A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000014rk8 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104 |
Resumo: | This research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research. |
id |
UFSM_3fbbf6f3899763ef49a515e6c7d79bdc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/8104 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiaresThe influence of a business game over the perception of the necessity of development of managerial skills by participants of family businessJogo de empresasEmpresas familiaresCompetênciasBusiness gameFamily companiesSkillsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO objetivo desta dissertação é o de estudar as influências do jogo de empresa na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares da cidade de Santa Maria, (RS). Uma vez que tais empresas apresentam configurações que se confundem na relação família, negócio e propriedade. A abordagem desenvolvida no estudo utilizou um conjunto de métodos encadeados de pesquisa, operacionalizados através do desenvolvimento de uma atividade de extensão universitária, que inverteu o desenho habitual de pesquisa nas ciências administrativas, levando desta forma as empresas para academia. Os elementos teóricos que fundamentaram a realização o estudo derivaram de três grandes eixos: jogos de empresas, empresas familiares e percepção. O jogo aplicado foi o Metaltec voltado à qualificação de gestores de micro e pequenas indústrias. Para validação da influência do jogo de empresa no processo de percepção da necessidade de desenvolvimento de competências gerenciais, mediuse um conjunto de informações em dois momentos: pré aplicação do jogo, pós aplicação do jogo, através de instrumentos de coleta de dados, estruturado. A população e amostra foi formada por 11 integrantes de empresas familiares, enquadrados no modelo dos três círculos da empresa familiar, de Gersick et al.(1999). Os resultados obtidos indicaram que o jogo de empresa instigou os participantes a buscarem desenvolverem suas habilidades de gerenciamento, as conclusões permitiram refletir que o gerenciamento habilidoso é revertido em resultados financeiros nas organizações, além de permitirem recomendações para futuras pesquisas.Universidade Federal de Santa MariaBREngenharia de ProduçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoRabenschlag, Denis Rasquinhttp://lattes.cnpq.br/5008073653404072Kopittke, Bruno Hartmuthttp://lattes.cnpq.br/4671992002507536Fossá, Maria Ivete Trevisanhttp://lattes.cnpq.br/0718561583412717Marcolan, Angela Focking2009-06-292009-06-292009-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104ark:/26339/0013000014rk8porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-28T14:02:39Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8104Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-28T14:02:39Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares The influence of a business game over the perception of the necessity of development of managerial skills by participants of family business |
title |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
spellingShingle |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares Marcolan, Angela Focking Jogo de empresas Empresas familiares Competências Business game Family companies Skills CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
title_full |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
title_fullStr |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
title_full_unstemmed |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
title_sort |
A influência de um jogo de empresas na percepção da necessidade de desenvolvimento de competências em integrantes de empresas familiares |
author |
Marcolan, Angela Focking |
author_facet |
Marcolan, Angela Focking |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rabenschlag, Denis Rasquin http://lattes.cnpq.br/5008073653404072 Kopittke, Bruno Hartmut http://lattes.cnpq.br/4671992002507536 Fossá, Maria Ivete Trevisan http://lattes.cnpq.br/0718561583412717 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcolan, Angela Focking |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo de empresas Empresas familiares Competências Business game Family companies Skills CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
topic |
Jogo de empresas Empresas familiares Competências Business game Family companies Skills CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This research aims at studying the influences of the business game over the perception of the necessity of managerial skills development by participants of family companies in Santa Maria, (RS). These companies present characteristics that become confusing in the relation among family, business and property. This study adopted a group of methods operacionalized through the development of an activity of university extension that changed the usual research in the administrative sciences, bringing the companies to the university. The theoretical approach in this study is based on three themes: business game, family business and perception. The game applied was the Metaltec Business Game focusing on the qualification of managers of micro and small companies. In order to test the influence of the business game on the process of perception of the necessity of managerial skills development, it was collected a structured group of data in two moments: before and after the application of the game. The population and sample of this study was constituted by 11 participants of family companies, classified in the model of the three circles by de Gersick et al.(1999). The results showed that the business game stimulated the participants to develop their managerial skills. The conclusions indicate that the skillful management contributes to organizations financial benefits, besides providing recommendations for future research. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-29 2009-06-29 2009-03-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000014rk8 |
identifier_str_mv |
MARCOLAN, Angela Focking. THE INFLUENCE OF A BUSINESS GAME OVER THE PERCEPTION OF THE NECESSITY OF DEVELOPMENT OF MANAGERIAL SKILLS BY PARTICIPANTS OF FAMILY BUSINESS. 2009. 105 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. ark:/26339/0013000014rk8 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Engenharia de Produção UFSM Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Engenharia de Produção UFSM Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172449295138816 |