Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000001cph |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582 |
Resumo: | In 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections. |
id |
UFSM_4e493b0b0b4c46e1482d25f7d7c74d28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/24582 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professoresCartographic projections: an experience in the open book of mathematics and in continuing education of teachersProjeções cartográficasMaterial didáticoBNCC (Base Nacional Comum Curricular)Relato de experiênciaCartographic projectionsDidactic materialExperience reportCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAIn 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections.Em 2018 foi divulgada a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que visa determinar as competências (gerais e específicas), as habilidades e as aprendizagens essenciais que devem ser desenvolvidas durante cada etapa da educação básica. A BNCC trouxe uma habilidade voltada à compreensão das Projeções Cartográficas na disciplina de Matemática a ser cursada no Ensino Médio. Pensando em como as habilidades da BNCC podem ser trabalhadas em sala de aula, um grupo de professores, incluindo o autor dessa dissertação, vem redigindo um material didático, denominado Livro Aberto de Matemática (LAM), em que o tópico Projeções Cartográficas é abordado conforme preconiza a BNCC. Durante a redação do material, em vários momentos surgiram dúvidas de quanto o professor de matemática está preparado para lecionar esse tópico. Assim, a presente dissertação, tem por objetivo investigar os saberes dos professores de Matemática (e graduandos) sobre Projeções Cartográficas. Para cumprir tal objetivo, elaboramos e aplicamos uma Oficina realizada de forma remota, que possuiu atividades síncronas e assíncronas. Durante a Oficina, apresentamos o capítulo criado sobre Projeções Cartográficas, discutimos algumas atividades junto aos participantes e utilizamos como instrumento para coleta de dados questionários e gravações dos encontros síncronos. Por meio de uma análise qualitativa das respostas dos participantes aos questionários disponibilizados e interações realizadas durante a Oficina, concluímos que a maioria dos participantes não sente segurança para lecionar Projeções Cartográficas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Pansonato, Claudia CandidaCrissaff, Lhaylla dos SantosZanon, Lucas Schimith2022-05-30T14:59:30Z2022-05-30T14:59:30Z2022-01-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582ark:/26339/0013000001cphporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-30T14:59:30Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24582Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:18:25.207252Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores Cartographic projections: an experience in the open book of mathematics and in continuing education of teachers |
title |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
spellingShingle |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores Zanon, Lucas Schimith Projeções cartográficas Material didático BNCC (Base Nacional Comum Curricular) Relato de experiência Cartographic projections Didactic material Experience report CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
title_full |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
title_fullStr |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
title_full_unstemmed |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
title_sort |
Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores |
author |
Zanon, Lucas Schimith |
author_facet |
Zanon, Lucas Schimith |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mathias, Carmen Vieira http://lattes.cnpq.br/0112509701698645 Pansonato, Claudia Candida Crissaff, Lhaylla dos Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanon, Lucas Schimith |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeções cartográficas Material didático BNCC (Base Nacional Comum Curricular) Relato de experiência Cartographic projections Didactic material Experience report CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Projeções cartográficas Material didático BNCC (Base Nacional Comum Curricular) Relato de experiência Cartographic projections Didactic material Experience report CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-30T14:59:30Z 2022-05-30T14:59:30Z 2022-01-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000001cph |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000001cph |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1814439710001463296 |