Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990 |
Resumo: | This dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions. |
id |
UFSM_43b30eacc7c9fb43394484653d7a7e6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/11990 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubelianaAnalysis of mathematical questions of the Enem: a proposal for the use of geogebra in ausubelian perspectiveTeoria da aprendizagem significativaGeoGebraExame Nacional do Ensino MédioMeaningful learning theoryGeoGebraNational High School ExamCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions.Esta dissertação descreve os resultados de uma pesquisa que buscou investigar as contribuições da utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), em particular o software GeoGebra, no processo de aquisição de significados na perspectiva Ausubeliana, na resolução de questões de Matemática do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) adaptadas. A pesquisa foi aplicada no segundo semestre do ano de 2016, junto aos participantes de dois minicursos na área de Educação Matemática na Universidade Federal de Santa Maria. A utilização da Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) se justifica por proporcionar aos sujeitos da pesquisa, a possibilidade de re/construção de conhecimentos matemáticos significativos. O referencial teórico baseou-se em pesquisadores da área de Educação e Educação Matemática que defendem a utilização da TAS e das TIC em sala de aula como instrumento potencializador para a promoção da Aprendizagem Significativa. A pesquisa foi desenvolvida numa abordagem qualitativa e os instrumentos utilizados foram questionários, registros dos participantes referentes às resoluções das situações-problema e observações da pesquisadora. A análise dos dados sugere que a utilização da TAS aliada ao uso do GeoGebra pode contribuir de maneira potencialmente significativa na aprendizagem dos conteúdos matemáticos associados às questões do ENEM adaptadas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducação Matemática e Ensino de FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaCentro de Ciências Naturais e ExatasVielmo, Sandra Elizahttp://lattes.cnpq.br/7959357283282286Bulegon, Ana Marlihttp://lattes.cnpq.br/1315096515847809Santarosa, Maria Cecília Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7310867402763253Pinto, Renata Cezar2017-11-08T13:05:01Z2017-11-08T13:05:01Z2016-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2017-11-08T13:05:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/11990Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2017-11-08T13:05:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana Analysis of mathematical questions of the Enem: a proposal for the use of geogebra in ausubelian perspective |
title |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
spellingShingle |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana Pinto, Renata Cezar Teoria da aprendizagem significativa GeoGebra Exame Nacional do Ensino Médio Meaningful learning theory GeoGebra National High School Exam CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
title_full |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
title_fullStr |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
title_full_unstemmed |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
title_sort |
Análise de questões de matemática do Enem: uma proposta de utilização do geogebra na perspectiva ausubeliana |
author |
Pinto, Renata Cezar |
author_facet |
Pinto, Renata Cezar |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vielmo, Sandra Eliza http://lattes.cnpq.br/7959357283282286 Bulegon, Ana Marli http://lattes.cnpq.br/1315096515847809 Santarosa, Maria Cecília Pereira http://lattes.cnpq.br/7310867402763253 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Renata Cezar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da aprendizagem significativa GeoGebra Exame Nacional do Ensino Médio Meaningful learning theory GeoGebra National High School Exam CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Teoria da aprendizagem significativa GeoGebra Exame Nacional do Ensino Médio Meaningful learning theory GeoGebra National High School Exam CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation describes the results of a research that sought to investigate the contributions of the use of Information and Communication Technologies (ICT), in particular GeoGebra software, in the process of acquisition of meanings in the Ausubelian perspective, in the resolution of Mathematics questions of the National High School Examination (ENEM) adapted. The survey was applied in the second half of 2016, together with the participants of two minicourses in the area of Mathematics Education at the Federal University of Santa Maria. The use of Meaningful Learning Theory (MLT) is justified by providing the subjects of the research, the possibility of re/construction of meanings mathematical knowledge. The theoretical reference was based on researchers in the area of Education and Mathematics Education who advocate the use of MLT and ICT In the classroom as an empowering tool for the promotion of Meaningful Learning. The research was developed in a qualitative approach and the instruments used were questionnaires, participants records referring to the resolutions of the problem situations and the observations of the researcher. The analysis of the data suggests that the use of MLT allied to the use of GeoGebra can contribute in a potentially meaningful way in the learning of the mathematical contents associated with the adapted ENEM questions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-21 2017-11-08T13:05:01Z 2017-11-08T13:05:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação Matemática e Ensino de Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação Matemática e Ensino de Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922024070053888 |