Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Renata Cezar
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990
Resumo: This dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions.
id UFSM_43b30eacc7c9fb43394484653d7a7e6e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/11990
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubelianaAnalysis of mathematical questions of the Enem: a proposal for the use of geogebra in ausubelian perspectiveTeoria da aprendizagem significativaGeoGebraExame Nacional do Ensino MédioMeaningful learning theoryGeoGebraNational High School ExamCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions.Esta dissertação descreve os resultados de uma pesquisa que buscou investigar as contribuições da utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), em particular o software GeoGebra, no processo de aquisição de significados na perspectiva Ausubeliana, na resolução de questões de Matemática do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) adaptadas. A pesquisa foi aplicada no segundo semestre do ano de 2016, junto aos participantes de dois minicursos na área de Educação Matemática na Universidade Federal de Santa Maria. A utilização da Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) se justifica por proporcionar aos sujeitos da pesquisa, a possibilidade de re/construção de conhecimentos matemáticos significativos. O referencial teórico baseou-se em pesquisadores da área de Educação e Educação Matemática que defendem a utilização da TAS e das TIC em sala de aula como instrumento potencializador para a promoção da Aprendizagem Significativa. A pesquisa foi desenvolvida numa abordagem qualitativa e os instrumentos utilizados foram questionários, registros dos participantes referentes às resoluções das situações-problema e observações da pesquisadora. A análise dos dados sugere que a utilização da TAS aliada ao uso do GeoGebra pode contribuir de maneira potencialmente significativa na aprendizagem dos conteúdos matemáticos associados às questões do ENEM adaptadas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducação Matemática e Ensino de FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaCentro de Ciências Naturais e ExatasVielmo, Sandra Elizahttp://lattes.cnpq.br/7959357283282286Bulegon, Ana Marlihttp://lattes.cnpq.br/1315096515847809Santarosa, Maria Cecília Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7310867402763253Pinto, Renata Cezar2017-11-08T13:05:01Z2017-11-08T13:05:01Z2016-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2017-11-08T13:05:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/11990Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2017-11-08T13:05:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
Analysis of mathematical questions of the Enem: a proposal for the use of geogebra in ausubelian perspective
title Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
spellingShingle Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
Pinto, Renata Cezar
Teoria da aprendizagem significativa
GeoGebra
Exame Nacional do Ensino Médio
Meaningful learning theory
GeoGebra
National High School Exam
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
title_full Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
title_fullStr Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
title_full_unstemmed Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
title_sort Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
author Pinto, Renata Cezar
author_facet Pinto, Renata Cezar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vielmo, Sandra Eliza
http://lattes.cnpq.br/7959357283282286
Bulegon, Ana Marli
http://lattes.cnpq.br/1315096515847809
Santarosa, Maria Cecília Pereira
http://lattes.cnpq.br/7310867402763253
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Renata Cezar
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da aprendizagem significativa
GeoGebra
Exame Nacional do Ensino Médio
Meaningful learning theory
GeoGebra
National High School Exam
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Teoria da aprendizagem significativa
GeoGebra
Exame Nacional do Ensino Médio
Meaningful learning theory
GeoGebra
National High School Exam
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-21
2017-11-08T13:05:01Z
2017-11-08T13:05:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922024070053888