Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000bxc8 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575 |
Resumo: | This dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students. |
id |
UFSM_46fa0ff01ca46521ce82ddde3fad2f7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/19575 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didáticoError analysis of OBMEP issues resolution: a proposal to use GeoGebra as a teaching resourcePerímetroÁreaQuestões da OBMEPAnálise de errosGeoGebraPerimeterAreaOBMEP IssuesError analysisGeoGebraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students.Esta dissertação tem a seguinte questão norteadora: Quais as contribuições da análise de erros e do GeoGebra para a apropriação/diferenciação das grandezas perímetro e área? Para responder o questionamento, inicialmente foi realizada uma análise de erros cometidos por alunos nas resoluções de questões da OBMEP adaptadas, segundo a classificação proposta por Radatz (1979). A partir da análise foram propostas estratégias de resolução de outras questões adaptadas da OBMEP com o auxílio software GeoGebra. A pesquisa foi realizada na Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, do município de São João do Polêsine – RS e contou com a participação de doze alunos do 7º, 8º e 9º anos do Ensino Fundamental. Com base nas respostas dos questionários inicial e final, do quadro resumo e das análises das resoluções das questões, verificou-se que a análise de erros e o GeoGebra contribuíram no desenvolvimento da apropriação e diferenciação das grandezas perímetro e área no grupo de alunos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaCentro de Ciências Naturais e ExatasVielmo, Sandra Elizahttp://lattes.cnpq.br/7959357283282286Mathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Bisognin, Elenihttp://lattes.cnpq.br/0872986001066865Noguti, Fabiane Cristina Höpnerhttp://lattes.cnpq.br/1247690905207985Vendruscolo, Thaís2020-02-13T14:22:51Z2020-02-13T14:22:51Z2019-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575ark:/26339/001300000bxc8porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2020-02-14T06:01:04Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19575Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2020-02-14T06:01:04Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático Error analysis of OBMEP issues resolution: a proposal to use GeoGebra as a teaching resource |
title |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
spellingShingle |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático Vendruscolo, Thaís Perímetro Área Questões da OBMEP Análise de erros GeoGebra Perimeter Area OBMEP Issues Error analysis GeoGebra CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
title_full |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
title_fullStr |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
title_full_unstemmed |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
title_sort |
Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático |
author |
Vendruscolo, Thaís |
author_facet |
Vendruscolo, Thaís |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vielmo, Sandra Eliza http://lattes.cnpq.br/7959357283282286 Mathias, Carmen Vieira http://lattes.cnpq.br/0112509701698645 Bisognin, Eleni http://lattes.cnpq.br/0872986001066865 Noguti, Fabiane Cristina Höpner http://lattes.cnpq.br/1247690905207985 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vendruscolo, Thaís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perímetro Área Questões da OBMEP Análise de erros GeoGebra Perimeter Area OBMEP Issues Error analysis GeoGebra CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Perímetro Área Questões da OBMEP Análise de erros GeoGebra Perimeter Area OBMEP Issues Error analysis GeoGebra CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-29 2020-02-13T14:22:51Z 2020-02-13T14:22:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000bxc8 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000bxc8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172318828167168 |