A sala de aula de filosofia como espaço de vivências transformadoras: interculturalidade e amorosidade na formação docente
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12049 |
Resumo: | He theme of this research is focused on the training of professor of philosophy based on the same aspects of intercultural and loveliness. For the teacher can develop an emancipatory pedagogical practice teacher / pupil in exchange for meaningful experiences. Investigative space is determined as the classroom context of a Public School in the city of Rosário do Sul - RS. In this sense, we noted the need to reflect on the action of Philosophy teacher making it necessary to an understanding about the knowledge and practices that the academy is providing this professional education. Given these considerations point out as significant element the limitations of a pedagogical practice that ignores the culture and life experiences of the student, since for the construction of knowledge the desire for learning is required. Thus, affective relationship is a prerequisite for a personal and social emancipation of the subject. The affection in this research context is perceived as a broader meaning, referring to the experiences of individuals and forms of more complex and essentially human expression. .In Addition, we understand that the teacher needs to develop a critical approach to help build a school from the real, the significant and love. For this, we point out that emancipation is grounded in the knowledge and the teacher do in the relations of affection, respect and recognition as possibilities to rebuild and reinvent the history and knowledge as a fundamental part of freedom. |
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A sala de aula de filosofia como espaço de vivências transformadoras: interculturalidade e amorosidade na formação docenteThe classroom of filosofia as vivence manufacturing facilities: interculturality and loveliness in teacher trainingEducaçãoFormação humanaLiberdadeEducationHuman formationHuman formationFreedomCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHe theme of this research is focused on the training of professor of philosophy based on the same aspects of intercultural and loveliness. For the teacher can develop an emancipatory pedagogical practice teacher / pupil in exchange for meaningful experiences. Investigative space is determined as the classroom context of a Public School in the city of Rosário do Sul - RS. In this sense, we noted the need to reflect on the action of Philosophy teacher making it necessary to an understanding about the knowledge and practices that the academy is providing this professional education. Given these considerations point out as significant element the limitations of a pedagogical practice that ignores the culture and life experiences of the student, since for the construction of knowledge the desire for learning is required. Thus, affective relationship is a prerequisite for a personal and social emancipation of the subject. The affection in this research context is perceived as a broader meaning, referring to the experiences of individuals and forms of more complex and essentially human expression. .In Addition, we understand that the teacher needs to develop a critical approach to help build a school from the real, the significant and love. For this, we point out that emancipation is grounded in the knowledge and the teacher do in the relations of affection, respect and recognition as possibilities to rebuild and reinvent the history and knowledge as a fundamental part of freedom.O tema desta investigação está centrado na formação do professor de Filosofia tendo como base da mesma aspectos da interculturalidade e da amorosidade como vivências significativas no processo de formação docente. Tal perspectiva aponta para o desenvolvimento de uma prática pedagógica emancipadora entre professor/aluno. O espaço investigativo é determinado como sendo o contexto da sala de aula de uma Escola Pública Estadual da cidade de Rosário do Sul - RS. Nesse sentido, evidenciamos a necessidade de se refletir sobre a ação do professor de Filosofia, fazendo-se necessário um entendimento acerca dos saberes e fazeres que a academia está proporcionando a esse profissional da educação. Diante de tais considerações, apontamos como elemento significativo as limitações de uma prática pedagógica que desconsidera a cultura e as vivências de vida do aluno, visto que, para a construção do conhecimento, o desejo pelo aprendizado é necessário. Dessa forma, o reconhecimento e a relação afetiva é condição básica para uma emancipação pessoal e social do sujeito. A afetividade nesse contexto de investigação é percebida como uma significação mais ampla, referindo-se às vivências dos indivíduos e às formas de expressão mais complexas e essencialmente humanas. Além disso, compreendemos que o professor precisa desenvolver uma visão crítica para auxiliar na construção de um educar a partir do real, da cultura, do cognitivo e do afetivo. Entendemos que a emancipação está calcada no saber e no fazer docente, nas relações de afeto, respeito e reconhecimento como possibilidades de reconstruir e reinventar a história e o conhecimento como parte fundamental à liberdade.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoBarcelos, Valdo Hermes de Limahttp://lattes.cnpq.br/7447760896466057Kunz, Elenorhttp://lattes.cnpq.br/0451631464832830Antunes, Helenise Sangoihttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151Leães Filho, Wenceslau Virgilio Cardosohttp://lattes.cnpq.br/9644232490423064Scott Junior, Valmorhttp://lattes.cnpq.br/9806421589183882Carvalho, Elvio de2017-11-20T11:33:32Z2017-11-20T11:33:32Z2016-12-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12049ark:/26339/001300000m9bhporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-11T15:49:52Zoai:repositorio.ufsm.br:1/12049Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-11T15:49:52Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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