of teachers (Bronckart; MACHADO, 2004; 2009). The methodology follows the assumptions of analysis of SDI (Bronckart 1999, 2006, 2008 , AXE, 2004, 2009; AX; Bronckart, 2004, 2009) examines excerpts from a corpus whose source texts are produced by six academics, in an interview situation, ar 8th semester of the course. The analysis and discussion of results focus on the thematic content of these texts in relation to choice of course, the "desire" to be teacher, "to be a teacher" and teaching as work. The results indicate that entering graduate degree in Letras came not with the intention of becoming a teacher of Portuguese Language and / or Literature and in relation to "be a teacher", the representation that stands out most is the one that places the teacher as the agent of the teaching / learning and the representations presented as educational work process also appear quite limited.
id UFSM_3077cf01815463a38eb7e84185c5d995
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/9912
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formaçãoRepresentations of working teachers of portuguese language teachers in trainingAgir docenteRepresentaçõesInteracionismo sociodiscursivoTeaching actRepresentationsSocio-discursive interactionismCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis research discusses the teaching work in the perspective of Socio- Discursive Interactionism - SDI - (Bronckart, 2009) and analyzes the representations of the educational activity of graduating students of Letras at a public university in the state of RS. The theoretical framework is based on the SDI in particular in shed that discusses the work of teachers (Bronckart; MACHADO, 2004; 2009). The methodology follows the assumptions of analysis of SDI (Bronckart 1999, 2006, 2008 , AXE, 2004, 2009; AX; Bronckart, 2004, 2009) examines excerpts from a corpus whose source texts are produced by six academics, in an interview situation, ar 8th semester of the course. The analysis and discussion of results focus on the thematic content of these texts in relation to choice of course, the "desire" to be teacher, "to be a teacher" and teaching as work. The results indicate that entering graduate degree in Letras came not with the intention of becoming a teacher of Portuguese Language and / or Literature and in relation to "be a teacher", the representation that stands out most is the one that places the teacher as the agent of the teaching / learning and the representations presented as educational work process also appear quite limited.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta pesquisa discute o trabalho docente na perspectiva da Interacionismo Sociodiscursivo ISD (BRONCKART, 2009) e analisa as representações sobre a atividade educacional de acadêmicos concluintes do curso de Letras de uma Universidade Pública do interior do estado do RS. A sustentação teórica tem base no quadro do ISD, em especial, na vertente que discute o trabalho do professor (BRONCKART; MACHADO, 2004; 2009), bem como a metodologia segue os pressupostos de análise do ISD (BRONCKART, 1999, 2006, 2008; MACHADO, 2004, 2009; MACHADO; BRONCKART, 2004, 2009) e examina excertos de um corpus, cuja fonte são textos produzidos por seis acadêmicos, em situação de entrevista, do 8º semestre do Curso. A análise e discussão dos resultados incidem sobre os conteúdos temáticos dos referidos textos em relação à escolha do Curso; o desejo de ser professor; o ser professor e o ensino como trabalho. Os resultados indicam que o ingresso no graduação em Letras deu-se não com o intuito de ser professor de Língua Portuguesa e/ou Literatura e em relação ao ser professor , a representação que mais se destaca é aquela que coloca o docente como o agente do processo de ensino/aprendizagem e as representações apresentadas de ensino como trabalho aparecem, ainda, bastante limitadas.Universidade Federal de Santa MariaBRLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCorrêa, Marcia Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798036P1Conto, Janete Maria dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731078T8Motta, Vaima Regina Alveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702591T0Lima, Wendel dos Santos2015-03-112015-03-112014-07-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLIMA, Wendel dos Santos. REPRESENTATIONS OF WORKING TEACHERS OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN TRAINING. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9912porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-06-14T11:51:02Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9912Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-06-14T11:51:02Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
Representations of working teachers of portuguese language teachers in training
title Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
spellingShingle Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
Lima, Wendel dos Santos
Agir docente
Representações
Interacionismo sociodiscursivo
Teaching act
Representations
Socio-discursive interactionism
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
title_full Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
title_fullStr Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
title_full_unstemmed Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
title_sort Representações do trabalho docente de professores de língua portuguesa em formação
author Lima, Wendel dos Santos
author_facet Lima, Wendel dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Corrêa, Marcia Cristina
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798036P1
Conto, Janete Maria de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731078T8
Motta, Vaima Regina Alves
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702591T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Wendel dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Agir docente
Representações
Interacionismo sociodiscursivo
Teaching act
Representations
Socio-discursive interactionism
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Agir docente
Representações
Interacionismo sociodiscursivo
Teaching act
Representations
Socio-discursive interactionism
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This research discusses the teaching work in the perspective of Socio- Discursive Interactionism - SDI - (Bronckart, 2009) and analyzes the representations of the educational activity of graduating students of Letras at a public university in the state of RS. The theoretical framework is based on the SDI in particular in shed that discusses the work of teachers (Bronckart; MACHADO, 2004; 2009). The methodology follows the assumptions of analysis of SDI (Bronckart 1999, 2006, 2008 , AXE, 2004, 2009; AX; Bronckart, 2004, 2009) examines excerpts from a corpus whose source texts are produced by six academics, in an interview situation, ar 8th semester of the course. The analysis and discussion of results focus on the thematic content of these texts in relation to choice of course, the "desire" to be teacher, "to be a teacher" and teaching as work. The results indicate that entering graduate degree in Letras came not with the intention of becoming a teacher of Portuguese Language and / or Literature and in relation to "be a teacher", the representation that stands out most is the one that places the teacher as the agent of the teaching / learning and the representations presented as educational work process also appear quite limited.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-17
2015-03-11
2015-03-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Wendel dos Santos. REPRESENTATIONS OF WORKING TEACHERS OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN TRAINING. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9912
identifier_str_mv LIMA, Wendel dos Santos. REPRESENTATIONS OF WORKING TEACHERS OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN TRAINING. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922128283828224