Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanon, Lucas Schimith
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000001cph
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582
Resumo: In 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections.
id UFSM_4e493b0b0b4c46e1482d25f7d7c74d28
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/24582
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professoresCartographic projections: an experience in the open book of mathematics and in continuing education of teachersProjeções cartográficasMaterial didáticoBNCC (Base Nacional Comum Curricular)Relato de experiênciaCartographic projectionsDidactic materialExperience reportCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAIn 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections.Em 2018 foi divulgada a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que visa determinar as competências (gerais e específicas), as habilidades e as aprendizagens essenciais que devem ser desenvolvidas durante cada etapa da educação básica. A BNCC trouxe uma habilidade voltada à compreensão das Projeções Cartográficas na disciplina de Matemática a ser cursada no Ensino Médio. Pensando em como as habilidades da BNCC podem ser trabalhadas em sala de aula, um grupo de professores, incluindo o autor dessa dissertação, vem redigindo um material didático, denominado Livro Aberto de Matemática (LAM), em que o tópico Projeções Cartográficas é abordado conforme preconiza a BNCC. Durante a redação do material, em vários momentos surgiram dúvidas de quanto o professor de matemática está preparado para lecionar esse tópico. Assim, a presente dissertação, tem por objetivo investigar os saberes dos professores de Matemática (e graduandos) sobre Projeções Cartográficas. Para cumprir tal objetivo, elaboramos e aplicamos uma Oficina realizada de forma remota, que possuiu atividades síncronas e assíncronas. Durante a Oficina, apresentamos o capítulo criado sobre Projeções Cartográficas, discutimos algumas atividades junto aos participantes e utilizamos como instrumento para coleta de dados questionários e gravações dos encontros síncronos. Por meio de uma análise qualitativa das respostas dos participantes aos questionários disponibilizados e interações realizadas durante a Oficina, concluímos que a maioria dos participantes não sente segurança para lecionar Projeções Cartográficas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Pansonato, Claudia CandidaCrissaff, Lhaylla dos SantosZanon, Lucas Schimith2022-05-30T14:59:30Z2022-05-30T14:59:30Z2022-01-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582ark:/26339/0013000001cphporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-30T14:59:30Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24582Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:18:25.207252Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
Cartographic projections: an experience in the open book of mathematics and in continuing education of teachers
title Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
spellingShingle Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
Zanon, Lucas Schimith
Projeções cartográficas
Material didático
BNCC (Base Nacional Comum Curricular)
Relato de experiência
Cartographic projections
Didactic material
Experience report
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
title_full Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
title_fullStr Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
title_full_unstemmed Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
title_sort Projeções cartográficas: uma experiência no livro aberto de matemática e na formação continuada de professores
author Zanon, Lucas Schimith
author_facet Zanon, Lucas Schimith
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mathias, Carmen Vieira
http://lattes.cnpq.br/0112509701698645
Pansonato, Claudia Candida
Crissaff, Lhaylla dos Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanon, Lucas Schimith
dc.subject.por.fl_str_mv Projeções cartográficas
Material didático
BNCC (Base Nacional Comum Curricular)
Relato de experiência
Cartographic projections
Didactic material
Experience report
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Projeções cartográficas
Material didático
BNCC (Base Nacional Comum Curricular)
Relato de experiência
Cartographic projections
Didactic material
Experience report
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In 2018, the National Curricular Common Base (NCCB) was released, which aims to determine the skills (general and specific), habilities and essential learning that must be developed during each stage of basic education. In this document, among the changes that occurred, a skill regarding understanding Cartographic Projections in the Mathematics subject to be studied in High School was added. Thinking about how the NCCB skills can be worked in the classroom, a group of teachers, including the author of this dissertation, has been writing a didactic material, called Livro Aberto de Matemática (LAM), in which the topic Cartographic Projections is approached, as recommended by the NCCB. Thus, this dissertation aims to investigate the knowledge of mathematics teachers (and undergraduates) about Cartographic Projections. To achieve this goal, we designed and implemented a workshop held remotely, which had synchronous and asynchronous activities. During the workshop, we presented the chapter created on Cartographic Projections, discussed some activities with the participants and used four questionnaires and the recordings of the synchronous meetings as an instrument for data collection. Through a qualitative analysis of the answers given in the first questionnaire available, most participants reported not feeling confident to teach Cartographic Projections.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-30T14:59:30Z
2022-05-30T14:59:30Z
2022-01-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000001cph
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24582
identifier_str_mv ark:/26339/0013000001cph
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1814439710001463296