A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcolan, Angela Focking
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000014rk8
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104
Resumo: This research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research.
id UFSM_3fbbf6f3899763ef49a515e6c7d79bdc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/8104
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiaresThe influence of a business game over the perception of the necessity of development of managerial skills by participants of family businessJogo de empresasEmpresas familiaresCompetênciasBusiness gameFamily companiesSkillsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO objetivo desta dissertação é o de estudar as influências do jogo de empresa na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares da cidade de Santa Maria, (RS). Uma vez que tais empresas apresentam configurações que se confundem na relação família, negócio e propriedade. A abordagem desenvolvida no estudo utilizou um conjunto de métodos encadeados de pesquisa, operacionalizados através do desenvolvimento de uma atividade de extensão universitária, que inverteu o desenho habitual de pesquisa nas ciências administrativas, levando desta forma as empresas para academia. Os elementos teóricos que fundamentaram a realização o estudo derivaram de três grandes eixos: jogos de empresas, empresas familiares e percepção. O jogo aplicado foi o Metaltec voltado à qualificação de gestores de micro e pequenas indústrias. Para validação da influência do jogo de empresa no processo de percepção da necessidade de desenvolvimento de competências gerenciais, mediuse um conjunto de informações em dois momentos: pré aplicação do jogo, pós aplicação do jogo, através de instrumentos de coleta de dados, estruturado. A população e amostra foi formada por 11 integrantes de empresas familiares, enquadrados no modelo dos três círculos da empresa familiar, de Gersick et al.(1999). Os resultados obtidos indicaram que o jogo de empresa instigou os participantes a buscarem desenvolverem suas habilidades de gerenciamento, as conclusões permitiram refletir que o gerenciamento habilidoso é revertido em resultados financeiros nas organizações, além de permitirem recomendações para futuras pesquisas.Universidade Federal de Santa MariaBREngenharia de ProduçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoRabenschlag, Denis Rasquinhttp://lattes.cnpq.br/5008073653404072Kopittke, Bruno Hartmuthttp://lattes.cnpq.br/4671992002507536Fossá, Maria Ivete Trevisanhttp://lattes.cnpq.br/0718561583412717Marcolan, Angela Focking2009-06-292009-06-292009-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104ark:/26339/0013000014rk8porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-28T14:02:39Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8104Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-28T14:02:39Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
The influence of a business game over the perception of the necessity of development of managerial skills by participants of family business
title A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
spellingShingle A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
Marcolan, Angela Focking
Jogo de empresas
Empresas familiares
Competências
Business game
Family companies
Skills
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
title_full A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
title_fullStr A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
title_full_unstemmed A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
title_sort A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
author Marcolan, Angela Focking
author_facet Marcolan, Angela Focking
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rabenschlag, Denis Rasquin
http://lattes.cnpq.br/5008073653404072
Kopittke, Bruno Hartmut
http://lattes.cnpq.br/4671992002507536
Fossá, Maria Ivete Trevisan
http://lattes.cnpq.br/0718561583412717
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcolan, Angela Focking
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo de empresas
Empresas familiares
Competências
Business game
Family companies
Skills
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Jogo de empresas
Empresas familiares
Competências
Business game
Family companies
Skills
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description This research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-29
2009-06-29
2009-03-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000014rk8
identifier_str_mv MARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
ark:/26339/0013000014rk8
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172449295138816