Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picolotto, Patricia
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22838
Resumo: Education is one way of providing social integration and knowledge, and this integration within the prison system is one of the best ways to ensure a decent future for prisoners when they acquire freedom. The objective of this study is to identify, within the 4th Penitentiary Region of the State of Rio Grande do Sul, the magnitude of the teaching application within the prison environment, as a mechanism for the re-socialization of the inmates. The research will deal with a qualitative approach, with some aspects of quantitative analysis. The quantitative approach occurred through a secondary data survey, while the qualitative approach was conducted through an exploratory research, characterized as a case study of the single type incorporated, and a structured interview. The academic relevance to this theme is through the enrichment of the theme in future studies and greater knowledge about the subject by the academic population. As for professional relevance, this research is based on the improvement of the existing Political-Pedagogical Plan, so that education is actually applied in the state prison context, thus reducing the bureaucracy and slowness that involves the creation, approval of the plan and subsequent implantation. Through the data collected, it was evidenced that the implementation of education, in some way, contributes to the re-socialization of prisoners from the 4th Prison Region.
id UFSM_4a3625230a89183cfb9bff937ff1197b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/22838
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisionalRessocialization of prisoners? The magnitude of application of education in the prison environmentEducaçãoSistema prisionalRessocializaçãoPresosEducationPrison systemRestocializationPrisonersCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICAEducation is one way of providing social integration and knowledge, and this integration within the prison system is one of the best ways to ensure a decent future for prisoners when they acquire freedom. The objective of this study is to identify, within the 4th Penitentiary Region of the State of Rio Grande do Sul, the magnitude of the teaching application within the prison environment, as a mechanism for the re-socialization of the inmates. The research will deal with a qualitative approach, with some aspects of quantitative analysis. The quantitative approach occurred through a secondary data survey, while the qualitative approach was conducted through an exploratory research, characterized as a case study of the single type incorporated, and a structured interview. The academic relevance to this theme is through the enrichment of the theme in future studies and greater knowledge about the subject by the academic population. As for professional relevance, this research is based on the improvement of the existing Political-Pedagogical Plan, so that education is actually applied in the state prison context, thus reducing the bureaucracy and slowness that involves the creation, approval of the plan and subsequent implantation. Through the data collected, it was evidenced that the implementation of education, in some way, contributes to the re-socialization of prisoners from the 4th Prison Region.A educação é uma das formas de proporcionar a integração social e conhecimentos, sendo essa integração, dentro do sistema penitenciário, uma das melhores maneiras de assegurar um futuro digno aos reclusos quando estes adquirirem a liberdade. O objetivo deste estudo é identificar, dentro da 4ª Região Penitenciária do Estado do Rio Grande do Sul, a magnitude da aplicação do ensino dentro do ambiente prisional, como mecanismo para a ressocialização dos apenados. A pesquisa trata de uma abordagem qualitativa, com alguns aspectos de análise quantitativa. A abordagem quantitativa ocorreu por meio de uma pesquisa de levantamento de dados secundários, já a abordagem qualitativa foi realizada através de uma pesquisa exploratória, caracterizada como um estudo de caso do tipo único incorporado, sendo feita uma entrevista estruturada. A relevância acadêmica para esse tema se dá através do enriquecimento do tema em estudos futuros e maior conhecimento sobre o assunto pela população acadêmica. Quanto a relevância profissional, esta pesquisa se embasa na melhora do Plano Político-Pedagógico existente, a fim de que seja realmente aplicada a educação no contexto prisional do Estado, reduzindo assim, a burocracia e a morosidade que envolve a criação, aprovação do plano e posterior implantação. Através dos dados coletados foi evidenciado que a implantação da educação, de alguma forma, contribui para a ressocialização dos apenados da 4ª Região Penitenciária.Universidade Federal de Santa MariaBrasilAdministração PúblicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações PúblicasCentro de Ciências Sociais e HumanasPinto, Nelson Guilherme Machadohttp://lattes.cnpq.br/5647891554789516Coronel, Daniel ArrudaSöhngen, Clarice Beatriz da CostaPicolotto, Patricia2021-11-18T12:33:00Z2021-11-18T12:33:00Z2019-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22838porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-04-18T11:51:31Zoai:repositorio.ufsm.br:1/22838Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-04-18T11:51:31Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
Ressocialization of prisoners? The magnitude of application of education in the prison environment
title Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
spellingShingle Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
Picolotto, Patricia
Educação
Sistema prisional
Ressocialização
Presos
Education
Prison system
Restocialization
Prisoners
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
title_short Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
title_full Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
title_fullStr Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
title_full_unstemmed Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
title_sort Ressocialização de apenados? A magnitude da aplicação do ensino no ambiente prisional
author Picolotto, Patricia
author_facet Picolotto, Patricia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pinto, Nelson Guilherme Machado
http://lattes.cnpq.br/5647891554789516
Coronel, Daniel Arruda
Söhngen, Clarice Beatriz da Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Picolotto, Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Sistema prisional
Ressocialização
Presos
Education
Prison system
Restocialization
Prisoners
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
topic Educação
Sistema prisional
Ressocialização
Presos
Education
Prison system
Restocialization
Prisoners
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
description Education is one way of providing social integration and knowledge, and this integration within the prison system is one of the best ways to ensure a decent future for prisoners when they acquire freedom. The objective of this study is to identify, within the 4th Penitentiary Region of the State of Rio Grande do Sul, the magnitude of the teaching application within the prison environment, as a mechanism for the re-socialization of the inmates. The research will deal with a qualitative approach, with some aspects of quantitative analysis. The quantitative approach occurred through a secondary data survey, while the qualitative approach was conducted through an exploratory research, characterized as a case study of the single type incorporated, and a structured interview. The academic relevance to this theme is through the enrichment of the theme in future studies and greater knowledge about the subject by the academic population. As for professional relevance, this research is based on the improvement of the existing Political-Pedagogical Plan, so that education is actually applied in the state prison context, thus reducing the bureaucracy and slowness that involves the creation, approval of the plan and subsequent implantation. Through the data collected, it was evidenced that the implementation of education, in some way, contributes to the re-socialization of prisoners from the 4th Prison Region.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-09
2021-11-18T12:33:00Z
2021-11-18T12:33:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22838
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22838
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Administração Pública
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas
Centro de Ciências Sociais e Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Administração Pública
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas
Centro de Ciências Sociais e Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922042982170624