Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vendruscolo, Thaís
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000bxc8
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575
Resumo: This dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students.
id UFSM_46fa0ff01ca46521ce82ddde3fad2f7b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/19575
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didáticoError analysis of OBMEP issues resolution: a proposal to use GeoGebra as a teaching resourcePerímetroÁreaQuestões da OBMEPAnálise de errosGeoGebraPerimeterAreaOBMEP IssuesError analysisGeoGebraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students.Esta dissertação tem a seguinte questão norteadora: Quais as contribuições da análise de erros e do GeoGebra para a apropriação/diferenciação das grandezas perímetro e área? Para responder o questionamento, inicialmente foi realizada uma análise de erros cometidos por alunos nas resoluções de questões da OBMEP adaptadas, segundo a classificação proposta por Radatz (1979). A partir da análise foram propostas estratégias de resolução de outras questões adaptadas da OBMEP com o auxílio software GeoGebra. A pesquisa foi realizada na Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, do município de São João do Polêsine – RS e contou com a participação de doze alunos do 7º, 8º e 9º anos do Ensino Fundamental. Com base nas respostas dos questionários inicial e final, do quadro resumo e das análises das resoluções das questões, verificou-se que a análise de erros e o GeoGebra contribuíram no desenvolvimento da apropriação e diferenciação das grandezas perímetro e área no grupo de alunos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaCentro de Ciências Naturais e ExatasVielmo, Sandra Elizahttp://lattes.cnpq.br/7959357283282286Mathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Bisognin, Elenihttp://lattes.cnpq.br/0872986001066865Noguti, Fabiane Cristina Höpnerhttp://lattes.cnpq.br/1247690905207985Vendruscolo, Thaís2020-02-13T14:22:51Z2020-02-13T14:22:51Z2019-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575ark:/26339/001300000bxc8porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2020-02-14T06:01:04Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19575Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2020-02-14T06:01:04Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
Error analysis of OBMEP issues resolution: a proposal to use GeoGebra as a teaching resource
title Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
spellingShingle Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
Vendruscolo, Thaís
Perímetro
Área
Questões da OBMEP
Análise de erros
GeoGebra
Perimeter
Area
OBMEP Issues
Error analysis
GeoGebra
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
title_full Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
title_fullStr Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
title_full_unstemmed Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
title_sort Análise de erros na resolução de questões da OBMEP: uma proposta de utilização do GeoGebra como recurso didático
author Vendruscolo, Thaís
author_facet Vendruscolo, Thaís
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vielmo, Sandra Eliza
http://lattes.cnpq.br/7959357283282286
Mathias, Carmen Vieira
http://lattes.cnpq.br/0112509701698645
Bisognin, Eleni
http://lattes.cnpq.br/0872986001066865
Noguti, Fabiane Cristina Höpner
http://lattes.cnpq.br/1247690905207985
dc.contributor.author.fl_str_mv Vendruscolo, Thaís
dc.subject.por.fl_str_mv Perímetro
Área
Questões da OBMEP
Análise de erros
GeoGebra
Perimeter
Area
OBMEP Issues
Error analysis
GeoGebra
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Perímetro
Área
Questões da OBMEP
Análise de erros
GeoGebra
Perimeter
Area
OBMEP Issues
Error analysis
GeoGebra
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation has as its guiding question: What are the contributions of error analysis and GeoGebra to the appropriation / differentiation of the perimeter and area quantities? To answer the question, an analysis of errors made by students was initially performed on the resolutions of modified OBMEP questions, according to the classification proposed by Radatz (1979). From the analysis, strategies were proposed to solve other questions adapted from OBMEP with the support of GeoGebra software. The research was carried out at the João XXIII Basic Education State School, in the city of São João do Polêsine - RS and had the participation of twelve students from 7th, 8th and 9th grades of middle school. Based on the answers of the initial and final questionnaires, the summary table and the analysis of the question resolutions, it was found that the error analysis and GeoGebra contributed to the development of the appropriation and differentiation of the perimeter and area quantities in the group of students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-29
2020-02-13T14:22:51Z
2020-02-13T14:22:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000bxc8
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19575
identifier_str_mv ark:/26339/001300000bxc8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172318828167168